Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел

Родители започват да изпращат децата си на частни уроци по математика още от първи клас с надеждата да им осигурят образование в смятаните за едни от най-елитните в България няколко математически училища с прием след 4-ти клас. Това разказаха пред "Дневник" минали по този път майки и бащи, които настояват за промяна на модела. Те искат осигуряване на повече места в училищата и за разкриването на повече математически паралелки.
В отговор на инициативата им "Дневник" потърси както становището на Министерството на образованието и науката, така и мнението на специалисти. Последните са на мнение, че евентуалните промени трябва да бъдат насочени не само към определени учебни заведения, а към цялостно подобряване на резултатите по математика. Нужно е и да се планира увеличаване на часовете по предмета във всички училища.
Картината в момента
Държавният прием в 5-и клас се отнася само за математическите и природо-математическите гимназии в страната, а не за училищата с паралелки с интензивно изучаване на математика. В София това са Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ) и Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ). За учебната 2024/2025 г. двете училища са реализирали общо 8 паралелки за петокласници - шест - в СМГ и две - в НПМГ.

Българските четвъртокласници са на 14-о място по математика сред 59 държави
Математическите и природо-математическите гимназии са сред най-желаните училища от ученици и родители. Според миналогодишните резултати от националните външни оценявания след 7-и клас по български език и математика най-високите оценки постигат възпитаниците на математическите и природо-математическите гимназии в страната, като основен техен конкурент са няколко частни учебни заведения. Класации на 100-те училища с най-висок успех от изпитите вижте тук.
За да кандидатстват в математическа гимназия, четвъртокласниците трябва да са се явили на националното външно оценяване по математика, успешно да са завършили началния етап на основно образование, да са участвали в определени олимпиади и математически състезания.
Пред "Дневник" майка на петокласник в НПМГ разказва, че синът ѝ е започнал да взема допълнителни уроци по математика още от първи клас. Във втори вече започва да посещава курсове в СМГ за подготовка за кандидатстване след 4-ти клас. "Има деца, които имат интерес към математиката, и такива, които са на курс по желание на родителите", признава майката.

Проф. Миглена Темелкова, Съвет на ректорите: Задължителна матура по математика ще реши проблема с кадрите
"Моят син участва в различни състезания и се представи добре. За някои деца от неговия курс обаче стресът се оказа пречка - въпреки че се справят отлично с уроците и домашните, на олимпиади не успяват да разгърнат потенциала си. Това е жалко, защото са отлично подготвени, но им липсва достатъчно зрялост, за да овладеят напрежението и да покажат знанията си в решаващия момент", коментира майката.
Според нея ако приемът в математическите гимназии се разшири, ще има достатъчно голям интерес и паралелките ще бъдат запълнени, но поставя въпроса дали има достатъчно добре подготвени преподаватели по математика. |
Достъпна за повече деца математика
През октомври над 100 математици изпратиха писмо до президента, Министерския съвет и Министерството на образованието и науката (МОН), в което се обявиха за разширяването на държавния план-прием в математическите гимназии в 5-и клас.
Според тях наредбата, регламентираща приема на учениците, е остаряла и ограничава математическите таланти, които не могат да продължат обучението си в профилирана гимназия заради липсата на достатъчно места в учебните заведения или в областта. Инициатор на искането е Тодор Тодоров, математик и родител на петокласник, който миналата година е кандидатствал и е бил приет в математическа гимназия.
Според Наредба №10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование броят на местата в математическите и природо-математическите гимназии с прием в 5-и клас не може да бъде повече от 2% от броя на учениците, завършващи 4-ти клас в областта за съответната година. |
Тодоров стои и зад фейсбук групата "Математика за всички деца", обединяваща родители, които настояват за промени в изучаването на математика след 4-ти клас. Пред "Дневник" той разказва, че след като миналата година неговото дете е кандидатствало в математическа гимназия, е забелязал голяма несправедливост.
По думите му всяка година стотици добре подготвени деца по математика остават извън приема в математическите гимназии заради липсата на достатъчно места. Според математика ограниченият държавен план-прием не е допуснал около 400 добре подготвени ученици в София, 100 - във Варна, 50 - в Пловдив и 50 - в Бургас да изучават разширено математика през 2024 г. в паралелки с профил "Математически".

Математическо или частно: училищата с най-високи резултати от изпитите след 7-и клас
Той допълва, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали математическите гимназии нямат прием от пети клас. Дава пример с четвъртокласника, който миналата година е имал най-високите резултати от математическите състезания и олимпиади, но е от Велико Търново. Там има математическа гимназия, но е с прием от 8-и клас. Затова семейството му се преместило в София, за да продължи образованието си в Първа частна математическа гимназия.
Според Тодоров решението е не само ограничението, заложено в наредбата да отпадне, но и средните училища да разкрият допълнителни паралелки с интензивно изучаване на математика. Той допълва, че ако само математическите гимназии увеличат паралелките си, но няма промяна в другите училища, това ще засили още повече неравенствата между учебните заведения. |
"Основният проблем е, че средните училища нямат математически паралелки. Има много родители от големи квартали, като "Люлин" и "Младост", които не могат да пътуват всеки ден и да изпращат децата. Очевидно е, че не могат да се отворят математически гимназии в кварталите, но вариант да решим този проблем е като се разкрият математически паралелки в средните училища, а МОН да изготви методология за учителите по математика, за да ги подпомогне", смята Тодоров.
В 107 Основно училище "Хан Крум" в "Лозенец" например има паралелка с разширено изучаване на математика, а 125 Средно училище "Боян Пенев" в "Младост" предлага иновативна паралелка с изучаване с изучаване на английски език, избираеми часове по "Експеримент, хипотеза, доказателство" (математика и природни науки) и факултативни часове по математика, сочи справка на училищните сайтове.

Само половината младежи са учили в училище понятия като бюджет и банков заем
Математическото образование е ключово за технологичния и икономическия напредък на страната, подчертава той. По думите му големите компании често се интересуват от кадри с математически умения, но за съжаление България няма устойчиво възпроизводство на такива специалисти.
"Няма национална стратегия за развитието за математическото образование", казва Тодоров и допълва, че единствената стратегия засяга само математическите гимназии и е под шапката на съответното регионално управление на образованието (РУО).
"Ако едно дете в 7-и клас вече не се справя с математиката, няма как да очакваме, че в 12-и клас то ще кандидатства в математическа специалност. И тук се появява другият парадокс - МОН иска да има математици, но на университетско ниво. Математиката е обявена като защитена специалност. Откъде да дойдат тези деца, ако не отдолу, нали? Отдолу сме ги спрели и после ги търсим някъде във високото", коментира Тодоров. |
Отговорът на министерството
"Дневник" попита Министерството на образованието и науката дали се предвиждат промени в наредбата и увеличаване на броя места в паралелките с профил "Математически" с прием в пети клас, каква е стратегията на МОН за развитието на математическия потенциал на учениците в прогимназиалния етап на обучение и дали има възможност да бъдат разкрити допълнителни паралелки с разширена подготовка по математика в средните училища.
Оттам отговориха, че сред приоритетите на просветния министър Красимир Вълчев е предприемането на мерки за насърчаване на изучаването на математика и предстои да разберем какво включват те.
Повече часове във всички училища
Според Адриан Николов, старши икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ), предложението е добро, но според него часовете по математика трябва да бъдат увеличени в цялото общообразователно обучение, а не само в специализираните паралелки.
Той подчертава, че ако математическите паралелки бъдат увеличени, ще бъде предизвикателство за училищата да намерят добри преподаватели - проблем, който учебните заведения изпитват и сега. Икономистът допълва, че студентите по математика имат много възможности за реализация в частния сектор и затова малко от тях се ориентират към учителската професия.