Графика: Как бизнесът ползва изкуствен интелект

Навлизането на изкуствения интелект в масова употреба постави редица въпроси, а и притеснения както сред бизнеса, така и сред служителите.
Някои фирми видяха пряка заплаха за дейността си - повечето в ИТ сферата, други не смятат, че машина може да замести конкретния ръчен труд, трети са убедени, че ролята на изкуствения интелект за момента е силно преувеличена. НСИ представи данни за ползването на изкуствен интелект в предприятията през годината.
Предприятията, които през 2024 г. използват технологии с изкуствен интелект, са 6.5%, като относителният им дял се е увеличил почти два пъти в сравнение с предходната година. Най-разпространено е използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети - 20.2%.
Очаквано само за няколко години силно нараства употребата на новата технология във всички сфери.
Едва 3.5% от българските предприятията посочват, че са обмисляли внедряването на технологии с изкуствен интелект в своята дейност. По-голямата част от тях (61.6%) не са ги внедрили поради липса на подходящи експертни познания, а 53.5% са притеснени от липсата на яснота за правните последици. При 48.1% има несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато за 44.2% разходите са твърде високи.

България първа в Европа създаде собствен голям езиков модел за изкуствен интелект
Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия използват, са тези за извършване на анализ на писмен език (60.6%) и за автоматизиране на различни работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44.6%. Относителните дялове са изчислени на база брой предприятия, които използват технологии с изкуствен интелект.
Най-често прилагат технологии с изкуствен интелект фирмите от сектори "Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения" и "Професионални дейности и научни изследвания" - съответно 33.9 и 14.2%, а най-рядко се използват в сектор "Строителство" - 1.6%.
Основните цели, за които предприятията използват софтуер или системи с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (32.6%) и организация на бизнес административни процеси и управление - 31.4%.