Общинари: Договор с частен превозвач ощетява Столичната община с над 2 млн.лева годишно

Общинари: Договор с частен превозвач ощетява Столичната община с над 2 млн.лева годишно

Карлос Контрера от ВМРО е от инициаторите за сключването на договора с "МТК Гроуп".
Карлос Контрера от ВМРО е от инициаторите за сключването на договора с "МТК Гроуп".
Договор с частна автобусна фирма ощетява Столичната община с над 2 млн.лева годишно и трябва да бъде променен, обявиха общински съветници от "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София". Договорът е сключен през 2016 г. с "МТК Гроуп" с гласовете на ГЕРБ, ВМРО и "Атака" за обслужване на градските автобусни линии до селата, северно от София.
"Договорът е сключен по начин, който всяка година ощетява Столичната община", заяви зам.-председателят на Столичния общински съвет Бойко Димитров. На автобусите на общинския "Столичен автотранспорт" е предвидена прогнозна цена за разход от 5.14 лева/км пробег, а на частния - 4.88 лева/км. В договора с "МТК Гроуп е записано, че получава 5% минус цената, дължима на общинското дружество. И тук е детайлът, с който се ощетява общината с 31 стотинки за всеки 1 км пробег от автобусите на частния превозвач. Става въпрос за пробег от 6.5 млн. км годишно.

Разликата от 31 стотинки

"На практика "Столичният автотранспорт" не получава 5.14 лв., защото на всеки три месеца се прави одит на разходите му. Така стойността, която получава, е 4.81 лв. - тоест по-малко от парите за "МТК Гроуп". Ако приложим въпросните минус 5% от договора към реалната цена на общинския превозвач, частният следва да получава не 4.88 лева/км, а 4.57. Разликата от 31 стотинки на 1 км, при годишен пробег от 6.5 млн.км означава загуба за общинския бюджет в размер на 2 022 750 лева", посочва Борис Бонев.

Контрера: Софиянци се интересуват автобусът да е чист и топъл

Инициаторът за сключването на този договор през 2016 г. - общинският съветник Карлос Контрера от ВМРО, смята, че общината тогава няма автобуси за поддържане на линиите към северните села край София, а частната фирма има и то на газ, и с Евро 6 стандарт. Софиянци ги интересува автобусите да са чисти и топли, поясни той.
Предложението на групата на "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София" е за корекция на договора, като се уточни спрямо кой разход на общинския превозвач ще се признават 5% по-ниски разходи на частния.
"Още когато ГЕРБ и ВМРО удължиха договора през 2022 г., поисках да има повече прозрачност за данните на "МТК Гроуп". Това така и не се случи. Сега сме принудени да се ровим из годишните им финансови отчети и да гадаем. Настояваме в следващото заседание на комисията по транспорт да се включат представители на МТК и "Столичния автотранспорт", за да отговорят на тези актуални въпроси", посочи Бойко Димитров. Той предупреди, че ако това не се случи и договорът с МТК бъде удължен в непроменен вид, има риск общинският съвет да вземе незаконосъобразно решение в нарушение на регламент на Европейската комисия.

Индексация с над 3 млн.лева отгоре

През 2020 г. по същия договор общината трябваше да плати индексация на частния превозвач в размер на 5 млн.лева. Изчислението бе на съветници от ГЕРБ, БСП и ВМРО. Тогава финансистът Владислав Панев от "Демократична България" провери сметките им и се оказа, че индексацията трябва да е 1.8 млн.лева. Последва корекция, одобрена от СОС и се спестиха над 3 млн.лева на софиянци. "Това е схема за източване на общината", коментира тогава Бонев.
Тогава съвносителят на доклада за индексация от 5 млн.лева, Карлос Контрера от ВМРО, оправда по-високата сума с довода, че "твърдоглавието на този оператор ("МТК Гроуп") е всеизвестно и той не е склонен да преговаря дори за малка отстъпка".
Договорът с "МТК Гроуп" е за 144 млн.лева и е подписан през 2016 г. за осем години, като през 2022 г. срокът е удължен по искане на на ГЕРБ, ВМРО и "Атака".

Чия е "МТК Гроуп"

"Представителите на "МТК" получават от софиянци над 30 млн. лева на година. От елементарно уважение те трябва да се включат в заседанието на комисията - освен ако вече не им е обещано, че ще им бъде осигурена концесията до 1 август 2029 г.", предупреди Симеон Ставрев.
Собственици на "МТК гроуп" са "Дани М-97" и "Булстрой къмпани", а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е Йордан Илиев. По информация на "Капитал" той е първи братовчед на покойните основатели на застрахователната компания ВИС-2, братята Георги и Васил Илиеви.