(Не)умението да се управляват парите, или докъде стигна финансовата грамотност на децата

Джейн Грийн е мениджър с годишна заплата от 19 600 zed. За периода 1-31 юли тя получава фиш, според който брутната заплата е 2800 zed, данъците и осигуровките са 300 zed, а нетната заплата 2500 zed. Каква сума е превел работодателят на Джейн по нейната сметка на 31 юли? Такава задача е трябвало да решават ученици по финансова грамотност на тестовете на PISA преди 2 години.
Резултатите на деветокласниците тогава са, че почти една пета нямат никакви финансови познания, а две трети разполагат с минимални знания по темата. Освен това резултатите на децата от семейства с добър социален статус са много по-високи от тези на социално-слабите. В това време България има национална стратегия за финансово ограмотяване и цял списък инициативи, но такъв отделен предмет - все още не, макар че има вариант от новата година нещо да помръдне.
Каква е картината
България има от 2021 г. Национална стратегия за финансова грамотност и план за действие по нея за периода 2021-2025 г. С него са ангажирани различни държавни институции, а сроковете варират от такива за съответната година до текущи. Какво конкретно е свършено през 2024 г. предстои да бъде обявено в отчет за изпълнението на дейностите, посочват от Министерството на финансите в отговор до "Дневник". В неговата структура от 2019 г. е създадена Междуведомствена работна група по финансова грамотност.
Междувременно парламентарен въпрос по темата е задала и Деница Сачева, депутат от ГЕРБ, която очаква писмен отговор от колегата си от ГЕРБ Красимир Вълчев, който отново е министър на образованието. В същото време и от данните от проучвания, и от практиката на реалния бизнес се вижда, че у подрастващите липсват устойчиви знания за боравенето с пари.
Такава картина очерта и социологическо проучване преди няколко месеца по поръчка на неправителствената Финансова академия. Според него българите масово не инвестират, не използват онлайн банкиране, не смятат, че по-високи данъци ще доведат до по-добро качество на живот. Георги Захариев, изп. директор на организацията, която също има инициативи за повишаване на финансовата грамотност, коментира тогава, че очевидната причина за тези резултати, сред които и това, че 90% от българите не инвестират, е липсата на финансова грамотност, която не се преподава в училищата.
Междувременно данните на една от големите компании за събиране на вземания, показаха, че най-силно нарастващата група на задлъжняващите хора е на млади и дори добре платени. Значителна част от тези проблеми идват в резултат на липсата на финансова грамотност.
"Хората не задлъжняват, защото нямат пари, а заради неумението да боравят с парите си", е изводът от данните. |
На липсата на финансова грамотност се натъкват и банките, които през последните години на ниски лихви по депозитите създадоха свои инвестиционни структури, в които предлагат на клиентите си различни възможности за инвестиране във финансови инструменти като алтернатива на депозитите. Една от основните причини за огромното съотношение на депозити, които не носят доходност и ниската популярност на фондовете за управление на активи, по оценки на мениджърите, с които "Дневник" разговаря, е ниската или пълната липса на финансова грамотност у масовия потребител на банкови услуги.

Инвестирай в това - какво предлагат банките като алтернатива на депозита или покупката на жилище
Българските 15-годишни младежи се справят с базови задачи, проверяващи финансовата грамотност. Малко над 30% от учениците не могат да приложат знанията си в ситуации от реалния живот, включващи финансови проблеми и решения. Само 2.7% от българските младежи умеят да анализират сложни финансови проблеми. Това показва изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в частта си за финансовата грамотност сред учениците.
Какво се прави
Ако се съди по отговорите на държавните институции по темата, излиза, че има цял куп инициативи, включени в споменатата национална стратегия, които ограмотяват финансово подрастващите.
В отговор на въпроси по темата от "Дневник" от ресорното министерство (МОН) казват, че ведомството подкрепя редица инициативи за повишаване на финансовата грамотност на учениците, сред които "Седмица на парите"; Седмица на предприемачеството "Влез в час с данъците"; "Вземи си касовия бон", национални уебинари, проекти, състезания и др. Институцията успешно си партнира по темата с НАП, НСИ, Комисията за финансов надзор, граждански организации и др.
В допълнение всяка година провежда Национално състезание по финансова грамотност за ученици от 5 до 12 клас, както и Национално състезание "Практични финанси" - за ученици от 8 до 12 Клас. Всяка година се провеждат Математически състезания и олимпиада по математика, в които са включени задачи за управление на личните финанси и планиране на личния и семеен бюджет, олимпиада по гражданско образование и Национално състезание по счетоводство.
От тази информация се вижда това, което отбелязват и от частни организации, ангажирани с темата - няма отделен предмет в училище, а откъслечни инициативи.

Финансовата неграмотност дава плодове - расте броят на силно задлъжнелите до 25 години
От ресорното министерство обясняват, че със Закона за предучилищното и училищното образование от учебната 2016/2017 г. постъпателно е въведен новият общообразователен учебен предмет "Технологии и предприемачество", в чието учебно съдържание са заложени голяма част от темите, свързани с финансовата грамотност. Икономическата култура и финансовата грамотност сред учениците е залегнала като тема и в останалите учебни предмети като математика, география и икономика, гражданско образование и др., обясняват от министерството. Малка крачка напред предстои през новата учебна година.
През тази година предстои да бъде одобрена и нова национална програма "Умения на фокус", в която е заложен самостоятелен модул "Финансова грамотност". Чрез него ще се осигуряват ресурси и обучения за повишаване на финансовата грамотност в детските градини и училищата. Програмата цели да съдейства за формирането на практически умения, които да помагат на децата и младежите в професионалната и личната им реализация, обясняват от министерството. |
Уверяват, че освен това се работи и за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. През 2023 г. над 500 учители от гимназиален и прогимназиален етап са преминавали обучение за повишаване на финансовата и икономическата грамотност на учениците. Учители от над 300 училища са изучавали съвременни методи и подходи за кариерно консултиране и ориентиране на младите.
Опитът на банките
Банките, които в работата си с клиентите, са установили сериозните дефицити в този вид грамотност, имат инициативи, насочени както към учениците, така и към студентите, при които се търсят възможности за задълбочаване на познанията.
От няколко години "Уникредит Булбанк" има инициатива "Програма за финансова култура в училищата", която включва посещение на банкови служители в училищата, където споделят своя опит. Институцията посочва, че особено активна е програмата й през последните 2 г. По нейни данни през 2024 г. програмата е обхванала 4 хил. ученици в цялата страна. "В основата на усилията са партньорствата с училища, които включват многократни посещения на едни и същи учебни заведения, покривайки различни теми, създавайки трайни връзки с общностите", посочват от банката в отговори до "Дневник".

Служители на "Банка ДСК" също обучават в цялата страна като не само поднасят информация, но и представят добри практики за успешно управление на личните финанси. Като част от Европейската седмица на парите през март са изнесени уроци в 34 училища в различни градове като заради големия интерес инициативата се провежда и през април.
В инициативите на банките е включено и онлайн съдържание, оценка на знанията с иновативни методи и др. "Банка ДСК" дори провежда през миналата година състезание по финансова грамотност в "ТикТок", където участниците на възраст 14-19 г. е трябвало да създадат видеосъдържание на тема "Най-лошият финансов съвет". Като част от кампанията са създадени и образователни видеа, които по план ще бъдат надградени с нови теми през тази година. Банката има ютюб подкаст "На ти с парите".
Въпросите, свързани с личните финанси са и основните, за които специалистите от банките говорят с учащите се, а и тези, които са най-интересни за тях - ползване на дебитни карти, ежедневно банкиране, спестявания, дигитализация във финансовия сектор, финансови измами и др.
Според банките основни понятия като личен бюджет, спестявания и базови финансови термини могат да бъдат преподавани адекватно още в първите класове. От отговорите им се разбира, че все още не е възприет подходът преподавателите в училищата да работят в партньорство с експерти от банковия сектор, така че в по-горните класове знанията да се задълбочават и по този начин да се постигне съчетаване на теоретични и практични познания.
