Недостигът на квалифицирани кадри е основна пречка пред европейските отбранителни планове

Павел Чехал смята, че чешката компания, за която работи, би могла лесно да увеличи производството на своите двигатели за ракети и дронове и да удвои работната си сила. Ако само можеше да намери персонал.
Неговата дилема се споделя от много отбранителни компании в Европа, където правителствата увеличават разходите за боеприпаси, танкове и други оръжия в отговор на предупрежденията на президента на САЩ Доналд Тръмп, че не трябва да разчитат толкова много на Вашингтон.
Чехал е вицепрезидент по операциите в PBS Group, чието производствено съоръжение във Велка Битес, на два часа път с кола от Прага, наема 800 души. Той търси още хора.
"Ако имаше свободни служители на пазара на труда, щяхме да наемем повечето от тях веднага. Имаме достатъчно бизнеса за тях, каза той пред "Ройтерс", добавяйки, че фирмата е увеличила заплатите с 8% миналата година и планира още 10% увеличение през 2025 г., за да привлече таланти. Вече наемаме на всички нива на компанията."

Въпреки че се очаква специално предвидените €800 млрд. ($896 млрд.) разходи за отбрана на блока да създадат стотици хиляди работни места през следващото десетилетие, специално обучените инженери по изкуствен интелект, специалисти по обработка на данни, заварчици и механици, необходими за това, не достигат.
"Ройтерс" разговаря с повече от дузина компании - с работодатели и работници - които казаха, че наред с повишаването на заплатите и обезщетенията, производителите на оръжие привличат персонал от други сектори и търсят потенциални кандидати сред местните ученици и студенти.
PBS Group е направила крачка отвъд сътрудничеството с училища и университети, каза Милан Мачолан, главен изпълнителен директор на завода "Велка Битес". "Също така започнахме собствено училище, в което си създаваме собствени служители."
След нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г., 78% от разходите на ЕС за военни поръчки са отишли извън блока, като само за САЩ са отишли 63%, показват данни на Европейската комисия. Една от причините е, че европейският отбранителен сектор е фрагментиран между държавите. |
ЕС планира да премести голяма част от тези поръчки в Европа и се надява, че новата му стратегия за обучение и наемане на персонал "Съюз на уменията" ще помогне за запълване на празнината в отбранителното производство. Междувременно в Русия наемането от добре финансирания оръжеен сектор причинява недостиг на работна ръка в други сегменти от икономиката.

Френско-германската компания KNDS, която произвежда самоходната гаубица CAESAR, използвана в Украйна, разшири смените в основния производствен обект на компанията в Бурж в централна Франция и увеличава наемането с 50% годишно.
Набирането на персонал остава ключов въпрос, каза Никола Шамуси, управляващ директор на KNDS France, добавяйки, че има ограничение за това колко могат да увеличат заплатите. "Не забравяйте, че сме във военна икономика, но сме и в икономическа война. Ако заплатите ни се увеличат неконтролирано, ще бъдем по-малко конкурентоспособни", каза той.
Експертите по изкуствен интелект, които могат да разработват автономни оръжейни системи, както и хората с опит в продукти, произвеждани в малки количества, са особено търсени, казаха участници в индустрията.
"Няма да произвеждаме CAESAR по същия начин като Peugeot 308. Трябва да усвоим много, много специфични знания, които изискват много специфични умения. А те са рядкост на пазара на труда", каза говорителят на KNDS Габриел Масони.
- Увеличаването на разходите за отбрана до 3% от БВП от сегашната цел на НАТО от 2% би изисквало до 760 хил. нови квалифицирани работници в Европа, заяви консултантската фирма за управление Kearney в скорошен доклад.
- "Независимостта на отбранителната политика в Европа би била възможна само ако местният дял от разходите за отбрана се увеличи драстично, което от своя страна би могло допълнително да изостри недостига на персонал", пише в доклада партньорът на Kearney Гуидо Хертел.
Rheinmetall - най-големият производител на боеприпаси в Европа - планира да увеличи работната си сила с около 29%, или до 9 хил. души, до 2028 г., предимно с разработчици на продукти, инженери, заварчици и техници по електроника, съобщиха от компанията пред "Ройтерс".
Thyssenkrupp Marine Systems, строител на подводници и фрегати, търси до 1500 работници за корабостроителницата си във Висмар, Северна Германия. Компанията проучва търговски панаири, но казва, че недостигът на STEM експерти, обучени в областта на математиката, информационните технологии или науките, е предизвикателство.
Leonardo в Италия споделя това мнение. "В миналото фактът, че предлагахме сигурни и качествени договори, беше достатъчен, за да гарантира нашето лидерство, но днес младите хора предпочитат други сектори пред индустрията", заяви аерокосмическата и отбранителна фирма, която се обръща към университети и технически училища.
Годфроа Жордан, генерален мениджър на Headhunting Factory, базирана в Париж агенция за подбор на персонал, е специализиран в намирането на механици, системни инженери и техници за някои от 4000-те малки и средни предприятия във Франция, доставчици на отбранителната промишленост. "Хората, към които се насочваме, са на работа, където никога не са били подбирани, те дори нямат автобиография, каза Жордан пред "Ройтерс". Когато им се обадим, те си мислят, че е терефонна измама."
"Това не е проблем с финансите; това е проблем с човешките ресурси, защото липсват необходимите умения", добави той.
Емрула Караджа, 25 години работил в завод на автомобилния доставчик Continental в германския град Гифхорн, който скоро ще бъде затворен, обмисля да премине към Rheinmetall, който управлява фабрика на около 50 км на север. Но бащата на три деца, който се е обучил за машинен оператор, специализиран в пластмасови технологии, обмисля и други варианти без тричасовото пътуване до работа. "В продължение на 25 години имах лукса... да стигам до работа в рамките на пет минути", каза той. |
Проблемите в автомобилната индустрия помогнаха на чешкия производител на боеприпаси и снаряди STV Group да наеме част от над 200-те души, които възнамерява до средата на следващата година да добави към завода си във Високе Мъто, на 155 км от Прага, заяви председателят на компанията Давид Хац. "С влошаването на ситуацията в автомобилната индустрия сега за първи път от дълго време сме в ситуация, в която можем малко да избираме сред хората."
Оливер Доер, главен изпълнителен директор на германския производител на сензори и радари Hensoldt, каза пред "Ройтерс", че компанията приема с готовност бивши работници в автомобилната индустрия, защото те са свикнали с производство по принципа "точно навреме". "Там се надяваме да придобием експертиза, която да ни подкрепи по този път към серийно производство, към увеличаване на производството", каза той.