Граждани внесоха петиция за запазване на нощния градски транспорт в София

Над 10 хиляди души подписаха петиция за запазване на нощния градски транспорт в София. Другото искане е откриване на нова допълнителна линия до летището в столицата. Инициаторите на петицията Панайот Желязков и Радослав Александров вече я внесоха за разглеждане в Столичния общински съвет на 7 февруари.
На 10 февруари (понеделник) предстои заседание на Комисията по транспорт и пътна безопасност, на което ще бъде повдигнат въпросът за нощния градски транспорт в столицата, но не е ясно дали петицията ще бъде взета предвид. "София е град с милион и половина човека и просто е задължително за една европейска столица да има транспорт през нощта. Тук живеят хора, които са най-различни, както е показано и в подписката", каза пред "Дневник" Панайот Желязков.
Нощният градски транспорт в София бе възобновен през ноември 2023 г. след тригодишно прекъсване на услугата. Първо се възстанови движението по линии №1 и №2, а през декември и по линии №3 и №4.
Всички те обозначават следните маршрути:
Линия №1 - жк "Люлин 1" до жк "Младост 4"
Линия №2 - жк "Обеля" до жк "Студентски град"
Линия №3 - жк "Овча купел 2" до жк "Левски Г"
Линия №4 - кв. "Гоце Делчев" до жк "Дружба"
През януари т.г. общинските съветници Ваня Григорова от групата на БСП и Карлос Контрера от ВМРО предложиха всички линии да бъдат закрити, а две от тях - линии №1 и №2 да работят само в петък и събота. Те твърдят, че не достигат шофьори в градския транспорт, а пътниците са най-вече към и от Студентски град.
На 16 януари Столичният общински съвет гласува спирането на голяма част от услугата. В отговор на това кметът на Столична община Васил Терзиев върна решението за преразглеждане. Няколко дни по-късно Панайот Желязков и Радослав Александров създават петицията за възстановяване на движението по всички линии и пускането на допълнителна.
"Основната цел на подписката беше да се покаже какво казват хората на София и по лесен начин те да могат да си изкажат мнението. Това, което съм забелязал, е, че много рядко някой се допитва до хората", коментира Желязков пред "Дневник".
Това, което съм забелязал, е, че много рядко някой се допитва до хората
Той казва, че в коментарите под петицията се открояват няколко ключови думи - студент, нощни смени, такси, лоби. "Много хора казват, че има таксиметрово лоби и допускат, че е възможно това решение за ограничаване на нощните линии да е взето точно заради такситата."
Съществуват проблеми за няколко групи хора, засегнати пряко от спирането на нощния градски транспорт. Жени коментират, че се притесняват да използват таксита, понеже "някои от шофьорите се държат лошо и създават неудобство", отбелязва Желязков. Високите цени на таксиметровите услуги също усложняват придвижването на хората, работещи нощни смени, тъй като някои работодатели не осигуряват средства за транспорт.
На въпроса дали ще има ответна реакция, ако решението за спирането на транспорта не се промени, Желязков отговори, че подготвят акция в четвъртък - преди заседанието на Общинския съвет. Идеята е да представят тези 10 хиляди човека, подписали петицията. "Не си го представяме като голям протест, просто искаме общинските съветници да видят, че хората имат някакво мнение и то трябва да се чуе", казва инициаторът.