Диана Тонова, общински съветник: Столичната община подготвя строителство на общински жилища

|
Над 30 години в София не е построено нито едно общинско жилище. В проект за нова наредба по темата, изготвен от общински съветници от "Спаси София", "Продължаваме промяната - Демократична България", БСП, "Синя София", "Възраждане" и "Има такъв народ", една от целите е увеличаване на общинския жилищен фонд. До 9 май беше общественото обсъждане на проекта за наредбата. Юристът Диана Тонова от БСП е сред вносителите. Тя е член на общинската комисия по архитектура, териториално устройство и жилищна политика и е била заместник областен и областен управител на София (2017 г.). "Дневник" разговаря с нея за жилищната политика на общината.
Защо Столичната община няма жилищна политика - не строи общински жилища и дори разпродаваше терени, предназначени за тази цел?
- Столичната община години наред абдикираше дори от започване на процеса - създаване на стратегия за развитие на жилищна политика. Хората отстрани остават с впечатлението, че това е "услуга за едни близки хора на някого". Според мен това е проблемът и така се обяснява защо няма обществен интерес към тази основна функция на общината - да създава възможности на хората в неравностойно положение да бъдат социално и битово по-добре.
София съвсем съзнателно нямаше визия и не реализираше жилищна политика, защото в последните години се развиваха инфраструктурни проекти, които струваха много пари и имаха бърза възвращаемост.
В какъв смисъл бърза възвръщаемост?
- Имам предвид корупционни сделки и "ремонт на ремонта" на улици, булеварди... А в строителството на общински жилища и детски градини не се насочваха ресурси, средства и усилия именно защото ГЕРБ възприе политиката да се реализират проекти с бърза възвръщаемост. Очевидно е, че целта на политиката на общината не беше за хората.
От миналия мандат настояваме да се изготви регистър на общинските имоти с отреждане за жилищно строителство, както и на имотите със смесена съсобственост, също отредени за жилищни сгради, за да имаме базата, от която да тръгнем.
През миналия мандат имаше остри спорове в общинския съвет, защото ГЕРБ искаше минимални обезщетения (за общината) в имоти съсобственост за жилищно строителство. Столичната община доброволно се отказваше от възможността да строи. Тези ниски обезщетения на мен ми говореха за други "уговорки".

Нова наредба за общинските жилища в София ще сменя наемателите с високи доходи с реално нуждаещи се
Колко общински жилища притежава Столичната община?
- В момента са останали 7000. В миналия мандат (2019 - 2023 г.) Столичният общински съвет прие да се продадат 9000 жилища, като от тях бяха продадени половината. Някои районни кметове като на "Красно село" (Росина Станиславова) тогава отказаха да продават. В наредбата сме дали възможност, който добие права (за купуване), да ги реализира в рамките на две години. В момента наемът е изключително нисък - 1 лев/кв.м.
С тази наредба за първи път въвеждаме и настаняване в условията на пазарен наем. Това ще може да се реализира според мен чак когато имаме капацитет и всички нуждаещи се хора бъдат уредени. |
В проекта за нова наредба се изисква увеличаване на общинския жилищен фонд, но как ще се финансира строителството?
- С 60% от наемите от общинските жилища и от продажбите. Средствата ще отиват в този фонд именно за строителство на нови, защото и сега не виждам в бюджета на общината да са предвидени средства за жилищна политика.
Общината получава около 600-700 хиляди лева месечно от наеми, което прави годишно 7-8 милиона лева, като от тях 60% са 4.5-5 милиона лева, които да се внасят във фонда. При себестойност на строителството между 600-750 евро/кв.м с тези пари като начало може да се изгради една сграда с 12-13 апартамента за нуждаещи се. Разбира се, тези пари категорично не са достатъчни, но все трябва да се започне отнякъде.
Другите 40% от приходите от наеми да бъдат предоставени на районните кметове, за да ремонтират наличните общински жилища. |
При обсъждането на бюджет 2025 ще поискаме повече средства за строителство на жилища, които да се включат във фонда - колкото средства се внесат от наеми и поне още толкова да дойдат (от бюджета на общината). С кмета Васил Терзиев лично аз не съм водила разговори по този въпрос, а и предполагам, че заместник-кметът по финансите ще възрази.

Липсата на жилищна политика пролича след събарянето на гетото в кв. "Захарна фабрика". Няма ли общината оборотен фонд, където да настани временно хората?
- Такъв социален лукс като оборотен фонд общината може да си позволи едва когато е задоволила нуждите на нуждаещите се. Доколкото в София живее почти 1/3 от населението на страната, би трябвало и държавата да помогне.
Когато бях областен управител на София през 2017 г., възникна проблемът с виетнамските общежития. Тогава говорихме с кмета на район "Красна поляна" (Иван Чакъров от ГЕРБ), обследвахме всичко налично в областта и прехвърлихме 50 държавни жилища на Столичната община, за да бъдат настанени част от хората.
Ако сега се сформира работна група, която да провери какво е останало като жилища из държавните ведомства и дружества, бихме поработили, за да ги прехвърли държавата на общината. Има и държавни имоти, отредени за жилищно строителство, които ако се прехвърлят на общината, бихме реализирали в тях инвестиционни намерения.
Държавата наистина трябва да влезе като партньор, но само ако Столичната община има стратегия за жилищна политика. Тази наредба сега е началото, а занапред трябва амбициозна програма за строителство.
Възможно ли е с изграждането на общински жилища да се укроти презастрояването в града?
- Да, на практика общината може да стане коректив, стига да развие правилно структурирана и социална жилищна политика с хоризонт, и с реализация. Така е например, във Виена, където над 50% от жилищата са общински.
Вижте, стратегията в жилищната политика трябва да е поне за 10 години напред, а програмата за строителство да е минимум за 3-5 години, за да има плановост. Когато има план, има и проследимост и може да се осъществява контрол.

Графика: Как се променя търсенето на жилища по квартали за 10 години
Кой ще строи общинските жилища?
- С обществена поръчка ще се избира изпълнител. Когато Столичната община има свое предприятие за строителство, тогава то ще строи. Във всички случаи ще излезе по-евтино и количествено по-добре да строим, отколкото да ползваме само обезщетението от съсобствения имот.
Или другата досегашна практика - да учредяваме право на строеж на някого (външен инвеститор), вместо ние, общината, да построим 1000 кв.м жилищна площ, да получим от него в най-добрия случай 300 кв.м. Знаем как растат цените и лично смятам, че във всички такива случаи печалбата е за частния инвеститор, а не за Столичната община, защото той ще разпродаде останалата част.
По какви критерии ще се избират наемателите? Има ли риск нуждаещи се от страната да кандидатстват в София?
- Няма как да стане. Изискването за 10 години уседналост остава, както беше и в предходната наредба. За първи път в новата наредба се определят седем целеви групи (виж в края на текста), като основно внимание се отделя на хората в неравностойно положение. Целевите групи са седем, като първата е за лица и семейства с риск от бедност и социално изключване. Наблягаме и на хората със сериозни здравословни проблеми - над 71% степен на увреждане. На практика тези хора ще запазим като наематели в общинските жилища.

Расте делът на най-младите сред купувачите на жилища
Предвидена е и целева група за млади учени, до 35-годишна възраст включително, които са придобили образователна и научна степен "доктор". Идеята е това да са преподаватели във висши училища или работещи в БАН.
Новата наредба предстои да се обсъди в общинския съвет, но съвносители са всички политически групи без ГЕРБ.
- Да, затова се надявам да бъде приета и от есента районните кметове да поемат функциите по контрола кой наемател отговаря на условията и кой не. Ако отговарят, ще се сключват срочни договори за 5 години, ако не, жилищата ще бъдат освободени. Подчертавам, че след приемането на наредбата фондът за общински жилища веднага се задейства, което значи и постъпленията от наеми в него.
С тази наредба за първи път въвеждаме и настаняване в условията на пазарен наем. Това обаче ще може да се реализира чак когато имаме капацитет и нуждаещите се хора бъдат уредени.

Войслав Тодоров, общински съветник: Срещу задръстванията трябва и промяна в Общия устройствен план
Из проекта за наредба за общинските жилища: Чл. 8 Определят се следните целеви групи лица за установяване на жилищна нужда и настаняване под наем в общинските жилища от Фонд "Нормиран наем": 1. лица, семейства (домакинства) в риск от бедност и социално изключване; 2. лица от 18- до 25-годишна възраст включително, напускащи специализирани институции или институции, предоставящи социални услуги от резидентен тип на територията на Столичната община; 3. лица с трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане над 71 на сто или семейства (домакинства), в които има такова лице или лица; 4. родител (осиновител), който не е във фактическо съжителство на съпружески начала с друго лице и сам отглежда детето/децата си; 5. икономически активни семейства (домакинства) с дете/деца; 6. икономически активни лица, семейства (домакинства) до 35-годишна възраст включително; 7. лица, придобили образователна и научна степен "доктор", работещи във висши училища и научни организации и не по-възрастни от 35 години включително. |
