София задвижи изготвянето на нов Генерален план за организация на движението

Столичната община обяви процедура за избор на изпълнител, който да изготви нов Генерален план за организация на движението (ГПОД) за всички 38 населени места на своя територия. Стойността на поръчката е 1.2 млн. лв., а срокът - до 365 дни. Като приоритет са изведени пешеходците и обществения транспорт.
Последният Генерален план е изработен през 2011 г., а срокът му е изтекъл през 2017 г. Именно липсата на действащ план бе основанието на Върховния административен съд да спре започналата реорганизация на движението по бул. "Патриарх Евтимий".

Жоро Пенчев, "Екипът на София": В техническа готовност е едва 65% от автопарка на градския транспорт
Генералните планове са стратегически документи с максимална валидност от 5 години, които дефинират: организацията и режимите на движение по улиците, оптимални маршрути за обществен транспорт, транзитно и товарно движение, зони за пешеходно и велосипедно придвижване, ограничения в паркирането и скоростта и поставянето на пътни знаци, маркировки и светофарни уредби. |
Основни цели на проекта са постигане на максимална безопасност и сигурност на всички участници в движението и развитие на различните видове придвижване. Авторите на проекта трябва да набележат и предложат безопасни, бързи, удобни и икономични транспортни връзки, да осигурят оптимална пропускателна способност на улиците или отделни участъци от тях, ясна сигнализация за всички участници в движението.
Например маршрутната система на обществения транспорт се предвижва да осигурява пътувания с възможно най-малко прекачвания, крайните пунктове на маршрутите да са извън централната градска част, разстоянията между спирките да бъдат не по-къси от 300 м и не по-дълги от 600 м.

"Няма да има двоен стандарт": Новият главен архитект на София разкритикува работата на предшествениците си
Пешеходното движение и общественият транспорт са първите два приоритета в разработката. На трето място са поставени велосипедите и тротинетките, след тях леките коли и на последно място товарните. Транзитният трафик следва да бъде изведен извън населените места.
От авторите на плана се очаква да предложат нови пешеходни пространства и велосипедни трасета, а пресичането им с платното за движение на автомобили да става безопасно. Поръчката предвижда за по-добро управление на мобилността да бъде разработен и транспортен модел с приложение на информационни технологии, инструменти за събиране на данни и математическо и транспортно моделиране.

"Голямото обезопасяване" на опасни пътища се оказа от под 6 километра
В процеса на моделиране се включват множество параметри - физически характеристики на пространството и транспортните системи, икономически, социални, поведенчески, екологични фактори и дори климатични особености. Това ще подпомогне и да се оценяват по-добре въздействията и ефективността на градоустройствени решения и бъдещи инвестиционни проекти.