Сръбската петролна компания NIS е в затруднение, макар санкциите на САЩ да бяха отложени

Сръбската петролна компания NIS е в затруднение, макар санкциите на САЩ да бяха отложени

Сръбската петролна компания NIS е в затруднение, макар санкциите на САЩ да бяха отложени
Reuters
  • NIS трябваше да премине към покупки на спот пазара, казват източници.
  • OMV, Eko вече не купуват транспортни горива от NIS заради санкции.
  • NIS казва, че е готов да изпълни задълженията си, рафинерията работи нормално.
Сръбската петролна компания NIS изпитва затруднения в купуването петрол от търговци в чужбина, докато в страната нейните бивши клиенти търсят алтернативни доставчици на гориво. Причината е, че предстоящите санкции на САЩ са повлияли на операциите, казаха източници, запознати с въпроса, пред "Ройтерс".
NIS е мажоритарна собственост на руските "Газпром нефт" и "Газпром" и това я прави един от последните петролни активи на Русия в Европа. Тя е от решаващо значение за енергийната сигурност на Сърбия, тъй като управлява единствената петролна рафинерия в балканската страна. (Компанията оперира и верига бензиностанции в България под бранда "Газпром" - бел. ред.)
Трудностите на компанията подчертават какво може да се случи, ако санкциите на САЩ влязат в сила, като президентът Александър Вучич предупреди, че Сърбия може да загуби достъп до вноса на петрол.
NIS доставя около 80% от бензина и дизела на Сърбия и 90% или повече от реактивното гориво и мазута според един търговец.
За други компании става трудно да работят с NIS, защото господстващата му позиция на сръбския пазар се усложнява от логистични ограничения поради отсъствието на излаз на море на Сърбия.
Службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ определи NIS AD Нови Сад като санкциониран субект на 10 януари, като даде на "Газпром нефт" 45 дни да се оттегли от инвестицията си, а после удължи този срок с още 30 дни освобождаване от действието на санкциите.
NIS, която обикновено купува суров петрол в дългосрочни договори, анулира своите търгове за 2025 г. според сайта за обществени поръчки.
Вместо това компанията прави по-краткосрочни покупки на спот пазара от международни търговски къщи, които все още желаят да правят бизнес с нея, казаха двама от източниците на "Ройтерс". Промени в доставките на суров петрол на NIS не са съобщавани досега.
NIS заяви, че наскоро успешно е приключила сделка за закупуване на петрол в съответствие с освобождаването от санкции и се снабдява със суров петрол от множество доставчици. Но не дава подробности. "Компанията адаптира бизнес дейностите си към нововъзникналите обстоятелства", казаха за "Ройтерс".

Клиентите

Вносът на NIS през хърватското пристанище Омисал - където 80% от доставките на суров петрол на компанията пристигат през тръбопровода Janaf - е средно около 28 хил. барела на ден тази година според глобалния доставчик на данни и анализи в реално време Kpler.
За сравнение, тук преминаваха с 40 хил. барела на ден през 2024 г. и 70 хил. барела на ден през 2023 г.
  • Междувременно доставчиците на горива OMV от Австрия и притежаваната от Гърция Eko вече внасят ключови транспортни горива за своите сръбски мрежи за търговия на дребно, вместо да купуват от NIS, казаха компаниите пред "Ройтерс". Досега не е съобщавано за тази промяна.
  • OMV внася горива на шлеповете по река Дунав от другите си европейски рафинерии, каза компанията.
  • Eko доставя продукти от Гърция, каза служител на компанията, пожелал анонимност.
  • И двете компании спряха покупките на гориво от NIS поради санкциите на САЩ, казаха източниците.
Унгарската MOL заяви, че спазва всички законодателни и международни санкции и че те в момента позволяват на нейния сръбски бизнес да купува от местната рафинерия. От там обаче предупредиха, че санкциите представляват "много сериозен риск за сигурността на доставките", подчертавайки "сериозни логистични пречки пред ефективния транспорт и дистрибуция на гориво".
Само с вноса трудно ще се задоволи търсенето на дизел от 44-49 хил. барела на ден и потреблението на бензин от 14 хил. барела на ден поради ограничения капацитет и инфраструктура за баржи, жп композиции и камиони, каза един сръбски търговец на гориво.
MOL заяви, че може да удвои обема на вноса на своите сръбски дъщерни дружества от ЕС, но дори ако логистичната ефективност бъде увеличена максимално, това ще покрие по-малко от една трета от търсенето на Сърбия.
NIS каза пред "Ройтерс", че е "готова да изпълни всички договорни задължения, включително тези с корпоративни клиенти и големи купувачи като други петролни компании", добавяйки, че рафинерията ѝ в Панчево работи нормално.