Почина провокативният фотограф на "Бенетон" Оливиеро Тоскани

Фотографът Оливиеро Тоскани почина на 82-годишна възраст, съобщи Ройтерс. Той е бил приет в болница в петък в Чечина, близо до Тоскана, в много тежко състояние. "С голяма скръб съобщаваме, че днес, 13 януари 2025 г., нашият обичан Оливиеро пое по следващия си път", се казва в изявлението на съпругата му Кирсти и трите му деца.
Фотографът разкри в интервю през август пред в. "Кориера дела сера", че страда от амилоидоза - рядко и нелечимо заболяване, което засяга жизненоважни за организма органи. Тоскани обяви тогава, че за една година е отслабнал с 40 килограма.
"Не ме е страх от смъртта - казва той пред изданието. - Стига да не боли." |
Въпреки това не спира да работи и след изложбата в Милано с екскременти от различни хора и животни, през 2024 г. в Цюрих беше открита експозицията "Оливиеро Тоскани: фотография и провокация", пише "Капитал".
Оливиеро Тоскани е роден на 28 февруари 1942 г. Син на професионален фотожурналист, той учи в училището по изкуства в Цюрих и започва работа в модната индустрия. Работи за редица списания и е помогнал за кариерите на много модели, сред които и Моника Белучи.
Кариерата на фотографа започва с противоречивата рекламна кампания за Jesus Jeans през 1973 г. Надписът върху ултракъсите шорти на момичето е цитат от Евангелието: "Който ме обича, ме следва." Това предизвика силна реакция от страна на църквата и обществеността и рекламата е забранена в Италия, припомня "Нож".

През 80-те години на миналия век той става още по-известен, след като е назначен за творчески директор на семейната модна компания "Бенетон", базирана в Северна Италия. Името му винаги ще се свързва с провокативните кампании за италианската марка - от фотографията на младежи от различни раси през целувката на свещеник и монахиня до снимки на умиращ болен от СПИН и на окървавените дрехи на войник, убит в Босна.
Първите рекламни кампании съответстват на слогана United Colors of Benetton и показват радостни млади хора от различни раси и култури, живеещи в единство и хармония. С наситени, контрастни цветове, фотографът подчертава, че именно различията ни правят уникални и неподражаеми, пише "Нож".
С времето обаче Тоскани започва да залага на много по-радикални снимки, които повдигат темите за расизъм, политика, екология, религия и често са шокиращи. |

"Рекламата трябва да означава много повече от просто продажба на продукти. Върхът на цинизма е да гледаш на хората само като на потребители, да им продаваш фалшиви мечти, да ги убеждаваш, че ще станат по-красиви, ако си купят този или онзи продукт. Едно от основните предимства на рекламата е нейната непредвидимост", казва той.
От края на 80-те на миналия век Тоскани се фокусира изцяло към болезнени социални проблеми. Снимката на чернокожа жена, кърмеща бяло дете, предизвика силна реакция, особено в американското общество, тъй като засяга изключително чувствителния въпрос за расата. Снимката на свещеник и монахиня, които се целуват, също води до гневна реакция, особено от страна на църквата и религиозните общности.

"Тя беше пример как трябва да се живее": Розита Мисони и ярката следа, която остави в модата
От една страна, Тоскани постоянно често прави религиозни препратки, които могат да се видят в много от неговите творби, от друга страна се противопоставя на католическия свят, пълен със забрани и ограничения, които познава от детството си.
"Религиозните гравюри, снимките в католическите учебници, картините в църквите бяха първите средства за масова информация. Това беше единствената завладяваща фантастична вселена. Там видях мистерия, кръв, просветени или плачещи жени, смърт, ентусиазъм и силата на символите", споделя фотографът в интервю през 1996 г.

Той напуска "Бенетон" през 2000 г. след скандал, предизвикан от кампания със снимки на американски затворници, осъдени на смърт. Тогава Тоскани и американският журналист на свободна практика Кен Шулман интервюират и заснемат 26 затворници, очакващи екзекуция в американски затвори, в кампания, която прилича на страстен манифест срещу смъртното наказание, отбелязва Ройтерс.
"Използвам облеклото, за да повдигам социални въпроси", казва Тоскани в интервю за Ройтерс по време на разразилата се полемика дали кампанията не е отишла прекалено далеч. "Традиционната реклама казва, че ако си купите определен продукт, ще бъдете красиви, секси, успешни. Всички тези глупости не съществуват в действителност", казва още той, цитира БТА.

"Всяка перспектива е важна": Фотографът, който влиза в различни роли пред собствената си камера
През 2017 г. Тоскани възобновява работата си за "Бенетон" до 2020 г., когато компанията прекъсва отново връзките си с него заради коментари, в които омаловажава значението на трагедията със срутването на моста "Моранди" през 2018 г., при което загинаха 43 души. По това време съоръжението в Генуа е експлоатирано от подразделение на контролираната от семейство Бенетон фирма "Атлантиа", припомня Ройтерс.
През същата година фотографът прави фотосесия за италианския "Ел" и в интервюто към нея на въпроса какво го прави щастлив, той отговоря: "Желанието да се движа, да опитвам, да поемам рискове." |

Мнозина винаги са признавали гениалността на неговите идеи, но той никога не е толерирал това съществително. "Нямам идеи - казва той пред "Ел". - Не понасям хора, които търсят идеи, това означава, че ги нямат." Всичките му кампании са оставили своя отпечатък и пред модното издание той говори дали някога е съжалявал за някоя от тях.
"Не. Но понякога се срамувах, преди да излезе. Не защото смятах, че е грешно, а защото, когато правиш нещо ново и важно, ти си първият, който се смущава от това. Питаш се: "Няма ли да е прекалено? Когато това се случи с мен, означава, че съм направил нещо интересно." |
През 2022 г., по случай 80-ия му рожден ден, излиза неговата книга "Правил съм какви ли не неща". "Ел" определя живота на Тоскани като фойерверк от брилянтни идеи и успехи - от първото му откритие на изображенията в църква в Клузоне до модната му работа, в която винаги е гледал на моделите и дрехите като на социален феномен. "Образът на бъдещето? Кой знае - казва той по повод 80-ия си рожден ден малко преди да се разболее - мисля за космоса, вселената, звездите. Когато разберем всичко това добре, това ще бъде бъдещето."