До 8 май министерството ще публикува концепция за предмета "Добродетели и религии"

Министерството на образованието и науката (МОН) отчита като грешка това, че не е публикувало концепция за учебна програма по предмета "Добродетели и религии" и се ангажира да го направи до 8 май. Тя ще се отнася само до частта за етика и добродетели, се разбра от думите на просветния министър Красимир Вълчев при откриването на дискусия за изучаването на добродетели и религия, организирана от МОН в Националния дворец на културата. "Българското образование е светско и ще остане такова, както е във всички други европейски страни, в които се учи религия", каза Вълчев.
Във форума участваха повече от 100 души, сред които българският патриарх Даниил, главният мюфтия Мустафа Хаджи, депутати, учители, училищни директори, родители, представители на неправителствени организации. Дискусията продължи над пет часа.
Планът на министерството за въвеждане на задължителен предмет "Добродетели и религии" от първи клас предвижда право на избор от програми:
- християнство-православие
- ислям
- неконфесионално (което не се отнася до вероизповеданието - бел. ред.)
Идеята е обучението да залегне в учебните програми от учебната 2026/2027 г. и да няма оценки. Сега предметът религия се предлага като свободноизбираем.
В отговор на въпрос от "Дневник" министър Вълчев изтъкна, че сегашните конфесионални програми по християнство-православие и ислям ще бъдат отворени за промени. Неговата оценка е, че на тях може да се стъпи, за да бъдат създадени нови.
Какво ще се учи
"Ние не предлагаме задължителен час по религия, това ще бъде много повече час по етично възпитание, час по възпитание в добро", коментира министърът. По думите му, ако депутатите одобрят въвеждането на предмета чрез поправки в Закона за предучилищното и училищното образование, ведомството ще трябва да изготви различна от сегашната програма религия - неконфесионално обучение.
Новата програма ще бъде с фокус върху формирането на ценности и добродетели, програма, съчетаваща хуманистичното, философското, културното възпитание със знанията за религиите, увери Вълчев. Всеки родител ще има право да избере дали детето му да учи по програма със или без елементи на конфесионално образование, каза министърът. |
По думите му програмата ще бъде по примера на тези в Норвегия, Дания, Испания, Словакия и Германия. "Разбира се, че в тази програма ще има и религия, но ние имаме елементи на религия и в момента в учебните програми. Няма как да нямаме, защото цялата българска и европейска култура и цивилизация е продукт на християнското наследство", коментира Вълчев и попита "трябва ли да се лишим от възможността чрез религията да възпитаваме децата в универсални ценности, както го правят останалите европейските страни".

Предметът религия ще възпитава в честност и толерантност: родители питат кой ще пише програмите
"Отчитаме нашия пропуск, на Министерството на образованието, че не представихме подробна концепция за предмета. Планираме до 8 май да публикуваме концепцията на алтернативната програма, която ще доведе до по-голяма яснота", заяви Вълчев.
Основната цел на образователната система не е да индоктринира децата, а да ги възпита в добродетели и това предлагаме ние - да разширим принципа на задължителност върху възпитанието в добродетели, каза министърът пред журналисти.
Квалификация на учителите
На въпрос на "Дневник" как всички начални учители ще успеят да се квалифицират за една година, за да преподават новия предмет, Красимир Вълчев коментира, че министерството няма да предложи амбициозни срокове за въвеждането му.
"Ще предложим в закона учебният предмет да бъде част от задължителния учебен план. Няма да има срок за министерството", каза той. Според него за половин година началните учители, които ще преподават на първокласниците, могат да преминат през обучение. |
На уточняващ въпрос дали предметът ще влезе в програмата за първи клас от учебната 2026/2027 г. Вълчев отговори, че всичко зависи от сроковете на приемане на законопроекта. Министерството ще предложи поправки в училищния закон през май, а според Вълчев депутатите могат да ги гласуват през есента.
Министърът съобщи още, че част от разговора е дали предметът да се въведе за всички класове, но мнението му, е, че трябва да се започне с първи клас.

Патриархът говори за предмет православие
Българският патриарх Даниил благодари на правителството, на образователното министерство и лично на министър Красимир Вълчев за "добрата воля и решимостта за въвеждане на предмета с работно наименование "Добродетели и религия" в задължителната програма на българското училище". Припомни, че такова е желанието и молбата на Светия синод към всички правителства от началото на прехода до днес.
Според патриарха предметът би спомогнал за изграждането на младите хора като отговорни и свободни граждани. "Убедени сме, че въвеждането на предмета православие или религии и добродетели като задължителен би запълнило един дефицит в цялостния общообразователен цикъл", каза патриархът.

"Предметът православие в средното училище би спомогнало за по-пълното, задълбоченото и цялостно разбиране от страна на учениците на редица знания, преподавани по други предмети, за които преподавателите по тези предмети нямат съответната богословска компетентност - история, покръстването на българите, ролята на църквата в формирането на българския народ". Допълни, че целта на въвеждането на предмета православие не е индоктринирането, а преподаването на знания.
Реакции
Председателят на Националния съвет за религиозните общности в България Роберт Джераси обърна внимание, че липсват квалифицирани педагогически кадри, които да преподават новия предмет, а статутът на учебните програми е неясен. По думите му липсва цялостна стратегия и план за поетапното въвеждане на предмета, както и мониторинг.
Аз се притеснявам от този огромен оптимизъм, че от 15 септември ще започнем да преподаваме този предмет, за който нямаме готовност
Той предложи да се разработи пилотен проект, като предметът се въведе в 100 училища, а след това се изследва ефекта от него. |
Бившият премиер и министър на образованието акад. Николай Денков очерта четири потенциални проблема пред въвеждането на предмета. Първият, посочи той, е свързан с работата в смесените райони и се състои в риска разделянето на класовете на учещи конфесионално и учещи неконфесионално предмета да "доведе до доста по-тежко разделение от това, което сме успели да успокоим след трудните години в края на 80-те".
Вторият за него е съчетаването на представите от Стария завет за битието и възникването на света с научните постижения. "Не казвам, че трябва да ги противопоставяме, те трябва да бъдат поставени в правилния контекст, в правилната възраст, в правилната последователност", обясни той.

Религията в училище: как се преподава вероучение в Европа и САЩ
Третият акцент за него е в учебната програма да бъдат изведени общочовешки ценности, които водят към единение на хора от различни религии, а не към обратното. Четвъртият е свързан с подготовката на преподаватели от 1-ви до 12-и клас, "които да бъдат адекватни на очакванията за това, което се иска от тях, които да бъдат на нивото на това, което трябва да представят като дух и съдържание и от друга страна да могат да работят с деца по този начин". "Не съм сигурен, че в този кратък срок е възможно да бъде изпълнено в национален план, така че да не се окаже, че доброто ни намерние ще има едно неадекватно изпълнение", предупреди акад. Денков.
Трябва да се избегне разделението, трябва да се избегне сблъсъкът с фундаменталните науки и трябва да се включат хуманизмът и етиката като философско постижение, за да можем да получим правилен, балансиран предмет, който да бъде полезен на децата и да не създаде допълнителни проблеми
Според Ирина Манушева, философ, преводач и автор на петиция против въвеждането на задължителен предмет по религия, на този етап има твърде много неясноти за обучението по предмета. Според нея те трябваше да бъдат изяснени преди министерството да обяви, че предметът ще бъде въведен.
"Преди повече от месец зададохме много конкретни въпроси към Министерството на образованието, на които не получихме никакъв отговор. Това са фундаментални въпроси - какво ще съдържа този предмет, по какви програми, кой ще пише програмите, кой ще го преподава - това не са технически въпроси". Тя попита каква е необходимостта от въвеждането на нов предмет, който ще натовари и сегашната претоварена програма на учениците.

Подобна позиция изрази изпълнителният директор на Националната мрежа за децата Георги Богданов, който попита защо се налага дискутиране за нещо, без дори да е ясно какво точно е то и се усъмни, че чрез подобни теми дебатът се отклонява от истинските проблеми в образованието. Имаме 50% функционално неграмотни деца, каза той, и попита какво прави министерството по този въпрос. Богданов връчи на министъра папка със 120 въпроса, които Националната мрежа за децата е получила от родители, граждански организации и активисти, свързани с планираните от МОН промени.

По думите на председателя на парламентарната комисия по образование проф. Андрей Чорбанов ("Има такъв народ") формирането на ценности и добродетели трябва да започне от най-ранна детска възраст. "Лошо е да кажем, че училището в някаква степен ще трябва да замести добродетелите, които не са успели да се формират в семействата", каза Чорбанов.
"Нашето общество се намира в изключително тежка ценностна криза. В последните десетилетия ние живеем безценностно, не говорим за ценности, не показваме добродетели и сме оставили децата си в лапите на една порочна и изключително вредна представа за обществото", заяви конституционният съдия Атанас Семов. Според него обсъждането трябва да е не дали, а как министерството да въведе предмета в училище.

Религията като задължителен предмет в училище: проблемът е кой, какво и как ще преподава
Без религия няма да има цивилизация, заяви депутатът от ГЕРБ Тома Биков. По думите му религията е факт и образователната система не може да се прави, че тя не същестува.
Призова министерството за смели стъпки за въвеждането на предмета, а в отговор на коментарите, че и сега учениците са претоварени, Биков предложи да се премахне предметът "Технологии и предприемачество", за да се освободи пространство за религия. |
Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и директор на 119-о Средно училище "Академик Михаил Арнаудов" Диян Стаматов изрази подкрепата си за въвеждането на предмета. Според него това е пътят към промяната в училище, наред с новите учебни програми и планове. "Г-н Вълчев, имате подкрепата от всички директори от страната, бъдете малко по-смел и уверен в това, което правите, макар и то да не е никак леко", обърна се той към просветния министър.

Предозиране: И прокуратурата се изказа за уроци по религия и православие в училище
Ддиректорът на 107-о Основно училище "Хан Крум" Данко Калапиш подчерта, че неговото училище е едно от осемте в София, в което се предлага предмета религия-православие като избираем предмет, а учебните заведения в столицата са 270. Той преподава по предмета и подкрепя напълно идеята на МОН, но изрази опасенията си от липсата на кадри.
Ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев изрази готовност за подготовката на нужните кадри и то "в кратки срокове, ако това бъде държавна задача и политика".
Хронологията
Министерството лансира идеята си за въвеждане на нов задължителен предмет "Добродетели и религии" след среща на министър Вълчев с патриарх Даниил. Министерството обяви, че първоначално предметът ще влезе в програмите на първокласниците от учебната 2026/2027 г. след поправки в Закона за предучилищното и училищното образование.
Аргументите на просветния министър Красимир Вълчев са, че образователната система трябва да прави децата не само знаещи, но и добри хора, и че с помощта на предмета ще се намали агресията в училище. Учениците ще имат избор от програми - с елементи на конфесионално обучение, но ще има и програма, която ще е само с акцент върху възпитанието, като в нея ще има история на религиите.
До този момент министерството не е обявявало кой и как ще изготви учебните програми, как ще протича учебният процес, когато учениците от един клас са избрали три различни програми (християнство - православие, ислям, неконфесионално обучение), има ли достатъчно подготвени учители, които да преподават новия предмет, как педагозите ще бъдат квалифицирани.
Добродетелите, които министерството иска да възпита у учениците, са уважение, честност, приятелство, отговорност. Обучението ще бъде чрез дискусии, ролеви игри, решаване на казуси, творчески задачи, работа с текстове и образи, анализ на притчи и приказки. Повече за това кои добродетели възнамерява МОН да включи в бъдещите учебни програми четете тук. |
И сега учениците могат да изучават религия като свободноизбираем предмет, макар и интересът да е слаб - изучават го над 12 хил. ученици, или под 2% от всички учещи. Разработени са 3 програми - религия (християнство - православие), религия (ислям) и религия (неконфесионално обучение).