Шефът на пътната агенция: Оскъпяване на магистралата Русе – Велико Търново ще е за сметка на строителя

Шефът на пътната агенция: Оскъпяване на магистралата Русе – Велико Търново ще е за сметка на строителя

Шефът на пътната агенция: Оскъпяване на магистралата Русе – Велико Търново ще е за сметка на строителя
Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Йордан Вълчев обяви пред "Нова телевизия", че цената на последните 60 км от бъдещата автомагистрала Русе - Велико Търново ще бъде почти 3.6 млрд. лева с ДДС и тя няма да се променя. Ако случайно проектът се оскъпи, то това ще е за сметка на строителя, уточни той.
Коментарът на Вълчев дойде, след като АПИ обяви обществената поръчка за третия етап на магистралата, който е между Бяла и Велико Търново. Разбита на километър, цената излиза над 50 млн. лева. Според шефа на пътната агенция тази цена е напълно нормална, като цитира данни на Националния статистически институт, според които инфлацията в строителството в последните години е 108%.
Този аргумент беше изтъкнат и вчера от премиера Росен Желязков и регионалния министър Иван Иванов. В началото на заседанието на Министерския съвет двамата коментираха цената на пътния участък, след като преди това депутатите от "Продължаваме промяната - Демократична България" Кирил Петков и Андрей Цеков обявиха, че в обществената поръчка прозира корупция за 1.5 млрд. лева. Двамата настояха управляващите да направят проверка в АПИ. Петков пък призова Желязков да се еманципира от Бойко Борисов и Делян Пеевски, които по думите му му оказвали натиск.
Останалите 76 км по магистралата, за които бяха сключени договори през есента на 2022 г., са възложени за над 1.8 млрд. лв. През 2021 г. в отговори до "Капитал" АПИ твърди, че цената на участъка от Бяла до Велико Търново ще е около 555 млн. лв., но към днешна дата цената ще се окаже повече от пет пъти по-висока.
"Предишната поръчка е била за 2 млрд. лева и е била с възможност за надвишаване, като е надвишена с 68%, което не е добре за бюджета. Затова с екипа ми направихме по-точна оценка и сме заложили сумата от 3 млрд. лева без ДДС, която е крайна. Цената е съизмерима с цената на другия участък. Участъкът от Бяла до Велико Търново е малко по-труден от другия, защото включва тунели, повече виадукти, преминаване през планински район. Ще има за първи път в България пресичане на магистрала с магистрала", обясни Вълчев.
Той уточни, че се очаква участъкът от магистралата да започне да се строи след около 3 години, а аутобанът да бъде завършен в цялост в края на 2030 или 2031 г. На уточняващ въпрос дали за този период инфлацията в строителството няма да нарасне и да оскъпи още повече изграждането на отсечката, шефът на АПИ заяви, че това е риск, който ще поеме строителят. Затова в крайната цена са заложени всякакви възможни рискове.
Вълчев каза още, че магистралата Русе - Велико Търново е с по-малък габарит и ограничението на скоростта по нея ще е 120 км/ч. По думите му съвсем скоро максималната позволена скорост по магистралите ще бъде намалена на 130 км/ч. Той изчисли, че изграждането на магистралата с по-малкия габарит я прави с около 20% по-евтина.