Митата върху колите ще ударят най-силно работещите американци

Работещите в САЩ ще бъдат най-силно засегнати от митата от 25% върху вносните автомобили, наложени от президента Доналд Тръмп. Причината е, че повечето от по-достъпните нови автомобили, продавани в страната, се произвеждат извън нея.
Освен повишаването на цените на новите автомобили се очаква и ръст на цените на употребяваните коли. Това ще бъде свързано с нарастващо търсене и намаляващо предлагане.
В момента новите автомобили на цена под 30 хил. долара са рядкост, тъй като средната цена на нов автомобил приближава 50 хил. долара. Според анализатори автомобилните производители могат да поддържат ниски цени само чрез производство в страни с по-ниски производствени разходи. |
Анализът на две компании, които изследват автосектора, показва, че едва 16 модела имат средна цена под 30 хил. долара. От тях единствено Toyota Corolla се сглобява в САЩ, докато останалите се произвеждат в Мексико, Южна Корея или Япония.

Митата на Тръмп стовариха още стрес върху болнавата световна икономика
Според анализатори 25% мито върху тези автомобили ще доведе до:
- повишение на цените, което може да ги направи недостъпни за целевите купувачи
- спиране на производството на някои бюджетни модели от страна на автомобилните компании
- повишен интерес към употребявани автомобили, което допълнително ще увеличи цената им.
Новите автомобили ще поскъпнат още повече, което ще насочи купувачите към пазара на употребявани коли, като това ще вдигне техните цени.
Как ще бъдат засегнати потребителите
Бърнис Карингтън от Монро, Луизиана, споделя, че предпочита да купи употребяван автомобил, тъй като е притеснен от поскъпването на новите коли:
"Много семейства плащат за автомобил почти колкото за жилището си. Проблемът е, че нищо не се прави, за да станат местните автомобили по-достъпни."
Поддръжниците на Тръмп, особено тези с по-ниски доходи в провинцията, ще понесат бремето на митата върху вноса:
- 50% от избирателите с годишен доход под 50 хил. долара гласуваха за Тръмп на изборите през 2024 г.
- 56% от избирателите без висше образование също го подкрепиха.
Тръмп заяви пред Ен Би Си, че не се притеснява от повишението на цените:
"Ако цените на чуждестранните автомобили се повишат, американците ще купуват местни автомобили."
Влияние върху автомобилната индустрия
- Много от произведените в чужбина автомобили са на американски компании като: Buick Envista, Chevrolet Trax и Trailblazer (General Motors) - произвеждани в Южна Корея.
- Големите пикапи на GM се сглобяват в Мексико.
Според икономисти митата няма да доведат до икономически подем, а напротив - ще имат негативен ефект върху покупателната способност на потребителите.
Артър Лафер, консервативен икономист, предупреждава:
"Ако цените на автомобилите се повишат, домакинствата ще намалят разходите си за други неща, което ще засегне цялата икономика."
Проваля ли се моделът на бюджетните коли
Автомобилните гиганти от Детройт - General Motors (GM), Ford и Stellantis (производителят на Jeep и Ram) - са спрели повечето си бюджетни модели през последните години, за да се съсредоточат върху по-печеливши пикапи и SUV модели. Това на практика е оставило пазара на достъпни автомобили в ръцете на азиатските производители.
"Не смятам, че те някога ще се върнат към този сегмент", казва Карл Брауер, водещ анализатор в iSeeCars.com.
Ford произвежда най-евтините си модели - компактния пикап Maverick и средногабаритния Bronco Sport - в Мексико. И двата модела се продават за над 30 хил. долара по данни на Cox Automotive. Най-достъпният модел на Jeep - Compass - също се сглобява в Мексико. |
Според AutoForecast Solutions почти всички модели под 30 хил. долара, произвеждани от Nissan, Mazda, Hyundai, Kia, Toyota, Subaru и Volkswagen, се сглобяват в Мексико или Южна Корея.
Honda произвежда своя Civic в Канада и САЩ, а компактния кросоувър HR-V - в Мексико. Според Cox Automotive средната цена на Civic и HR-V вече надхвърля 30 хил. долара.
Моделите в този сегмент имат ниски печалби, а купувачите им са изключително чувствителни към цените. Според Карл Брауер митото от 25% може напълно да унищожи пазара на достъпни автомобили: "То ще срине напълно бизнес модела за бюджетните коли", предупреждава той.
Според Cox Automotive митото ще увеличи цената на произведените в САЩ автомобили с 3000 долара. За автомобилите, сглобявани в Канада или Мексико, цената ще скочи с 6000 долара.
Ford все още оценява въздействието на митата върху цените на бюджетните автомобили.
По-високи цени на употребяваните автомобили
Някои индустриални експерти сравняват потенциалното въздействие на високите мита с недостига при веригите на доставки, който доведе до рязко поскъпване на новите и употребяваните автомобили по време на пандемията.
Цените на употребяваните автомобили са се понижили оттогава. Средната обявена цена за употребявано превозно средство е 25 006 долара, което е с 1% по-малко спрямо миналата година.
Въпреки това предлагането на по-достъпни употребявани автомобили остава ограничено според Cox Automotive.
Дилърите разполагат със запас от употребявани автомобили под 15 хил. долара за около 30 дни, което е с 12 дни по-малко от средния запас на пазара за употребявани автомобили.