След няколко часа размисъл комисията за потребителите откри проблем с вдигането на цените от "Йеттел"

След няколко часа размисъл комисията за потребителите откри проблем с вдигането на цените от "Йеттел"

Мария Филипова
Мария Филипова
Няколко часа след като от Комисията за защита на потребителите заявиха, че планираното от мобилния оператор "Йеттел България" вдигане на цените не нарушава нормативните актове, от същото ведомство обявиха, че проблем все пак има. В началото на седмицата от телекома изпратиха уведомление на своите клиенти, че от 5 януари ще плащат с 2 или 3 лв. повече за тарифните си планове. Щели да получат обаче бонуси като повече национални минути, повече мегабайти за мобилен интернет и по-добра скорост на мобилните данни.
Именно частта с екстрите дава основание на КЗП да заключи, че е нарушен Законът за защита на потребителите, който забранява на доставчиците допълнителни стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите. Това е записано в чл. 62 от ЗЗП, който гласи.
Забранява се доставката на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставянето на услуги на потребител срещу заплащане без искане от негова страна.
При доставка на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставяне на услуги, които не са поръчани от потребителя, той не е длъжен да възстанови стоката и не дължи заплащане на стоката или услугата на този, който я е изпратил или предоставил.
В случая от "Йеттел" посочиха, че абонатите могат да прекратят договорите си, ако не одобряват по-високата цена на услугата.
Председателят на КЗП Мария Филипова коментира, че заявеното намерение за вдигане на цените не е нарушение на закона. Ако актуализацията стане факт обаче, предвидената санкция за юридически лица и еднолични търговци е от 1000 до 3000 лв.
Предвид оборотите на мобилните оператори и техните печалби, сумата едва ли ще ги накара да преосмислят поведението си.
Според основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова обаче посочените от "Йеттел" бонуси по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, могат да бъдат разгледани и като нелоялна агресивна търговска практика. Ако бъдат признати за виновни по това обвинение, от компанията могат да бъдат глобени с между 2000 и 50 000 лв. Има и възможност в момента, в който КЗП установи, че търговската практика е нелоялна, председателят на комисията да издаде заповед, с която да забрани нейното прилагане.
Руменова вижда и друг проблем. "Изпратените във вторник от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна - потребителят", посочва тя.