Повече ученици да могат да учат разширено математика в прогимназията обмисля просветното министерство

Разширяване на приема в математически и природо-математически паралелки в прогимназиалния етап обмисля Министерството на образованието и науката, се разбира от писмен отговор на просветния министър Красимир Вълчев на въпрос от Елисавета Белобрадова, депутат от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ), за нуждата от разширено изучаване на математика.
МОН ще анализира и евентуално преразгледа сегашното ограничение, според което само 2% от четвъртокласниците могат да бъдат приети в математическа гимназия с прием в 5. клас. Промените в учебния план ще бъдат насочени само към отделни училища и за ученици, които имат изявен интерес към математиката, като в тези дейности да могат да се включат и учениците, които не са успели да се класират в математическа гимназия с прием от пети клас - се разбира от отговора.
Белобрадова пита дали министерството планира да промени наредбата, определяща броя на местата в математическите паралелки от пети клас, и дали приемът ще бъде увеличен, след като родители настояват за това, а в същото време бизнесът изпитва недостиг на кадри.
Според Наредба №10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование броят на местата в математическите и природо-математическите гимназии с прием в 5. клас не може да бъде повече от 2% от броя на учениците, завършващи 4-ти клас в областта за съответната година. |
Преди дни Вълчев коментира пред депутати в ресорната парламентарна комисия темата за математическите гимназии, след като "Дневник" писа, че родители настояват за повече паралелки, защото сега те пращат децата си на частни уроци още от първи клас с надеждата да влязат в математическа гимназия. Те изтъкват, че всяка година стотици добре подготвени деца остават извън класирането заради високата конкуренция и липсата на достатъчно места. Родителите предлагат и средните училища да разкрият повече паралелки с разширена подготовка по математика.
Тогава Вълчев посочи, че е разговарял с началниците на регионалните управления на образованието за възможността за повече паралелки в математическите и природо-математическите гимназии в страната с прием от 5. клас. Те му отговорили, че в страната няма толкова желаещи да учат разширено математика, с изключение на две области, сред които е София. В столицата има две специализирани училища - Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ) и Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ), но те - по думите на министъра - нямат капацитет за разкриването на по още една паралелка. "В пети клас губим ученици с високи способности, но ги губим най-много с учебните програми", констатира Вълчев и подчерта необходимостта от тяхната промяна, включително в контекста на идеята за задължителна матура по математика.

Частни уроци от първи клас заради математическите гимназии: родители искат нов модел
Във въпроса си Белобрадова изтъква, че през 2017 г. са направени корекции в наредбата, които разширяват достъпа до математическо образование в малките градове, но запазват ограничени нивата в големите градове. Според депутата при високата нужда от кадри с математическо образование "частичните увеличения от 2 на 3% не просто са крайно недостатъчни, а а показват, че институциите не подхождат реформаторски към въпроса".
Директорите на математическите гимназии предпочитат повече паралелки от 8. клас
Министърът посочва, че дейностите по приема на ученици в пети клас в математическите гимназии се организират от началниците на регионалните управления по образованието. Предложенията за приема са съобразени основно с броя на учениците, завършващи четвърти клас, по населени места и общини на територията на областта, стратегиите, прогнозите, плановете за развитие на общината и областта, наличната материална база, възможността за обезпечаване на обучението с педагогически специалисти.
Вълчев обяснява също, че въпросните 2% в наредбата са определени въз основа на предложенията на математическите и природо-математическите гимназии и след обществено обсъждане. Допълва, че наредбата дава възможност след анализ и ако материалната база на училищата го позволява, началниците на регионалните управления да утвърдят държавния план-прием в 5. клас над ограничението.
"Следва да се има предвид, че държавният прием в V клас не е обвързан с държавния прием в VIII клас. В тази връзки директорите на профилираните гимназии, съобразявайки се с физическата среда, предпочитат да планират и реализират по-голям прием в VIII клас за сметка на V клас, дори да имат право." |
Учениците от пети до седми клас се обучават по един и същ рамков учебен план, който е еднакъв за всички ученици. В математическите и природо-математическите гимназии засиленото изучаване на математика е заложено в часовете за разширена подготовка и за допълнителна подготовка, обяснява Вълчев. Допълва, че при интерес всяко училище може да заложи разширено изучаване на математика в рамките на избираемите и факултативните часове, което по думите му е честа практика в училищата в големите градове. Министърът посочва и Наредбата за приобщаващо образование, която също дава възможност на учениците да изучават математика в заниманията по интереси.

Просветният министър обмисля разделянето на изпитите след седми клас на две части
Мерки за насърчаване на изучаването на математика
Вълчев допълва, че е в ход процедурата за промяна на Наредбата за организация на дейностите в училищното образование. По думите му увеличаването на броя на местата над 2% ще бъде анализирано и разгледано.
Вълчев допълва, че предстоят промени в учебните програми и учебния план, както и че ще започне обсъждане за концепция за оптимизиране на учебното съдържание по математика. Как министерството ще променя учебните програми - четете тук.

Тестът по природни науки показа нуждата от промени в програмите, смятат в просветното министерство
Ведомството предвижда да промени начина на учене на математика - олекотяване на учебното съдържание в учебните програми и освобождаване на повече време за упражнение, преосмисляне на мястото и ролята на математиката в учебния план.
По думите на министъра предстои обсъждане на възможностите за разработване на рамков учебен план за разширено изучаване на математика от 5. до 7. клас в отделни училища за ученици, които имат подчертан интерес към изучаването на предмети, в т.ч. и за онези, които не са успели да се класират след 4. клас в паралелка в математическите и природо-математическите гимназии. |
"Търсят се възможности за стимулиране на училищата, предлагащи профил "Математически", на училищата, осъществили обучение по математика като профилиращ предмет в профили, които предметът не е сред основните, както и учениците, които полагат държавен зрелостен изпит по математика", пише Вълчев.
Министерството обмисля още въвеждането на допълнителни извънкласни занимания по математика - математически клубове и школи, където учениците да задълбочат знанията си и да се подготвят за състезания и олимпиади, както и въвеждането на задължителна матура по математика. Вълчев обясни идеята си миналата седмица пред депутатите от ресорната комисия и уточни, че преди въвеждането на задължителен зрелостен изпит по математика трябва да бъдат променени учебните програми и планове и че поставя темата за дискусия.

От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми
В отговора си до депутата Вълчев допълва, че ще продължи промяната във формата на националните външни оценявания след 4. и 7. клас по български език и математика в посока превръщането им в решаване на практически казуси. В комисията по образование той обяви, че обмисля разделяне на две части на изпита след 7. клас, който служи за класиране в гимназиите. При евентуалното им разделяне едната част би могла да служи за кандидатстване в гимназия, а другата - за оценяване на системата, поясни той, без да развие тезата си в подробности.