Частни компании ще спасяват по море
Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА) ще сключи договори с частни компании, които да поемат спасяването по море. Това съобщи във Варна директорът Николай Апостолов. Целта е да бъдат снижени разходите, които ИАМА заделя за издръжката на единствения български спасителен кораб "Перун". В момента сумата е около 400 хил. лв.
Подобен разход за плавателен съд, който се използва веднъж или два пъти годишно, е нецелесъобразен, затова корабът най-вероятно ще бъде продаден, посочи Апостолов. Решение за съдбата на кораба ще бъде взето до месец. Втората алтернатива е прехвърлянето на "Перун" в активите на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) заедно със специализирания противопожарен катер "Мизар". Тази идея е необмислена, тъй като във функциите ни не влиза търсене и спасяване по море, коментира директорът на "Пристанищна инфраструктура" Петър Сеферов.
Според Апостолов ИАМА вече има предварителни разговори с влекачните компании у нас. Те са четири на брой, базирани във Варна и в Бургас, което гарантира равномерно покритие на морската акватория в случай на инциденти. В списъка може да бъде включен и все още държавният "Български морски флот", който разполага с три влекача.
Нито една страна в Европейския съюз не си позволява годишна издръжка на такова плавателно средство като "Перун", за да го ползва един път годишно и да го държи на кея. Практиката във Великобритания е администрацията да плаща годишни вноски на 4 влекачни компании. По силата на договора си те са задължени при ситуация, заплашваща брега и околната среда, да реагират. При това никой не може да отнеме на корабособствениците и на капитаните правото да изберат кой да ги провлачи. Аналогична е ситуацията в Холандия, Белгия, Гърция и др. Това ще излезе поне три пъти по-евтино на държавата, отколкото да поддържа кораба, заяви Апостолов.
На практика това означава, че ако ИАМА сключи договори с всички четири дружества - "Бургас таг сървис", Портови флот 99", "БМ Гаст" и "Варненска буксирна компания", всяка от тях ще получава по около 30-40 хил. лв. на година.
Подобна сума обаче е крайно недостатъчна, тъй като в ангажиментите на страната ни влиза поддържането на непрекъсната готовност за спасителни операции, коментираха от Българската морска камара.
ИАМА ще изисква техническите средства на частните компании, които бъдат използвани, да бъдат осигурени с всички задължителни за спасителни операции системи и съоръжения, а екипажите да са обучени и да могат да удостоверят това със сертификати. Като изискване към компаниите ще залегне и да реагират в рамките на час след подаване на сигнал за инцидент.
С най-нови и най-много влекачи в момента разполагат "Варненска буксирна компания" и "Бургас таг сървис", която е собственост на специализираната във влекачните и спасителните услуги холандска фирма "Мултрашип". Сред проектите на последната е да изгради в Бургас център за спасяване на кораби, който да развива дейност в района на Черно море. Компанията вече има няколко влекача и плаващ кран.
В плановете на "Морска администрация" е залегнало още и съвместното използване на закупените и доставени само преди месеци спасителни катери по програма ФАР заедно с доброволчески спасителни структури. Освен работещата от години и вече позната "Булсар" такива има още две. Те са базирани в Несебър и Варна, уточни Апостолов.
Авантюрата "Перун"
Опитите на администрацията да спести от издръжката на спасителния кораб "Перун" доведоха до отдаването му на беърбоут чартър на софийската фирма "Интернет агенция" ООД. Контрактът беше 6-месечен и беше подписан преди година. През октомври 2007 г. договорът беше преподписан. По същото време дружеството спря да плаща задълженията си както към екипажа, така и към "Морска администрация" за ползването на спасителя. През декември миналата година заради пропуски в документацията "Перун" беше задържан в индийското пристанище Вишакхапатнам. Дни по-късно, вече в Дубай, екипажът се разбунтува заради неизплатените си заплати. На 1 февруари 2008 г. договорът между ИАМА и "Интернет агенция" беше прекратен. За да може корабът да отплава към България, се наложи от борда да бъдат свалени седем украински моряци, наети без разрешение и с фалшифицирани договори от чартьора. Няколко дни украинците отказваха да слязат от кораба, докато не получат заплатите си от 48 хил. долара. В крайна сметка ИАМА пренае български екипаж, за да може корабът да се прибере в България, където пристигна на 21 март. Няколкомесечната авантюра с "Перун" струва на българската държава над 300 хил. лв. само за прибирането на кораба у нас. В тази сума влизат горивото, заплатите на българските моряци, застраховки и проливни такси. Отделно "Интернет агенция" дължи на българските моряци още 78 хил. долара и около 20 хил. лв.