Звукът от удари с чук и заваряване се носеше от корабостроителницата ''Скарамангас'' край Атина миналия месец, докато работниците ремонтираха носа на голям танкер, а други кораби чакаха да бъдат поправени в близкия сух док.
Дейността бележи значителен обрат за корабостроителницата: преди година, след десетилетия на периодична държавна собственост, тя пустееше, като емблема на продължителното въздействие на опустошителната дългова криза в Гърция в периода между 2009 и 2018 г."Сега отново има жизненост", казва Теодорос Евагелу, който опесъчава и боядисва кораби в корабостроителницата.
"Никъде не можех да си намеря работа."Съдбата на корабостроителницата "Скарамангас", която миналата година беше продадена от правителството на корабния магнат Джордж Прокопиу, е знак за по-широкото излизане на Гърция от кризата, в резултат на което държавата продаде и спасителни дялове в банки, както и дялове в голямо летище и магистрала. От 2019 г. насам дясноцентристкото правителство на Кириакос Мицотакис също така продаде дяловете си в корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос".
Привличането на собственици на корабостроителници означава, че те могат да генерират бизнес, като ремонтират собствените си кораби в Гърция, а не в Турция, Азия или Румъния.Въпреки че гърците притежават най-големия търговски флот в света с 5500 плавателни съда, корабостроителниците на страната отстъпват на конкурентите си от други страни и досега опитите за приватизация са били в застой или са се проваляли. Корабостроителницата "Скарамангас" е ремонтирала 37 кораба през изминалата година и очаква да удвои този брой през следващата година, заяви пред "Ройтерс" главният изпълнителен директор Милтиадис Варвициотис
Ръстът е отразен и в по-широкия сектор: миналата година броят на ремонтираните кораби в Гърция достигна 700 при 330 през 2013 г., сочат данни на статистическата служба.
"Ние се завърнахме и ще останем тук", казва Варвициотис.Увеличеният бизнес вече е удвоил приноса на корабостроителниците към БВП на страната до 1.5%, казва Панос Ксенокостас, собственик на ΟΝΕΧ Shipyards and Technology, който купи корабостроителниците "Елефсина" и "Сирос" от държавата през 2020 и 2018 г.
Той иска да увеличи този дял до 2.5% в рамките на пет години.Годишните ремонти в двете му корабостроителници са скочили от няколко десетки през последното десетилетие до 220 през 2024 г., казва Ксенокостас, който планира да разшири бизнеса си в строителството на кораби и сондажни платформи и да ремонтира специализирани кораби за втечнен природен газ. "Бумът на корабостроителниците връща Гърция в играта като ремонтен център в Средиземноморието", казва морският експерт и финансист в областта на корабоплаването Джордж Ксирадакис.
"Те не могат да заменят големите турски и азиатски корабостроителници, но могат да получат значителен дял."Гърция построи и ремонтира стотици кораби през 60-те и 70-те години на 20 век, преди голяма част от индустрията да премине в ръцете на правителството по време на икономическия спад през 80-те години. В предградията на работническата класа западно от Атина, където работят повечето корабостроителници, също се наблюдава оживление.
В крайморския град Перама десетки компании действат като подизпълнители на големите корабостроителници. Безработицата, която преди 10 години е била 40%, е спаднала толкова ниско, че изпълнителите не могат да намерят достатъчно работници, казва кметът Янис Лагудакос."Сега се нуждаем от повече пътища и места за паркиране, за да се справим с увеличения трафик", казва Лагудакос.
"Нашият град процъфтява."