Бизнесът с биогорива обвини държавата в бездействие

Бизнесът с биогорива обвини държавата в бездействие

Българските производители на биогорива обвиниха правителствените институции за замразяването на проектите в бранша и практическата липса на пазар. Това стана на кръгла маса днес в софийския хотел "Сити", организирана от Националната асоциация по биогорива (НАБ).
Представители на сектора обясниха, че в основата на проблемите на сектора за законодателните неуредици и демонстрираното нежелание на властите да внесат необходимите промени в нормативната уредба, които да отпушат проектите и да извадят пазара от мъртвата точка, в която се намира в момента. В момента Законът за възобновяемите енергоизточници и биогоривата (ЗВЕИБ) определя задължително предлагане на смеси на биогорива в размер на 5% от страна на дистрибуторите на нефтопродукти, но това задължение не се изпълнява, а на практика няма държавен орган, който да контролира спазването му, оплакаха се от бранша за пореден път.
"Държавата няма воля за решаване на проблемите. Похарчихме 25 млн. лв. напразно", заяви Радослав Шунк, изпълнителен директор на "Евроетил", която притежава завода за биоетанол край град Алфатар. Предприятието е с персонал 150 души и има капацитет за производство на 40 млн. литра от алтернативното гориво, но заради законови пречки не може да реализира продукцията си на вътрешния пазар.
Най-много "стрели" предприемачите от бранша изстреляха по посока на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ). "Не ни е известно да има заповед на министъра за това кой трябва да следи за задължителното смесване на минералните горива, които петролните вериги предлагат по бензиностанциите, с биогорива", обясни Димитър Замфиров, председател на НАБ. Според експертите на организацията това трябва да е Държавната агенция по метрология и технически надзор (ДАМТН).
Вчера обаче представители на ДАМТН на форума нямаше, като в изпратено предварително писмо, прочетено по време на кръглата маса, от агенцията се оправдаха с това, че проблемът е извън тяхната компетенция и препратиха към Министерството на икономиката и енергетиката. От страна на МИЕ пък присъстваха двама експерти, които обаче още от самото начало обявиха, че няма да вземат отношение, с обяснението, че поканата за участие във форума не е изпратена по "каналния ред" - до зам.-министър на икономиката, който след това да възложи на подчинените си да присъстват. Вместо това от асоциацията бяха пратили лична покана до директора на дирекция "Енергийна ефективност и околна среда" в министерството Костадинка Тодорова, която участва в изготвянето на ЗВЕИБ.
"До 25 април трябва да представим в МИЕ какъв е обемът на производството на биогорива в страната и какви инвестиции са направени. Резултатите от инвестициите обаче са нулеви", констатира Димитър Замфиров. От асоциацията предупредиха за пореден път, че заложените от България цели - 2% от горивата в транспорта през тази година да са биопродукти, няма да бъдат изпълнени и страната може да понесе санкции от ЕС. Целите от 2% бяха заложени в утвърдената в началото на годината от правителството Национална програма за насърчаване на биогоривата.
Няма изгледи и скоро да бъде изпратена и нотификацията от Евросъюза, която да позволи влизането в сила на отстъпката в размер на 3% от дължимия акциз за горивата при смесване с 4-5% биокомпонент, регламентирано с поправките в Закона за акцизите и данъчните складове за 2008 г.
Над една трета от 50-те милиона дка земеделска земя в България не се обработва. Държавата може да стимулира производството на технически култури, които да бъдат използвани като суровини за добива на биогорива", каза Георги Чапкънов от "Булмекстрейд", която изгражда завод за биодизел в Русе с годишен капацитет 86 хил. тона и планира да изнася продукцията си за Централна Европа. Той припомни, че в края на януари тази година Европейската комисия е внесла предложение за преразглеждане на европейската директива за биогоривата, което предвижда задължение на страните членки за внедряване на алтернативните продукти в транспорта (5.75% дял до 2010 г. и 10% до 2020 г.) и което по думите му ще изисква на всяка бензиностанция да има отделна колонка за биодизел и биоетанол.
Редица компании преди две години обявиха плановете си за изграждане на рафинерии за биогорива на територията на България. Очакванията бяха общият им производствен капацитет да достигне 450 хил. тона годишно до 2011 г., а стойността на инвестиционните проекти да надхвърли 100 млн. евро. Към момента обаче заради законовите неуредици пазарът на биогорива в страната на практика е замраз
ен.