Бащата на Сияна Попова: Министър Иванов ме попита искам ли да освободи всички по веригата

"Министърът (на регионалното развитие Иван Иванов - бел. авт.) буквално ме попита: "Г-н Попов искате ли незабавно да освободим всички, независимо кой е виновен или не. Аз му казах, че всеки има право на защита и трябва да се установи обективната истина". Това коментира пред "Нова телевизия" Николай Попов, баща на 12-годишната Сияна Попова, която загина при катастрофа на главния път Бяла - Ботевград. Той съобщи, че днес е имал среща с регионалният министър Иван Иванов.
Преди дни министърът разпореди проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" и отстраняване на цялото ръководство на областното пътно управление - Плевен до изясняване на резултатите от нея. След катастрофата в позиция от АПИ заявиха, че участъкът между селата Радомирци и Телиш хем е в добро състояние, хем се нуждае от основен ремонт. Вчера Иванов издаде и втора заповед за проверка на пътищата с цел да се извърши преглед на наличието на свлачища и други негативни влияния, така че незабавно да бъде предприето укрепване. Междувременно вътрешният министър Даниел Митов също разпореди такава на състоянието на опасните участъци от пътната мрежа на територията на цялата страна.
"Картината, която ми описа, ме свали на земята. Въпреки това трябва да продължим да се борим и да работим. Трябва да се намерят пари, не ме интересува откъде държавата ще намери пари и тези пътища да се обезопасят", каза още Попов.

Бащата на загиналата в катастрофа Сияна Попова: Държавата е в кома, невъзможно е това безхаберие (видео)
По думите му това, което го е заземило, са резултати от обследване на пътищата, което е установило, че са необходими 35 млрд. лв., за да се рехабилитират най-опасните участъци в страната. "Това е непосилна сума за нашата държава", каза той и уточни, че бюджетът за пътни ремонти за 2025 г. е 1 млрд. и 200 хил.лв., а 1 млрд. лв. трябва да се изплатят изпълнени във времето ремонти, които не са платени.
Представете си една сграда, порутена, без прозорци, без стъкла - това е нашата държава и вътре живеем ние. Нашата държава е опасна за живота на своите граждани. Покривът падна вече върху главите ни, убива децата ни и ще започнат да паднат и стените, ако не се вземат мерки
Той допълни, че за него причините за случилото се са две - състоянието на пътищата в страната, в която не се инвестират никакви пари, както и че не се спазват правилата за движение по пътищата.
По-рано се разбра, че шофьорът на тира, участвал в катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна Попова, има близо 20 предишни нарушения през годините. Последните две са от 2024 г. "Водачът е пътен рецидивист. Един професионален шофьор на 60 години не трябва да има никакви такива".

Бащата на загиналата в катастрофа Сияна Попова: Държавата е в кома, невъзможно е това безхаберие (видео)
Попов обясни, че дядото на момичето, който пострада тежко и е в болница, започва да се пробужда: "Става медицинско чудо с него. Може би Сияна от небето му дава сили".
Бащата на момичето организира две шествия - на Лазаров ден (12 април) от 10 ч. в село Телиш, област Плевен, както и на Цветница (13 април) от 13 ч. пред храм паметника Св. "Александър Невски" в София. |
Експерт: Проблемът е в неравностите на настилката
Според експерта в Националната следствена служба проф. Станимир Карапетков основният проблем е в неравностите на настилката и образуваните коловози. Той поясни пред БНТ, че са направени 6-часови изследвания на геометрията на пътя. "Не е тайна, че тя не е в най-добро състояние", допълни още той.
Той допълни, че все още не може да каже какви са резултатите от проверката, но обществото ще бъде уведомено дали асфалтовата настинка е с лошо сцепление.
"Аз видях, че има четири вида асфалт. На всеки път асфалтовата настилка трябва да удовлетворява определени качества. Те са много важни. От една трябва да има добро сцепление, не трябва да има неравности или вълни. Тя трябва да има качества и за товароносимост. Всичко това е много сложно и затова има стандарт за структурата на дадената настилка. Ще вземем ядки от настилката и ще видим дали удовлетворява стандарта", коментира Карапетков. Различието в настилката показвало нехомогенност, което е предпоставка за загуба на устойчивост, особено в мокро време.
Аз бях изумен от това, което ми показа "Пътна полиция". Има ли там дъжд, мокър ли е асфалта, безусловно имаме загуба на устойчивост на товарен автомобил, което буди огромно съмнение защо и как се получава това
13 000 сигнала за опасни пътища
За миналата година до стопани на пътища са изпратени повече от 13 500 сигнала от МВР, а за първите два месеца на тази година те са над 2000, съобщават от ведомството. Само за периода 3-5 април 2025 г. са проверени повече от 22 000 леки автомобила, 3200 товарни автомобила над 280 влекача, десетки мотоциклетисти и автобусни водачи. Оттам отбелязват, че това са неокончателно въведените данни на нарушенията в системите.

Шофьорът на тира от катастрофата със Сияна Попова е имал редица нарушения
Наложените глоби с фиш са повече 10 хиляди, за установени административни нарушения са съставени повече от 1800 акта.