Колко много е домашното насилие, колко малко е свършено

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Колко много е домашното насилие, колко малко е свършено

Колко много е домашното насилие, колко малко е свършено
Сериозен ръст на подадени сигнали и заповеди за защита на пострадали от домашно насилие е отчетен през 2024 г. след протестите и законодателните промени, свързани със случая "Дебора" през 2023 г. В същото време броят на жертвите и тежко пострадалите от този вид насилие остава стабилно висок, налице е крайно мудна и недостатъчна институционална подкрепа за превенция и защита на засегнатите. Това е заключение и в годишния доклад за правата на човека на Българския хелзинкски комитет (БХК).
Въпреки приетите мерки и поправки в Закона за защита от домашното насилие важни елементи от тях продължават да не са изпълнени, а предвидените 450 000 лв. за специализирани програми за 2024 г. (консултации, кризисни центрове и подкрепа за жертви) останаха неизползвани.
Проверка на "Дневник" показа, че промените, гласувани през 2023 г., но влезли в сила в началото на 2024 г., предвиждаха създаването на национална информационна система за превенция и защита от домашно насилие, както и приемането на Координационен механизъм за помощ и подкрепа на лица, пострадали от домашно насилие. Нито едно от тези неща не е създадено или прието, а те са ключови за промяна в системата и справянето с проблема.
БХК традиционно следи тенденциите в различни направления, а темата за домашното насилие е една от ключовите, по които се очакваха промени, но огромна част от тях са приети само на хартия и на практика все още не функционират на практика.

Тенденциите остават, институциите не са ефективни

Докладът на неправителствената организация стига до извода, че през изминалата 2024 г. тенденцията на нарастване на случаите на домашно насилие и насилие над жени се запазва. Много жени остават уязвими към физическо, психологическо и икономическо насилие, а институционалната помощ все още е недостатъчна и неефективна, приетите през 2023 г. ключови поправки в Закона за защита от домашно насилие все още не се прилагат пълноценно.
Увеличаването на броя на огласените случаи не е непременно белег за негативна тенденция, тъй като тя може да се дължи и на по-силна обществена чувствителност и по-сериозно разпознаване и осъждане на проблема, както и на по-често търсене на защита от страна на жените в ситуация на риск и на домашно насилие, посочват още в доклада си от БХК. По-малкото случаи през предишните години по-скоро говорят за това, че често насилието е оставало "заключено" вкъщи и е ставало публично известно единствено при фатален край.
Най-малко 20 жени в България са били убити от партньора си или друг близък мъж през изминалата 2024 г., показва статистиката, цитирана от БХК.
Има и редица фатални случаи, които изобщо не стигат до медиите, а официална статистика продължава да не се води от отговорните институции. Годината беше белязана с поредица от особено жестоки прояви на домашно насилие без фатален край: още обезобразени с макетно ножче жени по модела на емблематичния случай с Дебора Михайлова от Стара Загора. Имаше случаи на: заливане с бензин и опит на запалване на жена и 2-годишното ѝ дете, както и друг на жестоко пребита от съпруга си жена от Враца.

МВР: Получени са над 53 хил. сигнала за домашно насилие

  • Над 53 000 сигнала за домашно насилие са подадени на спешния номер 112 за цялата 2024 г. Расте и броят на повторните повиквания, както и на сигналите, при които освен полиция трябва да бъде изпратен и екип на спешна медицинска помощ - 23% от повикванията.
  • 3464 регистрирани престъпления, включително 8 убийства.
  • 5252 заповеди за защита, като за предходната година са били 4429. Това показва ръст 18.6%; 1600 от издадените заповеди за защита са издадени за деца.
  • В големите областни дирекции на МВР в страната като Бургас, Варна, Пловдив и Столичната дирекция на вътрешните работи се наблюдава около 25% увеличение на заповедите за защита за първите 10 месеца.
  • По отношение на пострадалите от домашно насилие се отбелязва 15% увеличение на жените жертви (3085) за периода до октомври 2024 г. спрямо същия период на 2023 г.
  • Най-голям брой регистрирани престъпления в условия на домашно насилие са за нанесени телесни повреди - 1505 до октомври 2024 г. спрямо 656 за 2023 г. за същия период, което е увеличение с близо 130%.
Установена е тенденция на оказване на влияние върху съдебните решения в случаи на домашно насилие, когато насилникът е представител на властта, полицията или военните сили.
От БХК се позовават на данни, изнесени от адвокат Яничка Василева.

Повече производства за домашно насилие в прокуратурата

Прокуратурата е образувала няколко пъти повече разследвания за престъпления, свързани с домашно насилие и по-конкретно за причиняване на телесна повреда в условия на домашно насилие, за първите шест месеца на 2024 г., показва още справка в доклада на БХК.
Образувани са също 1133 досъдебни производства по чл. 131, ал. 1, т. 5а, в сравнение с 239 за същия период на предходната година. Сериозният ръст - около 4 пъти повече - се наблюдава след измененията в чл. 93 т. 31 от НК от 2023 г., с които отпадна с новите поправки в закона за защита от домашното насилие изискването за системност на насилието, за да бъде признато то за престъпление.
Все още обаче има осезаемо разминаване между образувани производства и внесени обвинителни актове в съда. От 1133 разследвания 836 са били приключени. От тях обвинителен акт е внесен само за 228 - около 27%. За същия период на миналата година те са били едва 44.
Колко много е домашното насилие, колко малко е свършено
audiovisual.ec.europa
Въз основа на тези 228 обвинения 185 лица са били осъдени с влязла в сила присъда през първото шестмесечие на 2024 г., а трима души са били оправдани. Малкото обвинителни актове изискват допълнителен анализ за причините. Една от тях би могла да бъде, че се разчита основно на показанията на пострадалата и не са събрани достатъчно други доказателства, които да ангажират отговорността на извършителя. За този проблем при решаването на делата са говорили многократно и прокурори, и адвокати, които работят по такива случаи.
За заплаха за убийство досъдебните производства за първата половина на 2024 г. са 308; за 73 от тях прокурорът е решил, че ще внесе обвинителен акт в съда. 51 души са били осъдени за заплаха с убийство през периода. Оправдани няма.
През изминалата година е имало едно ново досъдебно производство за опит за убийство в условията на домашно насилие. За убийство в условията на домашно насилие през първото шестмесечие на 2024 г. са били образувани три досъдебни производства. По едно от тях през периода е бил внесен в съда обвинителен акт срещу едно лице. През този период за убийство в условията на домашно насилие са излезли две осъдителни решения срещу двама души.
Делото за насилието над Дебора Михалова започва отначало: На фона на общата статистика случаят с Дебора Михайлова от Стара Загора все още е далеч от развръзка. Общественото недоволство и протестите в цялата страна през лятото на 2023 г. срещу домашното насилие и в защита на Дебора Михайлова на практика не допринесоха за бързо и прецизно правосъдие. Делото беше прехвърлено в Пловдив, след като всички съдии в Стара Загора си направиха отвод, а малко преди финала на процеса на първа инстанция съдебният състав се оттегли с аргумента за предубеденост на поне един от членовете на състава. Така делото трябва да започне отначало и да се гледа от друг съдебен състав.
Делото за насилието над Дебора Михайлова започва отначало.
Делото за насилието над Дебора Михайлова започва отначало.

На хартия

През 2024 г. Министерският съвет в лицето на Националния съвет за превенция и защита от домашното насилие изготви Правилник за прилагане на Закона за защита от домашното насилие. Разработена бе и Национална програма за превенция и защита от домашното насилие за периода 2024 - 2026 г. Все още обаче ключови мерки в нея не са изпълнени.
Въпреки предвиденото финансиране от 450 000 лв. за специализирани програми (консултации, кризисни центрове и подкрепа за жертви) тези средства за 2024 г. така и не бяха разпределени.
Делото за насилието над Дебора Михайлова започва отначало.
Делото за насилието над Дебора Михайлова започва отначало.
Коалиция "Заедно срещу насилието" и Алиансът за защита от насилие, основано на пола, излязоха с публични позиции и призоваха спешно за няколко стъпки:
- Приемане на Координационния механизъм - ключов документ за ефективна помощ и защита на жертвите.
- Финансиране на кризисни центрове и програми - втора поредна година липсва държавна подкрепа за неправителствени организации и социални услуги, които работят с жертвите.
- Пряк ангажимент от правителството - липсата на действия води до повече случаи на домашно насилие и фатални инциденти.

А някои смятат, че понякога домашното насилие е "заслужено"

Висока обществена чувствителност към темата за домашното насилие показаха и резултатите от обществено допитване на Изследователски център "Тренд" от началото на 2024 г., но също така и наличието на консервативни нагласи и подценяване на някои форми на агресия.
  • Обществена осведоменост: 82% от анкетираните смятат, че домашното насилие е сериозен проблем.
  • Толерантност към насилието: 18% от българите смятат, че има случаи, в които домашното насилие е "заслужено", а 13% не възприемат шамар като форма на насилие.
  • Приемане на агресията: 69% вярват, че определени форми на агресия в семейството са нормализирани в обществото.
  • Семейни конфликти: 48% смятат, че семейните проблеми трябва да се решават без външна намеса, като мъжете подкрепят тази позиция по-често.
Изследването обръща внимание и на неразпознати и подценени форми на насилие:
  • 20% виждат ревността като признак на любов.
  • 15% приемат за нормално проверката на телефона на партньора.
  • 25% смятат, че е неприемливо да имаш приятели от противоположния пол, ако си във връзка.
Идентифициран е и друг проблем - неразпознаване на психологическото насилие:
  • 25% от анкетираните не възприемат обидите и заплахите като форма на насилие.
  • 13% не смятат социалната изолация и шамарите за домашно насилие.
  • 11% вярват, че жертвите на домашно насилие често са си виновни сами.
Разпознаване на сексуалното насилие:
  • 87% определят нежелания сексуален контакт като форма на насилие.
  • 40% от анкетираните знаят за случаи на домашно насилие сред близки.
  • Основни фактори за насилието според обществото са злоупотребата с алкохол и/или наркотици (81%), психологически проблеми (64%) и финансови затруднения (60%).
Доверието в институциите също не е на високо ниво - 55% не вярват, че полицията и правосъдната система могат ефективно да се справят с домашното насилие. 67% от анкетираните подкрепят по-строги наказания за домашно насилие със законодателни промени, припомнят данните от изследването в доклада си от БХК.
Изследване на Евробарометър във всички държави от ЕС показва контекста и мястото, което България заема, като проучва възприемането на другия пол и къде му е мястото в обществото, както и за сексуалното и домашното насилие и тормоз.
Близо половината мъже в България смятат, че жените преувеличават или си измислят, когато кажат, че са били изнасилени - 12% са съгласни, а още 34% са склонни да се съгласят с такова твърдение. Макар и два пъти по-малко, и при жените общо почти една четвърт приемат такова обяснение - 6% "напълно съгласни" и 17% "склонни да се съгласят".

Минимални стандарти за защита на жертвите

В областта на насилието, основано на пола, европейският законодател е констатирал, че действащите разпоредби на равнището на ЕС и на национално равнище са се оказали недостатъчни за ефективната борба и предотвратяването на насилието над жени и домашното насилие. В този контекст на 14 май 2024 г. бе приета нова директива.
Колко много е домашното насилие, колко малко е свършено
Целта ѝ е да се осигури всеобхватна рамка за ефективно предотвратяване и борба с насилието над жени и домашното насилие навсякъде в ЕС, като се установят минимални правила за определянето на престъпленията и наказанията в областите на сексуалната експлоатация на жени и деца и компютърната престъпност, както и за правата на жертвите на всички форми на насилие над жени или домашно насилие преди, по време и след приключване на наказателното производство и за защитата и подкрепата за жертвите, превенцията и ранната намеса.
По отношение на защитата на жертвите и достъпа до правосъдие директивата урежда подаването на сигнали за насилие над жени или домашно насилие, действията и експертизата на органите по разследване и наказателно преследване в случай на подаден сигнал или информация за прояви на насилие, насоки за правоохранителните органи и прокуратурата, извършването на индивидуална оценка с цел установяване на потребностите на жертвите от защита или подкрепа и насочването им към служби за подкрепа. Предмет на регламентиране са и незабавните заповеди за забрана, ограничителните заповеди, заповедите за защита и мерките за премахване на определени онлайн материали, пише още в доклада на БХК.
Специално внимание е отделено на специализираната подкрепа за жертвите на този вид престъпления, включително на правилата за телефонните линии за помощ на жертвите, за подслоните и други места за временно настаняване. Предвидени са и мерки за превенция на насилието над жени и домашното насилие.
Определен е срок до 14 юни 2029 г., в който държавите членки трябва да приемат национални планове за действие за предотвратяване и борба с насилието, основано на пола. Държавите членки имат срок до 14 юни 2027 г. да въведат в националното си законодателство необходимите разпоредби, за да се съобразят с изискванията на директивата.
В момента тече и законодателна процедура за приемането на поправки в друга директива за установяването на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления.
В своя резолюция от 28 февруари 2024 г. относно правата на човека и демокрацията Европейският парламент разглежда актуалното състояние на правата на жените по света и политиката на съюза в тази област. В светлината на направените констатации парламентът призовава държавите членки, които все още не са се присъединили към Истанбулската конвенция, да я ратифицират и да започнат да я прилагат във възможно най-кратък срок.
Призовава също за Харта на ЕС за правата на жените и отново приканва държавите членки да приемат и прилагат стратегии, политики и програми за постигане на напредък в областта на сексуалното и репродуктивното здраве и права, особено на маргинализираните групи жени, и за премахване на системните, финансовите, правните, практическите и социалните пречки, пред които те са изправени, както и да гарантират, че сексуалното и репродуктивното здраве и права са защитени и се зачитат навсякъде. В допълнение парламентът призовава за по-съгласувани усилия за ликвидиране на сексуалното насилие, използвано като оръжие, и за борба с безнаказаността на извършителите на такова насилие.