"Нуждаем се от по-свободен свят": Лиа Родригес, която намира пресечна точка между танците и политиката

"Нуждаем се от по-свободен свят": Лиа Родригес, която намира пресечна точка между танците и политиката

"Нуждаем се от по-свободен свят": Лиа Родригес, която намира пресечна точка между танците и политиката
Най-новият спектакъл Borda на Лиа Родригес ще закрие One Dance Festival в Пловдив в две последователни вечери - 7 и 8 юни в Дом на културата "Борис Христов". Творбата, чийто копродуцент е One Dance, пристига у нас броени дни след световната премиера на фестивалa Kunstenfestivaldesarts в Брюксел. След това най-новата продукция на Родригес ще бъде представена на водещи европейски сцени и форуми, сред които Биеналето на танца в Лион, Romaeuropa в Рим и Tanz im August в Берлин.
През февруари Лиа Родригес беше във финалната четворка за първата международна танцова награда Rose на британския театър Sadler's Wells, който със своята 350-годишна история е една от водещите сцени за танц в света.
Вече 35 години Лиа Родригес преплита традиции, иновации и политика. В една от най-бедните фавели - Маре в Рио де Жанейро, където около 140 000 души живеят в нищета, тя създава своето танцово изкуство. На сцената бразилският хореограф разказва за насилие, социално неравенство и разделение, унищожаване на природата, престъпност, цензура, фашизъм - актуални проблеми не само в Бразилия, но и по света. За нея всеки отделен човек има роля в обществото и дори пасивността е позиция, отказът от действие - също.
"Тъй като живея в много несправедлива и расистка страна и идвам от позиция с привилегии, мисля, че имам отговорност като гражданин. Невъзможно е да отделя гражданската си роля от артистичната си работа", казва Родригес. "Чудодейният хореограф на Бразилия" и "създател на шедьоври" са малка част от отзивите на критиката за нея.
Кадър от спектакъла Borda
Кадър от спектакъла Borda

Borda и преодоляването на границите

На португалски език "borda" означава не само "бродирам" и "украсявам", но и "граница", "бариера" и "периферия". В преносен смисъл може да се тълкува като въображение и способност да се постигне промяна. Родригес пресъздава страхове, надежди, културни идентичности и страст в танц, който вдъхновява, отбелязват от One Dance Festival.
На сцената публиката ще види девет изпълнители, които минават през флуидни пространства, където мечтите и спомените се преплитат, за да образуват гоблен от тела и материи, от плът, текстил и пластмаса, създавайки живи картини. Чрез тях Лиа Родригес пресъздава образи от фавелата, където колибите се създават от подръчни материали, от плажовете, където вълните изхвърлят боклука обратно при хората, и ритуалите, които събират хората.
За Лиа Родригес границата има много лица, а може да бъде и невидима. Тя призовава да хората да застанат до човека до себе си, без да настояват той да стане като тях.
"Трябва да се борим с расизма и дискриминацията. Всички животи са важни и всеки трябва да има дом. Нуждаем се от по-свободен свят, който не е двоичен. В Бразилия има огромна разлика между бели и чернокожи, богати и бедни, коренни жители, транссексуални, а какво остава за света", казва тя. Затова в Borda Родригес създава танц, който събира, разделя и смесва реалното и измисленото.
Кадър от спектакъла Borda
Кадър от спектакъла Borda
Тя вижда граничните бразди като места за многообразие, съзидание и устойчивост, а не непременно за конфликт. Но обръща внимание и към вътрешни граници у всеки човек и именно тук е скрито посланието на спектакъла - покана за вглеждане навътре, за завръщане към себе си и отърсване от страховете.

Танцът като мисия

Лиа Родригес възприема себе си като активист и гражданин, а не просто като хореограф. След като покорява европейските сцени, особено във Франция, където получава най-високите отличия, тя се връща в Рио де Жанейро и търси начин да превърне танца в "човешко образование", в мост между непознати, в шанс за изява и по-добро бъдеще. Нейната танцова компания от 35 години работи само с местни танцьори, а безплатното училище по танц във фавелата приема всички желаещи, без оглед на произход, възраст и физически дадености.
От 2004 г. насам нейната компания подпомага образователни и творчески дейности във фавелата Маре в Рио де Жанейро.
От 2004 г. насам нейната компания подпомага образователни и творчески дейности във фавелата Маре в Рио де Жанейро.
Родена през 1956 г. в Сао Пауло, тя учи класически балет и история в Университета на Сао Пауло (USP), където през 70-те години участва в създаването на движението за съвременен танц в града. През 1980 г. се присъединява към трупата на Маги Марен във Франция за две години, а през 1992 г. създава фестивала "Панорама" в Рио, като го ръководи в продължение на 14 години. От 2004 г. насам нейната компания подпомага образователни и творчески дейности във фавелата Маре в Рио де Жанейро, съвместно с неправителствени организации. Така през 2009 г. е открит Център за изкуства в Маре, а от 2011 г. там функционира безплатното училище за танци.
Лиа Родригес е носител на почетното отличие "Рицар на Ордена за изкуство и литература", присъждан от Министерството на културата на Франция за изключителни заслуги в областта на културата. Печелила е наградите "Принц Клаус" в Нидерландия (2014) г. и "Prix Chorégraphie de la SACD" във Франция (2016). Германското списания Tanz я обявява за най-добър хореограф на 2019-а, а година по-късно получава наградата Prix de la Critique Danse за "танцова личност".
Спектакълът Borda на Лиа Родригес ще се играе на 7 юни от 19:30 ч. и на 8 юни от 18 ч. в Дом на културата "Борис Христов", Пловдив. Допълнителна информация и билети може да намерите тук.