Почина провокативният фотограф на "Бенетон" Оливиеро Тоскани

На живо
Заседанието на Народното събрание

Почина провокативният фотограф на "Бенетон" Оливиеро Тоскани

Оливиеро Тоскани на фона на противоречивата рекламна кампания за Jesus Jeans през 1973 г.
profimedia.bg
Оливиеро Тоскани на фона на противоречивата рекламна кампания за Jesus Jeans през 1973 г.
Фотографът Оливиеро Тоскани почина на 82-годишна възраст, съобщи Ройтерс. Той е бил приет в болница в петък в Чечина, близо до Тоскана, в много тежко състояние. "С голяма скръб съобщаваме, че днес, 13 януари 2025 г., нашият обичан Оливиеро пое по следващия си път", се казва в изявлението на съпругата му Кирсти и трите му деца.
Фотографът разкри в интервю през август пред в. "Кориера дела сера", че страда от амилоидоза - рядко и нелечимо заболяване, което засяга жизненоважни за организма органи. Тоскани обяви тогава, че за една година е отслабнал с 40 килограма.
"Не ме е страх от смъртта - казва той пред изданието. - Стига да не боли."
Въпреки това не спира да работи и след изложбата в Милано с екскременти от различни хора и животни, през 2024 г. в Цюрих беше открита експозицията "Оливиеро Тоскани: фотография и провокация", пише "Капитал".
Оливиеро Тоскани е роден на 28 февруари 1942 г. Син на професионален фотожурналист, той учи в училището по изкуства в Цюрих и започва работа в модната индустрия. Работи за редица списания и е помогнал за кариерите на много модели, сред които и Моника Белучи.
Кариерата на фотографа започва с противоречивата рекламна кампания за Jesus Jeans през 1973 г. Надписът върху ултракъсите шорти на момичето е цитат от Евангелието: "Който ме обича, ме следва." Това предизвика силна реакция от страна на църквата и обществеността и рекламата е забранена в Италия, припомня "Нож".
Първите кампании за "Бенетон"
profimedia.bg
Първите кампании за "Бенетон"
През 80-те години на миналия век той става още по-известен, след като е назначен за творчески директор на семейната модна компания "Бенетон", базирана в Северна Италия. Името му винаги ще се свързва с провокативните кампании за италианската марка - от фотографията на младежи от различни раси през целувката на свещеник и монахиня до снимки на умиращ болен от СПИН и на окървавените дрехи на войник, убит в Босна.
Първите рекламни кампании съответстват на слогана United Colors of Benetton и показват радостни млади хора от различни раси и култури, живеещи в единство и хармония. С наситени, контрастни цветове, фотографът подчертава, че именно различията ни правят уникални и неподражаеми, пише "Нож".
С времето обаче Тоскани започва да залага на много по-радикални снимки, които повдигат темите за расизъм, политика, екология, религия и често са шокиращи.
Снимката на свещеник и монахиня, с която предизвика гневна реакция от страна на църквата
profimedia.bg
Снимката на свещеник и монахиня, с която предизвика гневна реакция от страна на църквата
"Рекламата трябва да означава много повече от просто продажба на продукти. Върхът на цинизма е да гледаш на хората само като на потребители, да им продаваш фалшиви мечти, да ги убеждаваш, че ще станат по-красиви, ако си купят този или онзи продукт. Едно от основните предимства на рекламата е нейната непредвидимост", казва той.
От края на 80-те на миналия век Тоскани се фокусира изцяло към болезнени социални проблеми. Снимката на чернокожа жена, кърмеща бяло дете, предизвика силна реакция, особено в американското общество, тъй като засяга изключително чувствителния въпрос за расата. Снимката на свещеник и монахиня, които се целуват, също води до гневна реакция, особено от страна на църквата и религиозните общности.
От една страна, Тоскани постоянно често прави религиозни препратки, които могат да се видят в много от неговите творби, от друга страна се противопоставя на католическия свят, пълен със забрани и ограничения, които познава от детството си.
"Религиозните гравюри, снимките в католическите учебници, картините в църквите бяха първите средства за масова информация. Това беше единствената завладяваща фантастична вселена. Там видях мистерия, кръв, просветени или плачещи жени, смърт, ентусиазъм и силата на символите", споделя фотографът в интервю през 1996 г.
Една от кампаниите за "Бенетон"
profimedia.bg
Една от кампаниите за "Бенетон"
Той напуска "Бенетон" през 2000 г. след скандал, предизвикан от кампания със снимки на американски затворници, осъдени на смърт. Тогава Тоскани и американският журналист на свободна практика Кен Шулман интервюират и заснемат 26 затворници, очакващи екзекуция в американски затвори, в кампания, която прилича на страстен манифест срещу смъртното наказание, отбелязва Ройтерс.
"Използвам облеклото, за да повдигам социални въпроси", казва Тоскани в интервю за Ройтерс по време на разразилата се полемика дали кампанията не е отишла прекалено далеч. "Традиционната реклама казва, че ако си купите определен продукт, ще бъдете красиви, секси, успешни. Всички тези глупости не съществуват в действителност", казва още той, цитира БТА.
През 2017 г. Тоскани възобновява работата си за "Бенетон" до 2020 г., когато компанията прекъсва отново връзките си с него заради коментари, в които омаловажава значението на трагедията със срутването на моста "Моранди" през 2018 г., при което загинаха 43 души. По това време съоръжението в Генуа е експлоатирано от подразделение на контролираната от семейство Бенетон фирма "Атлантиа", припомня Ройтерс.
През същата година фотографът прави фотосесия за италианския "Ел" и в интервюто към нея на въпроса какво го прави щастлив, той отговоря: "Желанието да се движа, да опитвам, да поемам рискове."
Тоскани заедно с дизайнерите Кензо Такада и Жан-Шарл дьо Кастелбажак в Париж през 2019 г.
profimedia.bg
Тоскани заедно с дизайнерите Кензо Такада и Жан-Шарл дьо Кастелбажак в Париж през 2019 г.
Мнозина винаги са признавали гениалността на неговите идеи, но той никога не е толерирал това съществително. "Нямам идеи - казва той пред "Ел". - Не понасям хора, които търсят идеи, това означава, че ги нямат." Всичките му кампании са оставили своя отпечатък и пред модното издание той говори дали някога е съжалявал за някоя от тях.
"Не. Но понякога се срамувах, преди да излезе. Не защото смятах, че е грешно, а защото, когато правиш нещо ново и важно, ти си първият, който се смущава от това. Питаш се: "Няма ли да е прекалено? Когато това се случи с мен, означава, че съм направил нещо интересно."
През 2022 г., по случай 80-ия му рожден ден, излиза неговата книга "Правил съм какви ли не неща". "Ел" определя живота на Тоскани като фойерверк от брилянтни идеи и успехи - от първото му откритие на изображенията в църква в Клузоне до модната му работа, в която винаги е гледал на моделите и дрехите като на социален феномен. "Образът на бъдещето? Кой знае - казва той по повод 80-ия си рожден ден малко преди да се разболее - мисля за космоса, вселената, звездите. Когато разберем всичко това добре, това ще бъде бъдещето."