Баналните бюджетни клишета - защо са толкова устойчиви в България

Баналните бюджетни клишета - защо са толкова устойчиви в България

В предните бюджети акцент бяха човешкият капитал и социално слабите; сега са администрацията и силовите ведомства; като че ли в минало време останаха публичните инвестиции за икономически растеж в полза на всички.
В предните бюджети акцент бяха човешкият капитал и социално слабите; сега са администрацията и силовите ведомства; като че ли в минало време останаха публичните инвестиции за икономически растеж в полза на всички.
Поне откакто сме във валутен борд, при всяка бюджетна процедура започва една и съща публична дискусия с едни и същи заклинания, а в последно време - и с едни и същи говорители, преследващи в крайна сметка една и съща цел. Тя е проста: да бъдат съкратени бюджетните разходи в полза на чуждите избиратели, за да остане повече за нашите избиратели. И бизнес лобита.
Да разгледаме клишетата по-подробно:

Клише 1: Нужна е бюджетна консолидация

Това означава на практика съкращаване и преструктуриране на бюджетните разходи с цел намаляване или зануляване на дефицита. Тази политика у нас стана популярна, когато през 1997 г. България беше на ръба на втори държавен фалит в рамките на седем години, вследствие на неразумната политика на прекомерно и неефективно, дори глупаво харчене от правителството на Жан Виденов в условията на все още държавна икономика. МВФ ни спаси с условието да въведем паричен съвет.
Следващите години бяха мъчителни за истинска консолидация, включваща закриване на губещите и приватизация на жизнеспособните предприятия, преструктуриране на държавния дълг, съкращаване на надутите административни разходи и орязването на държавните помощи. Тази консервативна фискална политика бе подкрепена от благоприятния световен стопански цикъл в началото на века и перспективите за членство в НАТО и ЕС на България.
Добрите резултати - висок икономически растеж; намаляване на държавния дълг и привличането на все по-голям обем чуждестранни инвестиции, се приеха като единствената правилна икономическа политика, независимо от стопанската конюнктура.
На практика, тогавашната политика на МВФ, която се базираше на доминиращата по това време монетарна теория на Чикагската школа, и Вашингтонският консенсус бяха приети като универсална икономическа рецепта от цяла плеяда млади икономисти чак до днес.
Само че световната икономическа криза от 2008 г уби универсалността на тази теория - във време на дълбока рецесия, наложила масирано държавно подпомагане на закъсалите структуроопределящи финансови гиганти - първо в САЩ, а след това и в Европа.
Отначало в САЩ, а след това по трудния начин и в Европа дойде времето на активната роля на централните банки и политиката им на количествени улеснения. Защото нямаше как да бъде повторена огромната грешка, довела до Голямата депресия през 1929 г - структуроопределящи банки да бъдат оставени да фалират.
В тези условия прилаганите в Европа политики на "остеритет", т.е. на съкращения на разходите, още повече задълбочиха кризата и влошиха драматично публичните финанси на страните от Южна Европа, а България преживя първия срив на БВП през този век.
Причината е проста - когато икономиката (бизнеси и домакинства) е под огромен стрес, свиването на държавните разходи и инвестиции не лекува, а задълбочава кризата. С други думи, фискалната политика трябва да играе антициклична роля. Впрочем страните в Европа, като Полша и Румъния, които приложиха политика на по-големи държавни разходи - между 5% и 10% дефицит/БВП - в годините след кризата отбелязаха най-високия растеж.
Виждаме в България същото късогледство и сега - когато икономиката е с понижаващи се темпове, а основни наши партньори са в рецесия, рязка консолидация заради самата консолидация на бюджета би била убийствена. Защото без внимателно обмисляне може да бъде ударен единственият двигател на сегашния анемичен растеж: вътрешното потребление.

Клише 2: Голямото увеличение на пенсиите развали бюджетната дисциплина

Не, тази отдавна належаща корекция на бюджета превърна България от африканска в европейска страна. Години наред наложената традиция от 1997 г на фискална дисциплина означаваше най-вече дисциплина в замразяването или лекото индексиране на пенсиите - които бяха нещо като ресто за уравняване на бюджетния баланс.
Дисциплината не се отнасяше до огромната корупция в обществените поръчки, до заобикаляне на бюджетните правила за финансиране на проекти, до несъбиране на дължимите данъци и мита от приближените до властта, до пилеенето на обществени ресурси в нереформирани сектори като енергетика и здравеопазване и т.н.
Така например през 2021 г, според Евростат България е била с втората най-ниска пенсия в Европа, само пред Албания. Докато средната пенсия у нас е била 226 евро, в Босна (!) е била 237 евро, в Сърбия 276 евро, в Черна Гора 291 евро, а в Румъния - 382 евро.
За сравнение, през същата година БВП/глава у нас е бил 60% от средния за ЕС, Босна - 33% (!), Сърбия - 45%, Черна Гора - 46%. Нещо повече - България е на първо място по доходно неравенство, и то не само в ЕС. У нас този коефициент - Джини - е бил 39, в Албания 29 (!), в Сърбия и Северна Македония - 33, в Румъния 34. И не е защото сме неразвити - първенец с най-малко неравенство е Словакия с коефициент от едва 24.
Звучи отчайващо, но страни като Буркина Фасо и Чад в Африка са с коефициент 37-38. Тези данни демонстрират, че е имало нещо дълбоко сбъркано в нашата доходна политика. И сега гледаме целия потоп от злостна критика срещу финансовия министър, който реши да я промени.

Клише 3: Политиката на Асен Василев създаде бюджетна дупка от 18 млрд. лева

Аргументите на тази критика се свеждат до формулите, заложени от Асен Василев за увеличението на минималната работна заплата, социалните осигуровки и пенсиите. В интерес на истината, тези аргументи имат основание. Така например е грешка да се обвързва минималната със средната заплата, защото става порочен кръг - всяко увеличение на минималната заплата кара работодателите да увеличават другите заплати и така се вдига пък средната и т.н.
Правилно е обвързването не със средната заплата, а с медианата на заплатите, както изисква директивата на ЕС. Донякъде е грешка и автоматичното увеличение на максималния осигурителен праг, което реално се превръща в допълнителен данък върху най-продуктивния труд в обществото - най-вече в ИТ сектора.
Но описаните проблеми са технически в правилния иначе подход за увеличение на доходите, без да бъдат те "остатък" в бюджетирането. Досегашният подход на доходите като буфер на практика насърчаваше работодателите да използват евтин труд, вместо да инвестират в автоматизация и роботизация и така в крайна сметка стимулираше икономиката на ниската добавена стойност.
И така всяко увеличение на социалните разходи в бюджета стана условен рефлекс на много икономисти да разпъват на кръст дръзналия да го предложи. Без сравнение с тяхното ниво в наши страни - аналози, без търсене на резерви на надути разходи в други сфери, без коментар за ефективността на държавното харчене и т.н. И въпреки, че план-сметката е в рамките на позволените 3% дефицит.
Представяте ли си същата критика да беше получила безобразната политика от десетилетие на увеличаване на държавната и общинска администрация, при това при намаляване на населението? Или да бъде поискана сметка за десетките, дори стотици милиони левове налети в уж електронно управление?
Всъщност обикновено рязкото увеличение на едни за сметка на други разходи разкриват приоритетите на управляващите. В предните бюджети акцент бяха човешкият капитал и социално слабите; сега са администрацията и силовите ведомства; като че ли в минало време останаха публичните инвестиции за икономически растеж в полза на всички.

Клише 4: Колкото повече дефицит, толкова по-голям дълг

Най-големият виц е плашенето с постоянно растящия държавен дълг. Да, нормално е, когато икономиката расте, и дългът да расте. Даже това е смисълът да се тегли дълг - да расте по-бързо икономиката, която да го връща. Въпреки че БВП нарасна над 10 пъти номинално след 1997 г., дългът се е увеличил едва около три пъти, но някои "икономисти" продължават да го сравняват като абсолютна стойност с посткомунистическия период. И ако тогава държавният дълг е бил над 100% от БВП, то сега е под 25%.
Нищо лошо няма да се тегли дълг - стига БВП да расте с по-голяма стойност от дълга. И точно така става след 2021 г. - въпреки изтегления значителен дълг като стойност, той намалява като дял от БВП точно защото БВП е нараснал повече.
Проблем обаче е, когато се тегли дълг, за да се плащат огромни увеличения на заплати в публичния сектор - както сега на сектор сигурност. Защото за разлика от пенсии и помощи, които почти изцяло отиват в потребление на стоки от първа необходимост - и така в растеж на БВП, немалка част от увеличенията на заплатите отива като спестявания в банките. Казано на икономически език, скоростта на мултипликатора е много по-бавна. И тогава при дефицит ще имаме злокачествено увеличение на дълга.

Клише 5: Дефицитът трябва винаги да е нулев

Някаква странна теория от години битува у нас за "неутрален към икономическия цикъл" бюджет. Простичко казано - харчиш, колкото изкарваш, и така правиш нулев дефицит.
Това може да е финансовата логика на една НПО, но не на една държава.
Догмата за нулевия дефицит издига във фетиш самия бюджет, а държавата се връща към времената преди Голямата депресия - без съществена роля в икономиката. Това е една вулгарно семпла представа за фискална политика - особено в геополитическо време на нарастваща роля на държавата и нейните институции за обществото и икономиката, определящи мястото й в съвременния свят.
Когато казваме "винаги нулев дефицит", това преведено за неикономисти значи, че бизнесът и домакинствата трябва да обслужват държавата, а не обратно. С други думи, че икономическите кризи трябва да бъдат посрещани поединично от бизнесите и домакинствата, независимо какво е тяхното състояние.
Впрочем, точно такава е била "великата" логика на американското правителство довела до Голямата (великата) депресия през 1929 г. - ударила целия свят и довела до втора световна война.
В заключение - няма една правилна фискална политика за всички времена и страни. Тя трябва чрез адекватна структура на разходите - съобразно очакваните приходи - оптимално да адресира проблемите на текущата стопанска конюнктура, да преследва стратегическите интереси на държавата, да бъде съобразена с демографските и културните специфики на населението и да отразява интересите на максимално голям брой граждани. Ако искаме да сме европейска демокрация.