"Всичко се обърка": жп катастрофата край Лариса откри много виновни, осъдени няма

Влаковата катастрофа край Лариса, при която 57 души, предимно студенти, загинаха на 28 февруари 2023 г., не е била случайно стечение на обстоятелствата, а резултат от системни пропуски в безопасността и човешки грешки.
Това заключават разследващите, отбелязвайки и унищожаването на критични доказателства след катастрофата, при която пътнически влак, превозващ 353 души от Атина за Солун, се сблъска с товарен влак, пътуващ от Неи Пори за Лариса.
Две години по-късно пропуските в безопасността, причинили катастрофата, не са отстранени, установи разследването. Съдебното следствие още не е приключило и няма осъдени за инцидента.

Кадри от дрон: Мащабите на тежката влакова катастрофа в Гърция
Докладът от 180 страници, представен от служители на Гръцката агенция за разследване на авиационна и железопътна безопасност (HARSIA), както и от членовете на Комитета за разследване и изпълнителните директори на Агенцията на Европейския съюз за железниците (ERA) - очерта поредица от човешки грешки, инфраструктурни пропуски и липса на надзор, довели до челния сблъсък близо до Темпе, пише в. "Катимерини".
"Тези деца бяха убити, защото влакът не беше безопасен. Не можем да се скрием", призна Христос Пападимитриу, ръководител на железопътния отдел на HARSIA. Той описа доклада - първият, който излиза от държавен орган, като рентгенова снимка на железопътната система, която подчертава недостатъците. |
Неустановено гориво
Пападимитриу каза, че мястото на произшествието не е било добре обезопасено, което е довело до загуба на важни доказателства. "Унищожаването на данни в рамките на три дни не трябваше да се случва. Това не трябва да се повтаря", каза следователят Костас Капетанидис.

Разследващите също така посочиха потенциалното наличие на неизвестно гориво, което е допринесло за огненото кълбо след сблъсъка. Симулациите показват, че това неидентифицирано вещество може да е засилило пламъка, което е довело до смъртта на най-малко пет до седем от жертвите, които са починали в резултат на изгаряния.
Човешка грешка и технически проблеми
Докладът приписва катастрофата на човешка грешка на началника на гарата в Лариса, който е поставил неправилно стрелките, насочвайки пътническия влак към същата линия като товарния влак.

Началникът на гарата в Лариса остава в ареста с обвинения за влаковата катастрофа
Разследващите отбелязват, че остарялата комуникационна система и липсата на опит на началника на гарата са допринесли за пропуска. Отсъствието на автоматизирани механизми за безопасност, които биха могли да предотвратят грешката, е бил ключов фактор за трагичния инцидент.
Проект, съфинансиран от ЕС, за инсталиране на системи за дистанционна комуникация между машинисти и контролери и за управление на спирачките на влака от разстояние, стартира през 2014 г., но изостава с години, което накара прокурорите на ЕС да обвинят много гръцки служители в злоупотреби.
Лошата поддръжка, недостатъчният персонал и остарялата инфраструктура също са изиграли значителна роля, пише "Катимерини", като напомня, че договорът за поставяне на автоматични системи за сигнализация е бил многократно отлаган.
Необучен персонал
Докладът критикува и частната гръцка жп компания Hellenic Train за неадекватното обучение за безопасност на машинистите, особено по отношение на комуникационните протоколи. Освен това радиосистемата с отворен канал, използвана от гръцките железници, не позволява директна, непрекъсната комуникация между началниците на гарите и машинистите, което допълнително увеличава рисковете, се казва в доклада на следствието.

"Изпрати ми съобщение като пристигнеш": Гърция остава без пътнически влакове до края на март
Липсата на национален орган за разследване на произшествия по това време означава, че поуките от предишни инциденти не са били систематично анализирани.
Разследващите заключиха, че всички елементи на железопътната система са се повредили в нощта на катастрофата.
"Всичко се обърка. Не можем да кажем дали е умишлено или случайно, но можем да кажем, че всичко е направено неправилно", каза Пападимитриу. |

HARSIA представи 17 препоръки - за железопътния регулатор; операторът Hellenic Train; държавната организация Hellenic Railways, отговорна за мрежата; и транспортното министерство.
Липса на отговорност
Препоръките обхващат наемане и обучение, обновяване на активи и инсталиране на системи за дистанционно управление на влаковете и комуникационни системи, както и на записващо оборудване за подпомагане на анализа на произшествията.
След катастрофата правителството изготви план за действие за безопасност на железопътния транспорт, който Брюксел критикува като твърде бавен.
Закъсненията разгневиха и роднините на жертвите, които обвиняват правителството и парламента, че не са направили достатъчно, за установяване на политическа отговорност за катастрофата. Правителството отрича да е извършило нарушение.
"Нищо не се е променило от първия ден, в който научихме за трагедията. За нас всеки ден е един и същ", каза пред Ройтерс адвокатът Антонис Псаропулос, който загуби дъщеря си в катастрофата.
Народният гняв
Липсата на отговорност за най-тежката влакова катастрофа в гръцката история предизвика национална стачка в петък - на втората й годишнина.
Въздушният, морският и железопътният транспорт са спрени и са планирани масови протести.
Липсата на наказани за катастрофата вбесява мнозина в Гърция, пише Ройтерс.
Ръководителите на полети, моряци, машинисти, лекари, адвокати и учители се включиха в 24-часова обща стачка, за да отдадат почит на жертвите на катастрофата. Бизнесите са затворени, театрите отмениха представления.