По-високи заплати, нови технологии, обучение - какво планира бизнесът през 2025 г.

По-високи заплати, нови технологии, обучение - какво планира бизнесът през 2025 г.

По-високи заплати, нови технологии, обучение - какво планира бизнесът през 2025 г.
Нестабилната политическа обстановка и произтичащите от нея неясноти продължават и тази година да тревожат бизнеса. Остават и предизвикателствата с високата цена на енергията.
Въпреки че в 2025 г. държавата влезе без приет бюджет, вече е актуална по-високата минимална заплата, което принуждава редица фирми да повишат заплащането не само на наетите на него. Въпреки тези и други проблеми бизнесите планират развитие и инвестиции в различни сфери.
В края на всяка година Българската стопанска камара (БСК) провежда допитване сред членовете си за условията за бизнес през отиващата си година и плановете им за предстоящата. Тази година в него са участвали 738 микро-, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на икономиката.
Всички графики показват дела в проценти на фирмите, които планират в съответната степен посочената дейност.
Въпреки негативните фактори, които потискат бизнеса, между 30 и 40% от анкетираните са оптимисти за бъдещето на икономиката. Като най-големи предизвикателства те отбелязват очакван ръст в цените и инфлацията, фискалната и регулаторната тежест и непрекъснато покачващата се цена на труда.
Единични са вече случаите, в които бизнесът не изпитва трудности да намери работна ръка като брой, след като години наред бе предизвикателство липсата на квалифицирани работници. Това обяснява и намеренията на повечето фирми да вдигат заплатите и да инвестират в нови технологии и квалификации на персонала.
В долната графика са показани плановете за развитие на бизнеса в сферите, където има най-голяма промяна в сравнение с предходните години. За преобладаващата част от анкетираните високите цени на суровините, материалите и енергийните ресурси, както и неконтролируемият и необоснован ръст на доходите създават сериозни проблеми, което ги принуждава да увеличават крайните цени на продукцията си и да съкращават разходи.