Конституционният съд трябва да разшири експертизата по делото за касиране на изборите

Общественият съвет към Централната избирателна комисия (ОСЦИК) изпрати отворено писмо и приложение към него във връзка с определението на Конституционния съд по повод исканията за касиране на изборите. Заглавието е на "Дневник".
Фактическо състояние
Народни представители от 50-о и 51-о Народно събрание (НС) от различни политически партии и коалиции внесоха искания до Конституционния съд, според които са налице многобройни и съществени нарушения при провеждането на предсрочните парламентарни избори на 27 октомври 2024 г. В тези искания се посочва, че отклоненията в броенето на гласовете могат да променят изборния резултат и да се стигне до преразпределение на мандатите на участвалите в парламентарните избори партии и коалиции, като се настоява за повторно преброяване в редица секции или даже във всички секции, иска се частично или даже пълно касиране на изборите.
Същевременно, в Решение № 3972-НС на Централната избирателна комисия, с която бяха обявени окончателните изборни резултати, се вижда, че броят на гласувалите избиратели според положените подписи в избирателните списъци (2 570 629), надвишава с 61 общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване (2 570 690), който брой от своя страна е с 92 гласа по-голям от сумата на действителните и недействителните гласове по т. 6 и 7 от решението (2 570 598). Междувременно на партия "Величие" не достигнаха едва 21 гласа, за да прескочи прага от 4% и да влезе в Народното събрание.
ОСЦИК анализира подробно видеозаписи от десетки секции (подробни примери са включени в Приложението), за които чрез сравняване с протоколите, констатира, че различни формации се оказват ощетени или облагодетелствани от секционните комисии (СИК).

Без проверка на видеонаблюдението съдът ще валидира фалшификациите на изборите
След като бяха образувани пет отделни дела по внесените искания, Конституционният съд излезе с пет определения, с които допусна всичките искания за разглеждане по същество и със свое шесто определение ги обедини в общо дело, като определи да се преброят повторно действителните гласове за партии и коалиции в 1777 изборни секции, те да се сравнят с отбелязаните в протоколите и с информацията от паметта на машините, както и да се провери редовността на поправките, нанесени в протоколите на СИК, а в други 442 секции да се проверят единствено недействителните бюлетини.
Прави впечатление обаче частичният подход на съда в назначената експертиза. В определената първа група от 1777 секции, съдът не е възложил преглед на недействителните бюлетини, нито на тези "Не подкрепям никого". Обратно, във втората група от 442 секции, съдът не е възложил преглед на действителните бюлетини.
Съдът не възлага и да се извърши анализ на избирателните списъци в нито една от определените секции, като се установи броят гласували според подписите и той да бъде сравнен с броя намерени бюлетини. В едно от исканията например, се твърди за "изгласуване" на фиктивни неявили се избиратели.
За отбелязване е, и че съдът не дава указания на експертите да прегледат видеозаписите от редицата секции с твърдени явни нарушения, посочени в конституционните искания.
А кадри с видими манипулации станаха широко обществено достояние чрез медиите. |
С оглед на изложеното дотук, Общественият съвет към ЦИК би искал да обърне внимание върху някои моменти, свързани с предстоящата работа по определението на Конституционния съд.
Разминаванията между данните във флаш-паметите и окончателните секционни протоколи
Според сега действащото законодателство изборният резултат от машинното гласуване се установява от членовете на СИК чрез преброяване на бюлетините от машинните устройства. В края на изборния ден машините не отпечатват окончателен протокол с обобщени данни за резултатите. В същото време от 2023 г. насам на всеки вид избори от организациите - членки на ОСЦИК, са документирани случаи на т. нар. празни/частично отпечатани бюлетини от машинно гласуване, наричани още и "бели" бюлетини. Тези бюлетини не съдържат вота на избирателя.
Преди изборите на 27-ми октомври Централната избирателна комисия указа, че в случай на "бяла"/частично отпечатана бюлетина на избирателите следва да се предостави възможност да гласуват с хартиена такава. Поради тази причина, разминаванията между записаните в протокола гласове и тези, отчетени във флаш паметите на машинните устройства, не са автоматично доказателство за наличие на неволни грешки или умишлени действия на СИК. Възможно е те да се дължат именно на посочените технически проблеми с устройствата в изборния ден.
В публичното пространство обаче често разминаванията и проблемите с машинните устройва се използват от политическите формации за изостряне на политическия дебат и противоречия в обществото и водят до подкопаването на доверието в изборния процес. |
За съжаление, съществуват и са установени чрез видеонаблюдението случаи, при които някои от тези разминавания са допуснати съзнателно или даже злоумишлено от страна на секционните избирателни комисии.
Важен момент от определението по дело №35/2024 г. е избраният от Конституционния съд числов критерий за подбор на секциите, в които ще се извърши повторно броене на действителните гласове:
"Съдът намира, че искането за назначаване на експертиза трябва да обхване СИК от Приложение 2, за които има твърдени несъответствия от два или повече гласа между данните в протоколите за бюлетини от машинно гласуване и данните от специализираните устройства за машинно гласуване."

Повече прозрачност: доверието в технологиите за гласуване може да бъде повишено
Проверката на ОСЦИК на списъка от секции, посочени в определението на Конституционния съд, показва, че в него не са включени, стотици секции, които отговарят на критерия за разминаване с 2 и повече гласа, посочен от самия Конституционен съд в определение по дело №35.
По този начин има риск да не бъдат констатирани и поправени редица грешки в изборния резултат. |
В тази връзка ОСЦИК предоставя в Приложение списък с 687 секции с подобни разминавания.
Вписаните в протоколите недействителни бюлетини
Проблемът с високите нива на недействителните гласове е отбелязван от Обществения съвет в последните 10 години. Оттогава ОСЦИК предлага да се извърши анализ на тези гласове чрез различни подходи (в това число чрез представителна извадка, чрез извадка на секциите с най-висок процент на недействителни бюлетини и др.), които обаче не бяха възприети от ЦИК.
Със своето определение на Конституционния съд за пръв път се създава възможност за изследване на недействителни гласове в такъв мащаб.
Видеонаблюдението и видеозаписите
Според определението на Конституционния съд се задължава ЦИК да предостави информация за причините, поради които в избирателните секции, за които не е налице изключение в Изборния кодекс, не са осъществили видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване на края на изборния ден.
Същевременно обаче, не се вземат предвид видеозаписи от секции, които станаха обществено достояние чрез медиите и показват явни злонамерени действия в работата на секционните избирателни комисии, а и такива, посочени в исканията.
Нещо повече, игнорирайки видеозаписите, експертизата може да доведе до обратния ефект, а именно ще потвърди като окончателен един неверен резултат. |
Това е така, защото в хипотезата на СИК, която е унищожила валидни бюлетини за дадена партия (секции 073500006, 192700175) или е създала такива за друга партия в т.ч. надлежно подпечатвайки ги (секции 010200009, 010200004 - виж Приложението), или е превърнала действителни бюлетини в недействителни (също наблюдавано във видеозаписите), и др. под., като съответно е "натаманила" в протокола общия брой бюлетини и е напаснала съответно броя подписи на гласували, така че да излизат контролите, при така зададения обхват на експертизата, отварянето на чувала само ще констатира и потвърди вече подправения резултат.

Записите от секциите няма да бъдат проверени по делото за касиране на изборите
Ако се гледат видеозаписи, проверява избирателния списък и броя подписи и попълнени полета ЕГН и номер личен документ, подобни манипулации не могат да бъдат пропуснати.
Независимото наблюдение на експертната работа по к. д. №33/2024
С оглед на високата степен на обществен интерес към работата на експертите по образуваното от Конституционния съд дело, и имайки предвид разпоредбите на чл. 111, ал. 1 от ИК, съгласно които независимите наблюдатели осъществяват дейността си от регистрирането им до насрочването на следващите избори от същия вид, както и че съгласно чл. 114, ал. 1, т. 12 те участват на всички етапи на изборния процес, Общественият съвет към ЦИК изразява позиция, че представители на организациите в Съвета - които са регистрирани от ЦИК като независими наблюдатели на проведените на 27-и октомври 2024 г. предсрочни парламентарни избори, следва да бъдат допуснати като независими наблюдатели на процеса по изготвяне на експертизата. Независимите наблюдатели ще са гарант за по-високата прозрачност в и степен на доверие към работата на експертите в настоящия казус.
С оглед на гореизложеното, Общественият съвет към ЦИК призовава уважавания Конституционен съд да:
• включи всички секции, отговарящи на критерия за разминаване с два или повече гласа, в обхвата на експертизата;
• разшири експертизата като обхване, както действителните, така и недействителните бюлетини във всички определени от съда секции, както и избирателните списъци в тях;
• възложи на експертите анализ на видеозаписите от секции с посочени нередности;
• допусне участие на независими наблюдатели от организациите, членки на ОСЦИК, в процеса по извършване на експертизата съгласно чл. 114, ал. 1, т. 12 от Изборния кодекс, за да гарантира максимална прозрачност и доверие в резултатите.