Великобритания ще увеличи контрола върху търсачката "Гугъл"

Великобритания ще увеличи контрола върху търсачката "Гугъл"

Великобритания ще увеличи контрола върху търсачката "Гугъл"
Reuters
Британският регулатор на конкуренцията предлага да даде "стратегически пазарен статус" на компанията "Гугъл" с цел да й предостави по-голям контрол върху това как американският технологичен гигант оперира услугите за търсене.
Комисията по конкуренция и пазари (CMA) заяви, че обозначението, което е първото, предложено в рамките на новия режим за големи технологични компании, ще позволи на регулатора да накара "Гугъл" да осигури по-справедливо класиране на бизнесите в търсенето с "Гугъл".
Регулаторът цели да улесни потребителите да достъпват конкурентни търсачки, с цел прозрачност и контрол за публикуващите, чието съдържание излиза в резултатите на търсенето, ако мярката бъде придвижена през октомври.
"Гугъл" също така ще трябва да направи данните си преносими в по-голяма степен с цел да се помогне на новите бизнеси да предоставят иновативни продукти на пазара.
"Гугъл" ще бъде първата компания с новия статус, откакто регулаторът получи правомощия тази година.
Главният изпълнителен директор на CMA Сара Кардел заяви, че "Гугъл", който отговаря за над 90% от заявките за търсене във Великобритания, има огромен принос. Регулаторът обаче е на мнение, че този вид услуги могат да бъдат направени по-конкурентни и иновативни.
CMA е създала пътна карта за бъдещи действия срещу "Гугъл".
"Тези целенасочени и пропорционални действия ще дадат на британските бизнеси и потребители по-голям избор и контрол върху начина, по който взаимодействат с услугите за търсене в "Гугъл". В допълнение ще се отворят по-големи възможности за иновации в целия технологичен сектор на Обединеното кралство и икономиката като цяло", каза тя.
"Гугъл" заяви, че ходът може да има значителни последици за бизнеса и потребителите във Великобритания.
Загрижени сме, че обхватът на съображенията на CMA остава широк и нефокусиран, като се обмислят интервенции, преди да бъдат предоставени каквито и да било доказателства.
CMA заяви, че планира и други действия, за да се справи с по-сложни въпроси за по-дълъг период от 2026 г., като например опасенията за отношението на "Гугъл" към конкурентните специализирани фирми за търсене и прозрачността и контрола в рекламирането в търсенето.