Американски спорт на Коледа: "Нетфликс" превръща мачовете в НФЛ в глобален хит

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Американски спорт на Коледа: "Нетфликс" превръща мачовете в НФЛ в глобален хит

Американски спорт на Коледа: "Нетфликс" превръща мачовете в НФЛ в глобален хит
REUTERS
Светът на спорта обикновено излиза в няколкодневна почивка около Коледа. Дори в Англия, където традицията да се играе футбол по празниците е неразделна част от календара, 25 декември е посветен изцяло на семейството. А чак на следващия ден, наричан на Острова "Боксинг дей", стадионите оживяват със завръщането на мачовете от Висшата лига и всички останали първенства във футболната пирамида.
Но дори и Коледа не може да прекъсне спортната програма в САЩ. Националната баскетболна асоциация (НБА) има запазени часове за мачове и тяхното телевизионно излъчване на живо - датиращо чак от 1947 година. Отвъд Океана своето място на 25 декември вече има и Националната футболна лига (НФЛ). При това делът на телевизионната аудитория е толкова голям, че НБА няма шанс да го достигне.
А от тази година НФЛ планира да създаде "нова глобална празнична традиция".

Денят на благодарността срещу Коледа

Спортът на Коледа оригинално е английска традиция, като мачовете от футболната лига привличат огромни тълпи още от 1889 година. Но постепенно интересът спада, което окончателно слага край на традицията през 1965 година. Със сигурност вина за това имат и телевизионните излъчвания. Живите предавания обаче дават нова популярност на баскетбола в САЩ.
Именно навръх 25 декември е поставен рекордът за гледаемост в НБА, като средният зрителски интерес по време на петте мача за деня е 6.3 милиона. В исторически план на Коледа са се изиграли 277 срещи от Лигата на извънземните. Но ако допреди няколко години Коледа бе запазена територия само за НБА, това вече не е така.
Бруталните схватки в НФЛ са предпочитани от спортната тв аудитория в САЩ.
REUTERS
Бруталните схватки в НФЛ са предпочитани от спортната тв аудитория в САЩ.
НФЛ успя да заграби лъвския пай от тв аудиторията на 25 декември. И то при положение че винаги Денят на благодарността е запазен именно за здравеняците от футболната лига.
Мачове от НФЛ задължително се играят в Деня на благодарността още от първия сезон през 1920 година, но през 1971 е първият досег и с Коледа.
Програмирани са два мача, вторият от които - между "Маями долфинс" и "Канзас сити чийфс" - предлага не едно, а цели две продължения, като се оказва и най-дългият в историята с общо време 82 минути и 40 секунди. Това води до оплаквания от зрители, защото се оказва, че плановете за вечеря на много семейства са объркани заради продължителността на сблъсъка между "делфините" и "вождовете".
Затова и до 1989 година НФЛ се въздържа от нови коледни авантюри. Но решава да опита отново, като вече залага на вечерен начален час 21:00 местно време. И това се оказва хит. С тв аудитория 33 милиона души "Минесота вайкингс" - "Синсинати бенгалс" е и най-гледаното спортно събитие навръх Коледа изобщо в историята. И така, от 1989 година насам, ако Коледа се пада в ден от уикенда (когато обикновено са кръговете в НФЛ - и предимно в неделя), задължително се играят и мачове от НФЛ, не само от НБА. А от 2020 година американски футбол се играе и се излъчва по телевизията дори и когато 25 декември е ден от седмицата.
НФЛ досега има едва 30 мача на Коледа, но буквално смазва НБА в тв рейтингите. В последните 4 години НБА гледаемостта падна от 4.5 милиона до 2.9 милиона, докато тази на НФЛ скочи от 20.9 милиона до 28.7 милиона зрители.

Първата стрийминг платформа

Тъй като тази година 25 декември е сряда, първоначално НФЛ не планираше коледен мач. Но през март лигата обяви промяна в намеренията си. А през май стана ясно и защо - беше оповестен тригодишен договор с "Нетфликс", според който излъчванията ще бъдат не само за САЩ, а за целия свят. "Очевидно е, че зрителите искат да гледат НФЛ не само в Деня на благодарността, а и на Коледа. И ние ще го направим възможно", разкри Ханс Шрьодер, вицепрезидентът на НФЛ по медийното разпространение.
Американската футболна лига посяга смело към нови пазари. И рекордна тв аудитория. Парите, разбира се, също са значим фактор.
ABC/ESPN плащат 2.6 милиарда долара, за да излъчват на живо 100 мача от сезона в НБА, 5 от които на Коледа. Само за коледните два мача от НФЛ "Нетфликс" се изръси със 150 милиона долара.
НБА отстъпва драстично по приходи, а и по гледаемост, на НФЛ.
REUTERS
НБА отстъпва драстично по приходи, а и по гледаемост, на НФЛ.
НФЛ категорично има превъзходство на американския пазар по отношение както на спонсорските, така и на зрителските рейтинги. А разширяването на границите на пазари извън американския също е от първостепенно значение. От 2007 година задължително има мачове на британска територия, а от 2016 година Мексико и Германия също са домакини на срещи от редовния сезон в НФЛ. В календара вече е Мадрид, на опашката е Сао Пауло, а Абу Даби, Дъблин, Мелбърн и Сидни се готвят да са следващите. Нещо повече - изглежда, че не е далече времето, когато финалът на сезона, емблематичният "Супербоул", ще има за домакин град извън САЩ.
НФЛ вече е най-оборотната лига в света с печалба 20 милиарда долара за 2023 година. За сравнение - печалбата на НБА за миналия сезон беше 13 милиарда долара. Немалка част от приходите на НФЛ идват от тв сделките, като тази, подписана през 2021 година и обхващаща 11 сезона, бе за 111 милиарда долара. Това е с близо 45 милиарда долара повече от тв сделката за НБА за същия период.
НФЛ обаче не се колебае да засили и стрийминг присъствието си - през 2023 парафира за 10 години с DAZN, давайки възможност на феновете от 200 страни да гледат на живо всеки мач.
А през май бе оповестен и договорът с "Нетфликс", за който вече стана дума.
От НФЛ вярват, че това е правилната посока. Повече мачове, които се излъчват на живо, означава и повече медийни права за продажба. Заради различните часови зони по света от американската футболна лига вече обмислят да въведат четвърти тв прозорец във втория ден от уикенда. По този начин ще осигурят на феновете 12 поредни часа с марката НФЛ всяка неделя. Което наистина си е чиста пробва глобално мислене.

В духа на Коледа с Марая Кери и Бионсе

Тази година НФЛ се обръща и към големите звезди в музиката, за да направи продукта си още по-популярен. Марая Кери записа най-големите си хитове специално за Коледната програма от футболната лига, като по този начин обърна гръб на НБА, за която дълги години правеше същото. А Бионсе ще е голямата звезда на полувремето между "Хюстън тексанс" и "Балтимор рейвънс" в късния мач, като ще пее на живо.
"Нетфликс" революцията ще може да бъде гледана и на територията на България, като цената за абонамент за всеки от двата мача в коледната програма на НФЛ е 4,99 евро. Основният пакет с мачове за излъчване от американската футболна лига за българските зрители се държи от "Макс Спорт 2", но в него не са включени срещите на 25-ти декември, които са ексклузивно в портфолиото на "Нетфликс".
Бионсе ще е голямата атракция за спортната тв аудитория в САЩ навръх Коледа.
REUTERS
Бионсе ще е голямата атракция за спортната тв аудитория в САЩ навръх Коледа.
Всичко това е и част от стратегията на "Нетфликс" да включи липсващия елемент в своето портфолио - големи спортни събития на живо. Дебютът беше с боксовия мач между Джейк Пол и Майк Тайсън, интересът към който беше толкова голям, че платформата за момент се срина. "Нетфликс" съобщи, че боят е бил гледан от над 282 милиона потребители, а едновременно са били активирани 65 милиона стрийма.
За коледния НФЛ се очаква числата да са още по-внушителни. Особено имайки предвид, че към комбинацията от американски футбол ще бъде добавен и гласът на неповторимата Бионсе. Ако този път бъде избегнат и техническият срив, който се появи по време на Пол - Тайсън, е сигурно, че светът ще стане свидетел на раждането на нова глобална традиция.