Търговци очакват спешно решаване на два проблема капани покрай приемането на еврото

Търговци очакват спешно решаване на два проблема капани покрай приемането на еврото

Търговци очакват спешно решаване на два проблема капани покрай приемането на еврото
audiovisual.ec.europa.eu/
Българските компании се изправят пред множество предизвикателства при подготовката за въвеждане на еврото. Най-сериозните от тях са свързани с неясните процедури за снабдяване с новата валута и рисковете при връщане на ресто през преходния период. Това се казва в позиция на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки, изпратена до "Дневник".
Според организацията все още липсват конкретни механизми за това как точно бизнесът ще се снабдява с евробанкноти и монети. Същевременно противоречивите изисквания за връщане на ресто през периода
на двойно обращение поставят фирмите в рискова ситуация и създават потенциал за конфликти с потребителите, коментира адвокат Галин Попов, изп. директор на организацията.

Търговците ще получават или ще плащат за еврокомплекти

Основният проблем на този етап е, че фирмите не знаят как ще се снабдяват с евробанкноти и монети. Липсват ясни правила за снабдяване с новата валута, въпреки че законодателството очертава общата рамка на процеса. Установено е, че БНБ ще доставя евробанкноти и евромонети на банките, а те от своя страна ще осигуряват тези средства на бизнеса и "Български пощи".
"Фирмите са в информационен вакуум за финансовите параметри на този процес", коментира Попов. Оценката му е, че няма категоричен отговор дали снабдяването с евровалута ще бъде платена услуга. Не е ясно дали фирмите ще трябва да купуват тези платени пакети с евробанктноти и монети и при какви условия. Ясно е единствено, че процесът ще се регулира чрез индивидуални договори между всяка кредитна институция и съответния търговец.
Допълнително объркване създава терминологичната непоследователност в нормативните текстове, допълва адвокатът, имайки предвид Националния план за въвеждане на еврото и Закона за въвеждане на еврото. В единия документ се споменава "снабдяване" с евровалута, в другия се говори за "продажба" на стартови комплекти с евромонети на физически лица и търговци.
"Този въпрос има и друго измерение: ако наистина ще има промяна в Националния план и тези пакети ще се заплащат като услуга, държавата би трябвало да компенсира търговците или банките за това. В единия случай - като приспадне от данъка на търговеца направения разход, в другия - като приспадне разхода на банката от съответния данък", коментира Попов.
Ситуацията с "Български пощи" също поражда въпроси. Държавният пощенски оператор ще "продава" стартови комплекти с евромонети на граждани, но условията за тази дейност остават неизяснени. Очаква се тези детайли да бъдат конкретизирани в предстояща Наредба на БНБ, която все още не е публикувана. Това поставя бизнеса в позиция на изчакване и затруднява стратегическото планиране на преходния период, допълва директорът на организацията.
Тъй като фирмите не могат да калкулират разходите си, нито да планират логистиката на снабдяване с новата валута без тази ключова информация асоциацията апелира възможно най-скоро да бъде приета наредбата. "Дневник" изпрати запитване до БНБ кога планира да е готова с наредбата.

Рестото в евро или в левове

Търговците виждат скрит капан по въпроса с рестото в периода на двойното обращение на валутите - месец след приемането на еврото.
Въпреки че според законодателството в този период и левовете, и еврото ще бъдат законни платежни средства, търговците са задължени да връщат ресто и суми при рекламация изключително в евро. Тази наглед ясна формулировка крие подводни камъни за бизнеса, смятат в асоциацията. Създава се парадоксална ситуация - клиентите могат да плащат в левове, а търговците трябва задължително да връщат ресто в евро, което поставя фирмите в позиция да поддържат значителни налични количества от новата валута още от първия ден на преходния период, обясняват от асоциацията.
Формално законът предвижда изключение - връщане на ресто в левове се допуска, когато търговецът няма достатъчно евро в касата. Но това изключение на практика е неприложимо, тъй като доказването на "моментната липса на евро" е практически невъзможно. Контролните органи нямат право да проверяват касовите наличности към момента на конкретната покупка.
"Фирмите се оказват в капан - рискуват глоби, ако върнат ресто в левове, но нямат сигурен начин да докажат, че са изпълнили условията за изключението", поясняват търговците. Допълнително усложнение носи широко разпространеното погрешно схващане, че търговците винаги са длъжни да връщат ресто само в евро. Това създава потенциал за конфликтни ситуации с клиентите и изисква неотложно поясняване от регулаторните органи.
Бизнесът приема за ограничение и това, че не се допуска "смесено връщане" на ресто, частично в евро и частично в левове. Това лишава търговците от гъвкавост и усложнява оперативните процеси в преходния период. За малките търговци в отдалечените райони тези правила може да се окажат непосилни за изпълнение. От асоциацията призовават за спешно изясняване на тези въпроси, за да могат фирмите да се подготвят за преходния период и да се избегнат потенциални конфликти с потребители и контролни органи.
Асоциацията, която еднозначно подкрепя приемането на еврото, обединява национално представени компании за търговия с мебели, строителни материали, спортни стоки, книги и др., като Moemax, Sport Depot, Aiko, Masterhaus, "Доверие-Брико", "Мегадом", "Хеликон". Те управляват общо 100 обекта в 13 областни града и наемат над 3 хил. души. Организацията е част от работните групи "Нефинансов сектор" и "Защита на потребителите" към Координационния съвет за подготовка на България за членство в еврозоната.