Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел

Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел

Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел
Родители започват да изпращат децата си на частни уроци по математика още от първи клас с надеждата да им осигурят образование в смятаните за едни от най-елитните в България няколко математически училища с прием след 4-ти клас. Това разказаха пред "Дневник" минали по този път майки и бащи, които настояват за промяна на модела. Те искат осигуряване на повече места в училищата и за разкриването на повече математически паралелки.
В отговор на инициативата им "Дневник" потърси както становището на Министерството на образованието и науката, така и мнението на специалисти. Последните са на мнение, че евентуалните промени трябва да бъдат насочени не само към определени учебни заведения, а към цялостно подобряване на резултатите по математика. Нужно е и да се планира увеличаване на часовете по предмета във всички училища.

Картината в момента

Държавният прием в 5-и клас се отнася само за математическите и природо-математическите гимназии в страната, а не за училищата с паралелки с интензивно изучаване на математика. В София това са Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ) и Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ). За учебната 2024/2025 г. двете училища са реализирали общо 8 паралелки за петокласници - шест - в СМГ и две - в НПМГ.
Математическите и природо-математическите гимназии са сред най-желаните училища от ученици и родители. Според миналогодишните резултати от националните външни оценявания след 7-и клас по български език и математика най-високите оценки постигат възпитаниците на математическите и природо-математическите гимназии в страната, като основен техен конкурент са няколко частни учебни заведения. Класации на 100-те училища с най-висок успех от изпитите вижте тук.
За да кандидатстват в математическа гимназия, четвъртокласниците трябва да са се явили на националното външно оценяване по математика, успешно да са завършили началния етап на основно образование, да са участвали в определени олимпиади и математически състезания.
Пред "Дневник" майка на петокласник в НПМГ разказва, че синът ѝ е започнал да взема допълнителни уроци по математика още от първи клас. Във втори вече започва да посещава курсове в СМГ за подготовка за кандидатстване след 4-ти клас. "Има деца, които имат интерес към математиката, и такива, които са на курс по желание на родителите", признава майката.
"Моят син участва в различни състезания и се представи добре. За някои деца от неговия курс обаче стресът се оказа пречка - въпреки че се справят отлично с уроците и домашните, на олимпиади не успяват да разгърнат потенциала си. Това е жалко, защото са отлично подготвени, но им липсва достатъчно зрялост, за да овладеят напрежението и да покажат знанията си в решаващия момент", коментира майката.
Според нея ако приемът в математическите гимназии се разшири, ще има достатъчно голям интерес и паралелките ще бъдат запълнени, но поставя въпроса дали има достатъчно добре подготвени преподаватели по математика.

Достъпна за повече деца математика

През октомври над 100 математици изпратиха писмо до президента, Министерския съвет и Министерството на образованието и науката (МОН), в което се обявиха за разширяването на държавния план-прием в математическите гимназии в 5-и клас.
Според тях наредбата, регламентираща приема на учениците, е остаряла и ограничава математическите таланти, които не могат да продължат обучението си в профилирана гимназия заради липсата на достатъчно места в учебните заведения или в областта. Инициатор на искането е Тодор Тодоров, математик и родител на петокласник, който миналата година е кандидатствал и е бил приет в математическа гимназия.
Според Наредба №10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование броят на местата в математическите и природо-математическите гимназии с прием в 5-и клас не може да бъде повече от 2% от броя на учениците, завършващи 4-ти клас в областта за съответната година.
Тодоров стои и зад фейсбук групата "Математика за всички деца", обединяваща родители, които настояват за промени в изучаването на математика след 4-ти клас. Пред "Дневник" той разказва, че след като миналата година неговото дете е кандидатствало в математическа гимназия, е забелязал голяма несправедливост.
По думите му всяка година стотици добре подготвени деца по математика остават извън приема в математическите гимназии заради липсата на достатъчно места. Според математика ограниченият държавен план-прием не е допуснал около 400 добре подготвени ученици в София, 100 - във Варна, 50 - в Пловдив и 50 - в Бургас да изучават разширено математика през 2024 г. в паралелки с профил "Математически".
Той допълва, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали математическите гимназии нямат прием от пети клас. Дава пример с четвъртокласника, който миналата година е имал най-високите резултати от математическите състезания и олимпиади, но е от Велико Търново. Там има математическа гимназия, но е с прием от 8-и клас. Затова семейството му се преместило в София, за да продължи образованието си в Първа частна математическа гимназия.
Според Тодоров решението е не само ограничението, заложено в наредбата да отпадне, но и средните училища да разкрият допълнителни паралелки с интензивно изучаване на математика. Той допълва, че ако само математическите гимназии увеличат паралелките си, но няма промяна в другите училища, това ще засили още повече неравенствата между учебните заведения.
"Основният проблем е, че средните училища нямат математически паралелки. Има много родители от големи квартали, като "Люлин" и "Младост", които не могат да пътуват всеки ден и да изпращат децата. Очевидно е, че не могат да се отворят математически гимназии в кварталите, но вариант да решим този проблем е като се разкрият математически паралелки в средните училища, а МОН да изготви методология за учителите по математика, за да ги подпомогне", смята Тодоров.
В 107 Основно училище "Хан Крум" в "Лозенец" например има паралелка с разширено изучаване на математика, а 125 Средно училище "Боян Пенев" в "Младост" предлага иновативна паралелка с изучаване с изучаване на английски език, избираеми часове по "Експеримент, хипотеза, доказателство" (математика и природни науки) и факултативни часове по математика, сочи справка на училищните сайтове.
Математическото образование е ключово за технологичния и икономическия напредък на страната, подчертава той. По думите му големите компании често се интересуват от кадри с математически умения, но за съжаление България няма устойчиво възпроизводство на такива специалисти.
"Няма национална стратегия за развитието за математическото образование", казва Тодоров и допълва, че единствената стратегия засяга само математическите гимназии и е под шапката на съответното регионално управление на образованието (РУО).
"Ако едно дете в 7-и клас вече не се справя с математиката, няма как да очакваме, че в 12-и клас то ще кандидатства в математическа специалност. И тук се появява другият парадокс - МОН иска да има математици, но на университетско ниво. Математиката е обявена като защитена специалност. Откъде да дойдат тези деца, ако не отдолу, нали? Отдолу сме ги спрели и после ги търсим някъде във високото", коментира Тодоров.

Отговорът на министерството

"Дневник" попита Министерството на образованието и науката дали се предвиждат промени в наредбата и увеличаване на броя места в паралелките с профил "Математически" с прием в пети клас, каква е стратегията на МОН за развитието на математическия потенциал на учениците в прогимназиалния етап на обучение и дали има възможност да бъдат разкрити допълнителни паралелки с разширена подготовка по математика в средните училища.
Оттам отговориха, че сред приоритетите на просветния министър Красимир Вълчев е предприемането на мерки за насърчаване на изучаването на математика и предстои да разберем какво включват те.

Повече часове във всички училища

Според Адриан Николов, старши икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ), предложението е добро, но според него часовете по математика трябва да бъдат увеличени в цялото общообразователно обучение, а не само в специализираните паралелки.
Той подчертава, че ако математическите паралелки бъдат увеличени, ще бъде предизвикателство за училищата да намерят добри преподаватели - проблем, който учебните заведения изпитват и сега. Икономистът допълва, че студентите по математика имат много възможности за реализация в частния сектор и затова малко от тях се ориентират към учителската професия.