Отварянето на ритейл паркове продължава да набира скорост

Отварянето на ритейл паркове продължава да набира скорост

Отварянето на ритейл паркове продължава да набира скорост
Сегментът на ритейл парковете продължава да се развива като един от най-активните на пазара на търговски имоти в България. Те се утвърждават като предпочитан формат както за бързоразвиващите се вериги за масови стоки, така и за по-големите магазини, свикнали да оперират самостоятелно в big box формат.
Това се вижда от последния доклад на Colliers - Retail Parks in Bulgaria за първото тримесечие на годината. Потреблението, което движи икономиката в България, е в основата на развитието на тези формати.
Компанията посочва, че индексът на доверието в търговията на дребно (Retail Confidence Index) в България
през последната година стабилно надвишава средното за ЕС27, което показва по-силна увереност сред местните търговци. Te остават оптимистично настроени за бизнес активността и потребителското търсене.
Към края на март общата площ на търговските паркове в България надхвърля 600 хил. кв.м, разпределени в 70 проекта. От тях, класифицираните в категория традиционни са близо половината. В тази категория са паркове с площ между 5 пил. и 15 хил. кв.м, с наематели, които обикновено са магазини за хранителни и други стоки за ежедневна употреба от домакинствата и такива, предоставящи допълнителни услуги. Собствениците им в България са основно местни инвеститори, като и международни компании започват да навлизат с мащабни нови проекти.
През 2024 г. и началото на 2025 г. са открити 8 ритейл парка. В момента се изграждат 14, които ще добавят около 180 хил. кв.м, като 60% от този обем е в големи ритейл паркове - над 15 хил. кв.м, обикновено разположени в периферията на градовете и с няколко ключови наематели.
Други 25 проекта са в ранна фаза на планиране.
Инвестиционният интерес към изграждането на паркове е насочен както към градове с население над 100 хил. души, така и към по-малки населени места под 30 хил. Търсенето се определя от променящото се потребителско поведение и стратегиите на търговците, които акцентират върху достъпност и ефективност. Сред наемателите са както дискаунт вериги, така и брандове в сферата на модата, спорта и мебелите.
Ритейл парковете често се използват като шоуруми или точки за взимане на поръчки.
Водещите категории търговци, според наетата площ са:
  • Направи си сам
  • Мода
  • Дискаунт магазини
  • Хранителни магазини
  • Електроника
Наемите варират между 6 и 12 евро на кв.м на месец, в зависимост от локацията, размера на парка и демографията на града. Нивото на свободни площи остава под 6%, макар че новооткритите паркове понякога отварят с по-високи стойности на този параметър.

Какви са проблемите

Проучване на Colliers, проведено през първата половина на 2025 г. показва, че собствениците на търговски паркове определят нарастващите оперативни разходи като главното предизвикателство пред тях. Наемателите поставят акцент върху микса от търговци, локацията и търговските условия при планиране на разширения, като основен фокус остават по-малките градове.
Анализът на първите месеци на 2025 г. потвърждава нарастващото значение на ритейл парковете на пазара на търговски площи в България. Със стабилен обем от нови проекти, силен интерес от търговците и потребителски предпочитания, ориентирани към удобство, този сегмент остава в добра позиция за устойчив растеж.
Въпреки предизвикателства като нарастващи разходи, както инвеститорите, така и наемателите демонстрират ангажираност към дългосрочно развитие, особено в по-слабо обслужени региони, показват данните от анализа. Очаква се ритейл парковете да запазят ключовата си роля в търговията в България.