Защо Мъск ще се провали в Министерството на ефективността

На живо
Заседанието на Народното събрание

Защо Мъск ще се провали в Министерството на ефективността

Защо Мъск ще се провали в Министерството на ефективността
Reuters
Авторите на този коментар са Лора Тайсън и Лени Мендонса. Тайсън е бивш председател на Съвета от икономически съветници в администрацията на президента Бил Клинтън и е професор в Haas School of Business в the University of California, Berkeley и член на Борда съветници в Angeleno Group. Мендонса е старши партньор в McKinsey&Company, както и бивш главен икономически и бизнес съветник на Гейвин Нюсъм, губернатор на Калифорния и председател на калифорнийската агенция за високоскоростни жп превози.
Милиардерът Илон Мъск си спечели възможността да ръководи Министерството на ефективността в САЩ (DOGE) в замяна на това, че помогна на Доналд Тръмп да бъде избран за президент, като финансира кампанията му с милиони долари и превърна платформата Х (бивша "Туитър") в машина за неговите послания.
DOGE не е със статут на официална агенция от федералната администрация, но се зае да прокарва политики на Тръмп в администрацията в широк мащаб. Мъск трябваше да ръководи департамента заедно с бизнесмена и друг голям донор, Вивек Рамасвами, (също щедър донор за кампанията, но той обяви, че се оттегля и ще се кандидатира за губернатор на Охайо; медии в САЩ твърдяха, че имал лично неразбирателство с милиардера - бел. ред.).
Агенцията бе наречена DOGE заради шеговита връзка с с криптовалута - меме на куче, която Мъск харесва. Новата структура ще има предимно съветническа роля, но въпреки това Тръмп обеща да й даде повече правомощия, за да ореже някои регулации в излишък, да преструктурира федерални агенции и да премахне ненужни разходи с цел по-голяма ефективност.
Федералният закон изисква всеки правителствен орган с консултативна роля да предоставя публично известие за своите заседания (включително дневен ред, време, място и цел) и достъп до всякакви доклади, преписи, протоколи, документи, дневен ред или други документи, свързани с неговата работа. Но DOGE може да наруши тези изисквания на основание, че противоконституционно се нарушават правомощия на президентската власт.
Подобно на другите му назначения, Тръмп няма да си губи времето да проверява какво върши Мъск, нито ще го принуждава да се откаже от ръководството своите корпоративни холдинги. Няма да го принуди да се дистанцира от бизнес препоръки в случаи с очевиден конфликт на интереси (като например мащабните покупки на НАСА от SpaceX на Мъск).
Защо Мъск ще се провали в Министерството на ефективността
Reuters
DOGE се готви да изкоренява регулации и обещава да е мощен двигател на "капитализма на шуробаджанащината", при който едрият бизнес открито се възползва от държавна власт. Препоръките на новото министерство няма да подобрят значително ефективността на управлението, нито ще спестяват разходи, но ще бъдат насочени към отмяна на регулации и затваряне на агенции, които влиятелни дарители и бизнес лобисти искат да изчезнат напълно.
За щастие, DOGE по-скоро ще се провали, защото се фокусира върху грешните цели, има неправилен подход и липса на нужното лидерство. Първоначално Мъск обеща да намали федералните разходи с космическите 2 трлн. долара, което е близо една трета от всички прогнозирани разходи за 2025 г. След като си даде сметка колко абсурдна е тази цел, Мъск я намали със 75% до 500 млрд. долара (за какъв срок ще стане това не е посочвано)
  • Разходите за отбрана, социални и медицински осигуровки (Medicare, Medicaid), разходите по Закона за достъпна грижа ("Обамакеър"), както и тези по лихвени плащания по правителствени дългове представляват 74% от общите федерални разходи.
  • Разходите за отбрана се очаква да нараснат при Тръмп, така че разходите по лихвени плащания практически ще са недосегаеми, защото са особено важни, за да се избегне изпадане в неплатежоспособност по държавния дълг.
  • Разходите за социални и медицински осигуровки, както и по "Обамакеър", са задължителни според закона и се подкрепят от огромна част от избирателите на Тръмп.
  • Оставащите 26% от федералните разходи покриват всички други функции на федералното правителство - от програми, които не са определени със законодателен акт като тези за здравето на ветераните (12%), до много съществени програми (14%), които не са свързани с отбрана, но сред тях са федералната система на магистралите, контролът на въздушния трафик и съдебната система.
Докато всички фондове за програмите извън отбраната трябва да бъдат одобрени от Конгреса, новата цел на Мъск за съкращения на разходите с 500 млрд. долара ще обхване двата вида програми, чието одобрение от Конгреса изтече през 2024 г., и програмите, които Мъск смята за несъвместими с намерения, с които Конгресът ги е одобрил и финансирал.
Но най-голямата от конкретните програми с изтекло миналата година парламентарно одобрение са здравните грижи за ветераните (119 млрд. долара). Въпреки презрението на Тръмп към военните е малко вероятно, че DOGE ще посегне на здравеопазването за ветераните.
Вместо това DOGE даде сигнали, че ще спре финансирането за "Планирано родителство" и други прогресивни групи политики (300 млн. долара годишно), за финансиращата обществени медии Корпорацията за обществено излъчване (535 млн. долара за година, това е частна корпорация, изцяло финансирана от федералното правителство за подпомагане на над 1500 местни обществени медии), както и различни международни организации (1.5 млрд. годишно).
  • По преценка министерството може да съкрати фондовете за Националната администрация по океаните и атмосферата (6.6 млрд. долара), отговаряща за метеорологичните прогнози в САЩ; Федералната администрация по авиация (7 млрд. долара), която регулира авиобезопасността на гражданите; много агенции в Държавния департамент (38 млрд. долара); Министерство на образованието (29 млрд. долара). Но НАСА (25.4 млрд. долара) по очевидни причини ще бъде пощадена.
Защо Мъск ще се провали в Министерството на ефективността
Reuters
Проблемът с идеите за намаляване на финансирането е, че те остават далеч от целта 500 млрд. долара. Ако DOGE иска да се опита да допринесе с нещо положително, ще изостави тази цел и ще се съсредоточи върху подобряване на ефективността на агенциите, отговорни за правителствените програми, и върху премахването на регулации, които не покриват строгия текст за това дали разходът наистина носи полза.
Такива идеи вече са били пробвани в миналото без особен успех. Проучването на частния сектор и контрол върху разходите на президента Роналд Рейгън, известно като "Комисията на Грейс", например твърдеше, че една трета от всички приходи от данъци върху доходите са пропилени заради прахосничество и неефективност. Това бе доста раздуто твърдение. Малка част от 2500-те препоръки на комисията бяха приложени и комбинацията от намаляването на данъците от Рейгън и разрастващата се федерална администрация изстреля националния дълг в многогодишна възходяща тенденция.
Подобни усилия на комисията "Хувър" в мандата на президента Хари Труман също бяха определени като "голям провал". Повечето от тези намерения имат основен недостатък в проектирането им. Те са създавани от бизнес лидери, които не разбират как работи правителството и са склонни да правят дълги списъци с предложения, които никой не е преглеждал, преди да ги представят, и без тези хора да имат капацитет да ги реализират. Прилагането остава отговорност на съответните агенции и Конгреса, който създава законите и финансира федерални програми.
Проектът на вицепрезидента Ал Гор в началото на 90-те години "Национално партньорство за обновяване на управлението" избягваше тези недостатъци в проектирането. Програмата беше в рамките на администрацията на президента Бил Клинтън, наблюдавана от група правителствени реформатори, които успяха да прокарат и реално законодателство. Такъв е Законът за постиженията и резултатите на правителството от 1993 г., който целеше да включи в стандартните оперативни процедури на федералното правителство критерии за измерване на резултатите от дейността на администрацията .
Като представител на частния сектор Мъск е поредният свръхуспешен бизнесмени с държавни правомощия, чиито подходи за управление на правителството ще се провалят. По правило успешни са по-малко от една четвърт от всички правителствени програми за реформи. Те имат две общи отличителни характеристики: служителите в публичния сектор правят проекти за реформи и след това използват цифрови инструменти за измерване и подобряване на ефективността.
За съжаление, Конгресът не предоставя достатъчно финансиране на агенциите, за да получат дигиталните инструменти, от които се нуждаят. Ето защо Службата за вътрешни приходи (IRS) не успя да събере около 1 трлн. долара годишни приходи от неплатени данъци и измамници. По тяхна вина повечето федерални правителствени агенции остават далеч зад частния сектор в цифровизацията на услугите.
Бързите промени в администрацията не стават по този начин (както и в повечето големи организации от частния сектор). Ако Мъск иска да постигне значими, трайни подобрения в ефективността на правителството, ще трябва да си сътрудничи с държавните служители, за да промени начина, по който се върши работата. Успехът зависи от непривлекателните, трудни за изпълнение промени в оперативните процеси, които могат да бъдат внедрени в правителствените служби.
От решаващо значение за по-качествената работа на правителството са такива неща като възлагането на обществени поръчки, базирано на резултатите, съвременни подходи за управление на таланти (включително правителствени програми за ротация на лидери от частния сектор), гъвкавото управление на информационните технологии, прозрачността на данните и изпълнението, модерните цифрови инструменти и ангажираността на гражданите.
DOGE ще създаде забавни мемета и снимки на Мъск и X, но това няма да има осезаемо, трайно въздействие върху размера и ефективността на федералното правителство.