Бернската конвенция настоява магистрала "Струма" да е изцяло извън Кресненското дефиле

Постоянният комитет на Бернската конвенция, който в последните дни проведе 44-ото си заседание в Страсбург, днес е взел решение, с което се настоява българските власти да построят магистрала "Струма" изцяло извън Кресненското дефиле, съобщават Министерството на околната среда и водите и природозащитната организация "За Земята".
Решението на комитета е било предложено съвместно от представителите на правителствената делегация и неправителствените организации - жалбоподатели. То включва:
- Признание за нуждата да се довърши платното, източно от Кресненското дефиле (посока на движение Кулата-София), колкото е възможно по-бързо;
- Изискването спешно да се проектира и изгради до 2030 г. и второто западно платно на магистралата (посока София - Кулата) извън Кресненското дефиле, като то да бъде бързо проектирано до технически проект успоредно и непосредствено до източното платно;
- Окончателно да отпадне вариантът западното платно да минава по сегашния път през Кресненското дефиле, а този път да функционира само като дублиращ и допълващ локален път на магистралата;
- Спешно да се изготви нова оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) единствено на алтернативата - двете платна източно от Кресненското дефиле;
- Да се изготви пътна карта със срокове за изпълнение на всички тези решение, за да бъде завършена до 2030 г. магистралата в цялост - двете платна извън Кресненското дефиле. Довършването на магистралата до 2030 г. е условие на еврорегламента за Трансевропейската транспортна мрежа (ТЕN-T) и ако не бъде спазен, България рискува да загуби и върне досегашното финансиране от Европа за нейното строителство;
- Българското правителство, с подкрепата на Европейската комисия, да създаде политически гаранции за изпълнение на тези решения и да издаде съответните правно обвързващи решения.

Трасето на "Струма" ще е изцяло извън Кресненското дефиле
По думите на представителя на мрежата "Банкуотч"Андрей Ралев, цитиран от "За Земята", природозащитните организации са готови да окажат съдействие, за да може магистралата да бъде построена в цялост до 2030 г., но само при условие, че се спазват решенията на Бернската конвенция, европейското и националното законодателство.
От екоминистерството уточняват, че Постоянният комитет на Бернската конвенция е препоръчал паралелно с изпълнението на източното платно (от Кулата към София) да бъдат извършени проучвания при какви условия второто платно от София към Кулата може да бъде изпълнено успоредно на първото при минимално засягане на местообитанията и видовете, които трябва да бъдат опазени в защитените зони.
"В резултат от прилагане на този подход следва незавършеният участък на автомагистрала "Струма" да се осъществи по две нови платна, а преминаващият през дефилето път да остане като дублиращ", посочват от Министерството на околната среда и водите.

Окончателно: Не е нужна нова екооценка за строежа на "Струма" през дефилето
През февруари Европейската комисия разреши строителството на платно в северна посока източно от дефилето.
През 2017 г. третото правителство на Бойко Борисов определи трасето за Кулата да е съществуващият път през Кресненското дефиле, което предизвика протести на природозащитни организации и на местни хора.