"Холдинг Варна" размрази проекта си "Алея Първа", строителството започва в понеделник

"Холдинг Варна" размрази проекта си "Алея Първа", строителството започва в понеделник

Дружеството "Холдинг Варна", собственик на 118 дка крайбрежни терени във Варна, които през 2009 г. купи от държавата на цена от 50 евро на кв. м. очевидно започва изпълнението на проекта си "Алея Първа", представен за първи път преди повече от 22 годни. Това стана ясно по време на пресконференция, организирана от областния управител на Варненска област Андриана Андреева и съизпълнителния директори на "Холдинг Варна" - Милчо Близнаков.
Проектът за крайбрежната алея на Варна предвижда на границата между Морската градина и морето да бъдат изградени хотели, СПА център, увеселителни заведения, яхтклуб и бази за водни спортове и атракции, както и конгресен център, сграда на Морска администрация и др. Предвижда се и разширяване на плажната ивица чрез изграждане на съоръжения в морето по подобие на тези, които компанията вече построи в курорта "Св. Св. Константин и Елена". Затова "Алея Първа" е определяна като "мегапроект" за Варна.
Според казаното на пресконференцията, дадена от варненския областен управител и Милчо Близнаков реализацията на този проект започва в понеделник с изграждането на канализационен колектор, тротоари по крайбрежната алея, места за отдих и система от осветителни стълбове. Строителните работи трябва да приключат до 15 май, като ще обхванат отсечка от 1200 м. на самия морски бряг. Инвестицията в размер на 8 млн. лв. ще бъде осигурена от "Холдинг Варна". Други 300 хил. лв. ще бъдат вложени в укрепване на брега. По време на строителните работи ще бъдат премахнати и съществуващите в момента временни постройки, в които се помещават крайбрежни заведения и два фитнес салона.
Реализацията на проекта "Алея Първа" е съпътстван със скандали още от момента, в който "Холдинг Варна" стана собственик на 118 дка изключителна държавна собственост без задължителното за това решение на Министерския съвет. По този начин през 2009 г. - в самия край на управлението на т.нар. тройна коалиция (БСП, ДПС и НДСВ) тогавашният областен управител на варненско област Христо Контров продаде държавна земя, отвоювана от морето и защитена срещу продажба от Конституцията. След като сделката за петте терена стана публична, Контров обясни, че продажбата е извършена по искане на някогашния изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев. Според неговите мотиви "Холдинг Варна" е получил сертификат за инвеститор клас А за проекта "Алея първа" още през 2007 г.
Примерна визия на част от "Алея първа"
Примерна визия на част от "Алея първа"
Последните от серията скандали около проекта, който очевидно радикално ще промени Варна припламнаха още през лятото на миналата година. В края на юли от "Холдинг Варна", който е част от икономическата група около "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка", бе поискано от председателя на Общинския съвет във Варна Христо Димитров (Алтернативата на гражданите) да инициира превръщането на пешеходната крайбрежна алея на града в улица, по която да могат да се движат автомобили.
Пак в текста на писмото, изпратено от "Холдинг Варна" до председателя на варненския Общински съвет се твърдеше, че "една от границите на придобитите крайбрежни недвижими имоти представлява улица IV клас и е част от първостепенната улична мрежа на града". При проверка в официалната страница в интернет на Община Варна обаче, било установено, че "улицата" е изключена от предварителния проект (от писмото не се разбира кога е констатирано това) за съществени промени в Генералния план за организация на движението във Варна. "Считаме подобно изключване не само за нецелесъобразно, но и за незаконосъобразно", твърдяха авторите на писмото.
За това свое твърдение от "Холдинг Варна" се позоваваха на Общия устройствен план на Варна (изработен от компанията "ТПО-Варна-ЦППБО" ЕООД, еднолична собственост на "Холдинг Варна" Варна и приет от варненския Общински съвет през декември 2002 г.) Като обосновка за искането крайбрежната алея да стане улица са посочени още четири документа, съставени и съгласувани от съвета, както и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в периода 2000 - 2002 г. по времето на министрите Евгени Чачев (СДС) и Костадин Паскалев (БСП).
На този етап все още не е ясно алеята улица ли е или не?
На този етап все още не е ясно алеята улица ли е или не?
От общинската администрация обаче запазиха мълчание по казуса, а алеята не е станала част от уличната мрежа на Варна и до сега. Причината за това е, че на този етап не е ясно улица ли е алеята или не, защото Генералният план за организация на движението във Варна все още не е приет. Неговото обществено обсъждане тепърва предстои.
За втори път искри между "Холдинг Варна" и кметът на Варна Благомир Коцев припламнаха в следата на декември м.г. Повод за това стана липсата на реакция от страна на кметската администрация по искането им за започване на изкопни работи за прокарване на кабелни линии и оптични трасета към "Алея Първа". Те трябва да захранват бъдещите обекти в отсечка от четири километра от крайбрежна алея във Варна и на практика обхващат целия исторически и културен център на града. В писмото е отбелязано, че ставало дума "включително и за обекти в обществена полза".
Скица, приложена към писмото показва, че полагането на кабелните трасета трябва да обхване района на Сточна и Централна гара във Варна, почти цялото историческо ядро на града (т.нар. Гръцка махала), както и голям район от централната част, граничеща на север с Морската градина. Строителното разрешение за това е било издадено през 2015 г. от бившия кмет на Варна Иван Портних. То обаче щяло да засягане жилищни територии, да се възпрепятстват транспортните системи на града и да се отрази на историческия му и културен облик".
С обяснението, че всичко това може да бъде избегнато от "Холдинг Варна" поискаха промяна на строителното разрешение, издадено от Портних, за да започнат работата още през есенно -зимния сезон. Но "бездействието" на общинската администрация забавяло реализацията на всички тези добри намерения.