Насилие и дезинформация все повече се възприемат като законно средство за промяна

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Насилие и дезинформация все повече се възприемат като законно средство за промяна

Насилие и дезинформация все повече се възприемат като законно средство за промяна
Четирима от 10 участници в голямо проучване за доверието по света одобряват една или повече форми на враждебен активизъм за постигане на промяна. При младите (18-34 години) тази група е мнозинство (53%).
Действията, които те одобряват, включват да бъдат нападани хора онлайн, умишлено да се разпространява дезинформация, заплахи или насилие и нанасяне на щети на публична или частна собственост.
Това е едно от заключенията на тазгодишното издание на глобално проучване, известно като Барометър на Еделман за доверието (по името на създателя му Ричард Еделман от едноименната консултантска компания). То се провежда от четвърт век насам и този път е в 28 държави сред общо над 33 хил. респонденти в национално представителни допитвания, извършени от края на октомври до средата на ноември 2024 г.
Тревожната тенденция е, че икономическите страхове на хората са метастазирали в оплаквания, като шест от 10 участници съобщават за умерено до силно чувство, че са жертва на нещо погрешно или нечестно. Нещо повече - имащите такова силно усещане (20%) е два пъти по-вероятно да възприемат света около себе си като място, в което полза винаги има само едната страна. Иначе казно, "помагащото на хората, които не споделят моите политически разбирания, се случва за моя сметка; докато те печелят, аз губя".
Това мнозинство (заедно с умерено оплакващите се 41%) в света е убедено в една или друга степен, че властта и бизнесът им вредят, обслужват тесни интереси, и в крайна сметка богатите печелят, докато за обикновените хора е все така трудно. Страхът от дискриминация е нараснал с 10 пункта до рекордните 63 процента, обхващайки мнозинството от всички полове, възрасти и нива на доходи. Най-големият скок (14 точки) се наблюдава сред белите американци.
През последното десетилетие обществото премина от страхове през поляризация към недоволство.
Страховете (особено видими през 2015 г.) с от глобализацията, слизане надолу по стълбата на мобилността в обществото, отсъствие на качествена информация. Поляризацията се оформи към 207-218 г., когато идеологията се превръща в идентичност на хората и те заявяват, че не искат повече да ги поучават, а да се отнасят към тях достойно.
Оплакването от 2024-2025 г. произтича от четири ключови фактора:
  1. липса на надежда за по-добро бъдеще - вярата, че нещата в страната ще бъдат по-добри от днешните за следващото поколение, се споделя от само 36 процента; сериозно ниски са нивата нива във всяка западна демокрация, включително Франция (9%), Обединеното кралство (17% ) и САЩ (30%).
  2. разделение между класите в степента на доверие - респондентите с ниски доходи (48%) вярват на институции, с 13 пункта по-малко от тези с високи доходи (61%). Най-голямо (16 пункта) е разделението в доверието към бизнеса.
  3. глобална безпрецедентна липса на вяра в институционалните лидери - средно 69% от респондентите се притесняват, че правителствени служители, бизнес лидери и журналисти умишлено ги подвеждат, което е с 11 пункта повече от 2021 г.
  4. объркване за достоверността на информацията - 63% казват, че става все по-трудно за да разберете дали новината е създадена от уважаван източник или заради опит за измама.
През последните няколко години бизнесът е основното решение за обществени проблеми, тъй като се смята, че превъзхожда управляващите институции по компетентност (в момента 49 пункта по-добре от правителството) и етиката (29 пункта по-добре). Неправителствените организации, като обединители, са институцията с най-голямо доверие сред тези, които изпитват силно недоволство. Правителството трябва да докаже своята компетентност, като постига резултати, които са от полза за гражданите. Медиите трябва да дават приоритет на качествената информация пред съдържанието, единствено привличащо повече любопитство към заглавието, за да помогнат за вземането на информирани решения.
"Бизнесът е изправен пред ответна реакция от онези, които се противопоставят на ролята му на катализатор за обществена промяна", каза Еделман. "Обратната реакция от общество, основано на оплаквания, ще изисква междуинституционално усилие за справяне с проблеми като целостта на информацията, достъпността, устойчивостта и бъдещето на изкуствения интелект."
Други ключови констатации от 2025 Edelman Trust Barometer:
  • Липса на доверие във водещите икономики: Пет от 10-те най-големи глобални икономики са сред нациите с най-малко доверие в индекса на доверието: Япония (с най-малко доверие на 37), Германия (41), Обединеното кралство (43), САЩ (47) и Франция (48).
  • Развиващите се страни, които имат повече доверие: Китай (77), Индонезия (76), Индия (75) и ОАЕ (72) отново са на върха на индекса на доверието като най-доверчивите нации в проучването.
  • Доверието остава на местно ниво: Въпреки спада с 3 пункта до 75% доверие сред служителите, "моят работодател" остава най-доверената институция.
  • Несигурността на работното място се ускорява: Страховете от несигурност на работното място, дължащи се на въздействието на глобализацията, се увеличиха през последната година, включително причини като международни търговски конфликти (62% притеснени служители, увеличение с 5 пункта), чуждестранни конкуренти (59%, увеличение с 6 пункта ), офшоринг (54%, увеличение с 6 пункта); задаваща се рецесия (63%, увеличение с 3 пункта); автоматизация (58 процента, увеличение с 5 пункта); и остарели умения (58 процента, увеличение с 2 пункта).
  • Богатите са проблем: Мнозинството вярват, че богатите избягват да плащат своя справедлив дял от данъците (67%), а 65 процента обвиняват техния егоизъм за много от своите проблеми.