Велин Джиджев, "Типченица": Ще заложим на местни сортове и ще съчетаем виното с туризъм

Велин Джиджев, "Типченица": Ще заложим на местни сортове и ще съчетаем виното с туризъм

Велин Джиджев, "Типченица": Ще заложим на местни сортове и ще съчетаем виното с туризъм
Дневник
  • Виждаме все повече интерес към вина от местни български сортове.
  • Съвместната работа на винарните е верният път за създаване на правилен имидж на българското вино.
  • Чакаме с нетърпение завършването на скоростния път Мездра - Ботевград.
  • Не сме от хората, които чакат държавата да ни помага.
Винарска изба "Типченица" в едноименното село недалеч от Мездра е специализирана в производството на разнообразни бутикови серии от качествени вина. Умереният климат и спецификите на тероара помагат да се създадат елегантни вина, със свеж, плодов аромат. Гроздето се отглежда според принципите на устойчивото земеделие в собствeни лозя, които са засадени на хълмовете над селото. В края на годината "Дневник" зададе на представители на различни бизнеси въпроси, свързани с прогнозите за развитие за 2025 година (четете отговори тук и тук).
Какви ще са предизвикателствата пред Вашия бизнес през 2025 г.?
- Имаме много предизвикателства пред нас през следващата година - на първо място да запазим и да успеем да надградим качеството на нашите вина; да увеличим капацитета ни за производство, с което да повишим приходите си; да доразвием материалната си база... Чака ни много работа.
Какви цели си поставяте?
- Ще положим усилия за увеличаване на износа, като ще се постараем да навлезем в нови пазари. Започнахме с тези усилия в посока преди точно една година и за този кратък период наши вина вече се предлагат в Белгия, Германия и Австрия. Казвам "кратък", защото понякога, за да се пробие на даден пазар, са необходими поне 2-3 години. Дори хората, които изобщо са отворени да опитат вина от една млада българска винарна, често искат да те видят на едно и също изложение в няколко последователни години, за да се уверят - от една страна, че съумяваш да поддържаш едно и също ниво на качеството, и от друга, че си сериозен и предвидим бизнес партньор. А освен много постоянство, е необходима и голяма активност.
Няма какво да се заблуждаваме - никой в чужбина не е хукнал да се надпреварва да опита български вина. Затова преди всяко изложение трябва да се направи една добра подготовка и предварително да се изпращат покани на потенциални клиенти.
Като малка винарна търсим да осъществяваме износ дори от 1-2 палета (т.е. не на контейнери), и затова за нас всеки пазар може да е интересен. Човек никога не знае кой къде ще го препоръча. Все пак в малко по-дългосрочен план ще работим в посока САЩ, Канада и дори Южна Корея.
Успоредно с това ще положим усилия за развитие на местния пазар и укрепване на отношенията със съществуващите ни клиенти. Една от постоянните задачи тук е да убеждаваме все повече наши сънародници, че българското вино е качествено и става все по-хубаво.
За съжаление една не малка част от хората в България все още мислят, че родните вина "не струват" Това също е дълъг процес, но положителното е, че по него работим всички производители заедно. Процесите по сдружаване в бранша се развиват все повече и асоциациите (вкл. няколко регионални сдружения и неформални организации) стартират все по-редовни чудесни инициативи в тази посока. А именно съвместната работа на винарните е верният път за създаване на правилен имидж на българското вино и в чужбина и е радващо, че си партнираме все по-добре помежду си.
Голямата цел за нас като производител е да покажем постоянство, с което да се наредим сред най-добрите български винарни. Наясно сме, че това отнема време и сме се въоръжили с търпение и воля.
Накъде ще се развивате?
- Основното развитие е във виното. Това включва и засаждането на новите ни лозя, което ще ни даде устойчивост в дългосрочен план, защото всяко хубаво вино тръгва от гроздето.
През 2025 г. планираме да засадим нови лозя с повече врачански мискет и рубин, защото виждаме все повече интерес към вина от местни български сортове, а тези двата ги считаме за емблематични за нашия регион.
Нашият технолог и съдружник Надя Минева работи изключително много с тези сортове, за да представи различните им лица - от свежо и ароматно вино, до по-комплексно и отлежало вино с характер бяло, розе, червено и дори оранжево.
Искаме да обособим и второто ни бъчвено отделение и съответните помещения за отлежаване на бутилки, за да можем да увеличим капацитета си за производство на висококачествени вина. Стремим се да даваме време на всяко вино да достигне потенциала си при развитието в бутилката, преди да го пускаме на пазара. А това е трудно, защото са ни нужни продажби, за да се издържаме. Затова е важно да имаме сравнително плавен и устойчив ръст на развитие.
Другата посока е развитие на винения туризъм, като за целта трябва да изградим новата ни дегустационна зала с топла кухня, както и да започнем с изпълнението на проекта ни за няколко бунгала за отдих тип глемпинг (glamping). Разчитаме на близостта ни до София и чакаме с нетърпение завършването на скоростния път Мездра - Ботевград, с което пътуването от края на София при бул. "Ботевградско шосе" до с. Типченица ще падне под 1 час.
Продължаващата вече поредна година политическа нестабилност влияе ли на бизнеса Ви?
- Не сме от хората, които чакат държавата сама да ни реши проблемите, и когато нещата не се получават по желания от нас начин, търсим вината на първо място в себе си и в нашето представяне.
Наблюдението ни е, че отделните институции продължават да работят добре, тъй като в тях има достатъчно мотивирани и съвестни хора. Затова не бихме казали, че политическата нестабилност ни пречи.
Вече друга тема е, че липсата на правителство затруднява решаването на по-дългосрочните и мащабни въпроси като подобряване на цялостния имидж на България, респ. и този на българското вино като цяло.
Но дори и там има поводи за радост - благодарение на Министерството на земеделието България ще има за втора поредна година голям национален щанд на изложението Prowein 2025 в Дюселдорф, а Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия е също много дейна в организирането на по-малки национални щандове на международни изложения и търговски мисии. Без тази подкрепа едва ли щяхме да можем да си позволим участията на събития в чужбина.
Как решавате проблема с кадрите?
- Опитваме се да създадем добра работна среда, в която екипът ни е мотивиран да постигаме нови успехи в света на виното. Понякога е трудно, тъй като това изисква да сме взискателни, затова е важно всички заедно да не спираме да се развиваме - и индивидуално, и като производител.