Транспортният министър поиска централизация в отговорността за пътната безопасност

"Трябва да има единен контролен орган към Министерството на вътрешните работи и един министър, който да може да разпореди какво да се направи по темата за безопасността по пътищата", каза министърът на транспорта Гроздан Караджов на кръглата маса, посветена на проблемите с безопасността на пътя, проведена в парламента. Според него сега контролът е разпокъсан между множество институции и това води до негативните статистики и жертви от войната по пътищата.
Министърът на правосъдието Георги Георгиев, който също участва в дискусията, призова депутатите да приемат бързо поправките в Закона за движение по пътищата, които предвиждат за налагане на санкции за пътни нарушения да се използват охранителните камери в градовете и тези, използвани от тол управлението за таксуването по пътищата.
Георгиев посочи още, че се предвижда създаване на независимо звено към Министерството на правосъдието, в което да има подготвени вещи лица - експерти, които да могат да се притичват на помощ на съдилищата в цялата страна, когато това е необходимо за експертизи при катастрофи.
"Един от основните проблеми за бавното правосъдие е липсата на достатъчно на брой и квалифицирани вещи лица. Това е единодушното мнение както на съдии, така и на прокурори", каза министърът. Той подчерта, че вече е изменена и наредба, с която се подобряват условията за заплащане на вещите лица.
Разграничаване на умишлени и неумишлени нарушения
Политическият ангажимент към проблема с пътната безопасност е важен фактор за успеха при решаването му, заяви председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) Малина Крумова. Според нея е необходимо да се направи разграничаване на умишлени и неумишлени нарушения на пътя, довели до транспортни произшествия. "Шофирането с алкохол в кръвта и превишаването на скоростта в населени места не са неща, които се правят случайно", коментира Крумова.
В последните няколко парламента бяха внасяни предложения за промени в Закона за движение по пътищата, но заради краткия им живот те така и не стигаха до пленарната зала. Междувременно въпреки лекото намаление на броя на жертвите при катастрофи през миналата година, България остава в челото в ЕС по брой загинали спрямо населението.