"Слушайте децата си": Сериалът "Юношество" и отзвукът от него, който не отшумява

"Слушайте децата си": Сериалът "Юношество" и отзвукът от него, който не отшумява

Оуен Купър и Ерин Дохърти в трети епизод от поредицата
profimedia.bg
Оуен Купър и Ерин Дохърти в трети епизод от поредицата
Материалът съдържа информация за сюжета.
Драматичният сериал "Юношество" (Adolescence) и неговите четири епизода, излъчени в стрийминг платформата "Нетфликс", се превърна в най-стриймваната телевизионна продукция в Обединеното кралство, посочва Би Би Си. Според рейтинговата агенция Barb първият епизод е гледан от 6.45 млн. зрители. След премиерата му на 13 март отзвукът от него не отшумява в цял свят и продължава да бъде един от най-обсъжданите сериали.
Историята на 13-годишния Джейми (Оуен Купър), който е арестуван и заподозрян в убийството на момиче от своето училище, даде гласност не само на темата за въздействието на социалните мрежи върху подрастващите, но и за родителите, които понякога не осъзнават колко пагубно за децата им може да бъде то.
"Има причина дебатът да се разпали - много хора, които работят с млади хора в училище или другаде, признават, че може да имаме проблем с момчетата, който трябва да решим", заяви пред Би Би Си радио премиерът на Великобритания Кийр Стармър.
Стивън Греъм с младия Оуен Купър, за когото това е първа голяма роля в киното
profimedia.bg
Стивън Греъм с младия Оуен Купър, за когото това е първа голяма роля в киното
Британският минисериал започва като криминална драма, но в хода на своите четири епизода той изследва какво би довело едно толкова невинно изглеждащо момче до това да извърши нещо толкова ужасяващо, а отговорите, които предлага, не са толкова прости, отбелязва Си Ен Ен.
Пред медията единият от авторите на "Юношество", Джак Торн, разказва, че заедно със Стивън Греъм (който играе и ролята на бащата Еди Милър) са искали да разкажат за момчетата, които мразят момичета, по повод увеличаващите се подобни престъпления в Обединеното кралство, както и да изследват гнева и последиците, които произлизат от инцел културата, свързана с чувството за изолация, ниската самооценка и усещането за отхвърляне при мъжете.
Самият той е направил проучване в различни платформи, за да може да изгради образа на Джейми. А за да покажат с Греъм колко всеобхватен е проблемът, всеки епизод представя неговата история от различна гледна точка - от училището и обкръжението на героя, през начина, по който той възприема света около себе си, до родителите, които също носят своята частична отговорност. Още по-въздействащо е, че всеки епизод е сниман в един кадър, който проследява всяка стъпка на героите.
Според Джак Торн решението на проблемите, които изважда на показ поредицата, е да се намери начин за контролиране на използването на социалните мрежи от деца, давайки пример с Австралия, където те са забранени за деца под 16 години и е отговорност на компаниите да не ги допускат. Той се надява, че във Великобритания също ще започне да се обсъжда вариант за подобни мерки.
"Слушайте децата. Те наистина са уязвими и в момента и имат нужда от вас. Това не се отнася само за родителите, но и за учителите, за политиците", казва още Торн пред Си Ен Ен, защото колкото повече говорят децата за това, което ги тревожи, толкова по-голяма е вероятността да им бъде помогнато.
Пред "Гардиън" той разказва, че първоначално не са имали ясна идея за причината за престъплението на Джейми, защото той не е израснал в среда на насилие, няма родителска травма. Тогава човек, с когото работи, му казва, че трябва да обърне внимание на инцел културата, което го отвежда до така наречената маносфера - мрежа от онлайн общности, в които мъже обсъждат концепцията за мъжественост и критикуват феминизма (бел. ред. - всички основни понятия "Капитал" обобщи в кратък речник тук).
Торн уточнява, че Джейми не е само продукт на маносферата, но и на родители, които не са виждали какво се случва с него, както и на училищна система, която също не се интересува достатъчно от децата. "Родителите могат да се опитат да регулират това, училищата могат да ограничат достъпа до мобилни телефони, но трябва да се направи повече, защото идеите, които се разпространяват в социалните мрежи, могат да бъдат опасни, а младите хора не са подготвени да се справят с тях", казва Торн пред "Гардиън".
Стивън Греъм и Кристин Тремарко в ролята на родителите
profimedia.bg
Стивън Греъм и Кристин Тремарко в ролята на родителите
Сериалът е по-малко съпричастен към жертвата или към тежкото положение на подрастващите момичета, макар че може би това е отражение на безразличието на обществото, отбелязва в ревюто си за "Юношество" "Холивуд рипортър". По-скоро да повдигнат темата за отношенията между родители и деца е една от причините да създадат сериала според Стивън Греъм.
"Един от начините, по които "Юношество" го прави, е като се фокусира върху Еди, съпругата му Манда (Кристин Тремарко) и тяхната дъщеря Лиза (Амели Пийс) в последния епизод, разкривайки различните начини, по които те трябва да се справят с отговорността си за действията на Джейми и решимостта си да вървят към бъдещето, без да пренебрегват миналото", разказва в интервю за "Нетфликс" другият създател на поредицата.
Въпреки че тя е вдъхновена от конкретни събития, според него повдига по-голям и универсален проблем - този за отчуждението и как то може да се появи между родители и деца.
"Гардиън" посочва, че този сериал е предупреждение за това, че тийнейджърите трябва да бъдат по-ангажирани с реалния живот, за да не изчезнат в пукнатините на дигиталната заешка дупка, но и напомняне за родителите, които не само трябва да говорят с тях, но и да ги изслушват. "Въпросите, които поставя, са спешни и жизненоважни. Дали дава отговори? Е, това е трудната част. Но от нас зависи да разрешим този неотложен проблем, преди още много хора да умрат."