Двайсет години по-късно Такаши Мураками представи нова колекция за "Луи Вюитон"

Двайсет години по-късно Такаши Мураками представи нова колекция за "Луи Вюитон"

Японският артист на представянето на последната си изложба в Лондон.
profimedia.bg
Японският артист на представянето на последната си изложба в Лондон.
Двайсет години след първото им сътрудничество японският артист Такаши Мураками и "Луи Вюитон" представят колекцията Louis Vuitton × Murakami, включваща над 200 артикула, пише "Харпърс базар". Тя представя нова версия на предишната им съвместна работа, в която отново се откроява "оцветеният" монограм на френската модна къща, използван за чанти, куфари и други аксесоари заедно с анимационния герой Superflat Panda. Пускането на първата част от колекцията беше обявена за първия ден на януари, а втората е планирана за март.
Оригиналната колекция е по идея на тогавашния творчески директор на "Луи Вюитон" Марк Джейкъбс и се превърна в модна сензация през първото десетилетие от новия век. Чанти от нея тогава носеха Парис Хилтън, Никол Ричи, Джесика Симпсън и Наоми Кембъл, а през последните години като винтидж находка те се открояваха и в стайлинга на Бела Хадид, Кендъл Дженър и Зендея, която е посланик на новата кампания.
Зендея в кампанията на Louis Vuitton × Murakami.
profimedia.bg
Зендея в кампанията на Louis Vuitton × Murakami.
"Такаши Мураками притежава онази детска енергия, която идва с възрастта и мъдростта. Луд гений, но с любопитство на дете, художникът е едно от най-големите имена в своята област", пише за него френският "Вог". Модното издание припомня, че флоралните мотиви и анимационните герои, които украсяваха чантите с монограми на марката още през 2003 г., се появиха във време, когато подобни сътрудничества бяха авангардни и преди терминът "kawaii" да влезе в модния лексикон (бел. ред. - в превод от японски думата означава нещо сладко, мило и привлекателно).
"По онова време не знаех нищо за модата - казва Мураками пред "Вог". - Ходех в централата на "Луи Вюитон" доста често, така че си спомням, че това беше опит за обучение за това как се изгражда една марка. Тези 20 години минаха като миг."
Когато Марк Джейкъбс го кани за първата колекция, той вече е известен художник, но тя му помага да се превърна в емблематична фигура в модния свят. Той признава, че новото издание е трябвало да бъде капсулна колекция с малко модели, но Зендея го е вдъхновила с присъствието и енергията си.
Зендея зад кулисите на снимките за "Луи Вюитон".
Courtesy Louis Vuitton
Зендея зад кулисите на снимките за "Луи Вюитон".
Освен това пред "Ескуайър" Мураками разказва, че всичко започнало, докато подготвял самостоятелна изложба за Kyoto Kyocera Museum of Art, но бюджетът му свършил. Тогава се обърнал за спонсорство към президента на "Луи Вюитон" Пиетро Бекари и го попитал какво мисли за инсталирането на 10-метровата скулптура Flower Parent and Child, в която да включи куфар на марката от колекцията му през 2003 г. пред фондация "Луи Вюитон" в Париж.
Когато Бекари се съгласил, съвсем естествено се появил разговор за това да направят продължение на емблематичната колекция. "В началото на 2000 г. казах на екипа на марката, че искам да предам цветната вселена на децата, за да разширим пазара - казва той. - Сега тези деца са пораснали. Но не и аз".
Във време, когато много творци се страхуват да бъдат заменени от AI, Мураками е оптимист. "Фотографите смятаха, че ще изчезнат с появата на смартфоните, но, разбира се, това не се случи. Ако хората на моята възраст не използват нови технологии, ще забравим всичко, така че е време да изучаваме AI", обяснява той.
Такаши Мураками използва изкуствен интелект за пресъздаването на древни японски картини в последната си изложба в галерия Gagosian в Лондон, която представи през декември. Сред тях е емблематичната картина на Иваса Матабей от 17-и век Rakuchu Rakugai Zu Byobu, разказва Си Ен Ен.
В първата си самостоятелна изложба в Обединеното кралство след повече от 15 години Мураками, подобно на оригинала, изобразява живота в Киото от периода Едо, но в типичния за него стил, отличаващ се с малки аниме герои и много цветя. Тъй като оригиналната картина е много стара и липсват детайли, той използвал AI, за да допълни скицата си, обяснява японският артист пред Си Ен Ен.
Една от картините в последната изложба на Мураками в Gagosian в Лондон.
profimedia.bg
Една от картините в последната изложба на Мураками в Gagosian в Лондон.
Миналият октомври повече от 11 хил. художници подписаха отворено писмо с искане компаниите за изкуствен интелект да спрат да използват работата им, за да обучават своите алгоритми. Според Мураками обаче след още 10 или 20 години никой няма да има проблем с него.
Освен AI обаче той работи с голям екип от асистенти, които му помагат да направи своите версии на известни японски произведения на изкуството. Пред "Ескуайър" той казва, че те са вдъхновени от сериала "Шогун".
"Загледах се в интериора на продукцията и забелязах тези произведения, нарисувани върху сгъваемите паравани, върху които няма много човешки фигури, подобно на старите японски картини. Разбрах, поне в този контекст, че това е така, защото това е фонът на тези човешки разкази за живота и смъртта. Това ме накара да искам да създам собствено произведение на изкуството, изследващо концепцията за живота и смъртта", казва той.