Кабините на ватманите в 70 трамвая се охлаждат с климатици за над 8 хил. лв.

Кабините на ватманите в 70 трамвая се охлаждат с климатици за над 8 хил. лв.

Кабините на ватманите в 70 трамвая се охлаждат с климатици за над 8 хил. лв.
Столичният електротранспорт оборудва стари трамваи със свръхскъпи климатици по обществена поръчка за над 600 хил. лв. Единичната цена на уредите е над 8500 лв., когато в интернет подобни могат да се намерят за между два и четири пъти по-евтино.
Снимка на трамвай с вертикално закачен отгоре климатик беше публикувана от общинския съветник от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България" Симеон Ставрев на стената му във Фейсбук. Ставрев е и член на транспортната комисия на Столичния общински съвет (СОС).
"Подобни на домашни климатици, които стърчат над кабините на ватманите на трамваите в София? Не, не е шега", пише общинският съветник на стената си в социалната мрежа. Той посочва, че общинското дружество "Столичен електротранспорт" ЕАД ще монтира турски климатици за по 8595 лв. без ДДС върху "до" 70 стари трамвая и публикува линк към обществената поръчка.
Директорският борд на това общинско транспортно дружество бе назначен временно и без конкурс от СОС с гласовете на ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепници от "Възраждане".

Симеон Ставрев: Оборотът на спечелилата фирма е скочил 10 пъти

Симеон Ставрев прави малко разследване по темата, което показва, че климатиците са на турската фирма Webasto Thermo Comfort İklimlendirme Sis. Tic. Ltd. Şti. от град Маниса. Изпълнителят на обществената поръчка е "Кампус М" ЕООД, представлявано от Мустафа Кадир Мустафа. Фирмата ще получи за климатиците 601 650 лв без ДДС и е единствен участник в търга.
Кабините на ватманите в 70 трамвая се охлаждат с климатици за над 8 хил. лв.
Проучването на общинския съветник показва още, че през 2021 г. фирмата има само двама служители и оборот от 65 000 лв. През 2024 оборотът ѝ е скочил почти 10 пъти с поръчката на Столичен електротранспорт ЕАД.
"Не може уред с монтаж, който изглежда да може да се монтира и в камион, кемпер, ван и т.н. да струва в пъти повече, отколкото се намира на свободния пазар. Дори не искам да коментирам факта, че са сложили вертикални, а не хоризонтални външни тела", пише Ставрев и допълва, че е намерил почти същите "Амазон" за 805 евро.

Столичният електротранспорт: автоклиматиците са скъпи

"Дневник" се обърна за разяснения към изпълнителния директор на Столичния електротранспорт Евгений Ганчев. Той заяви, че не става въпрос за битови, на каквито приличат, а за автоклиматици със 24-волтово захранване.
Проверка на "Дневник" показа, че на българския пазар 24-волтов италиански автоклиматик струва 3600 лв., което е над два пъти по-евтино от спечелилите обществената поръчка. Ако в интернет бъде потърсен конкретният уред, който ще се монтира върху трамваите - Asplingo DS, излизат само предложения от "Амазон" и от китайския "Али експрес". В "Амазон" 12-волтов вариант струва 805 евро. В "Али Експрес" са още по-евтини - около 600 евро.
Ганчев посочи, че обществената поръчка първоначално е била обединена - за битови и автоклиматици, а след това са създадени две отделни обществени поръчки. По спомените му кандидатите за доставка на автоклиматици за трамваите са били двама. Впоследствие срещу спечелилата фирма са подадени жалби в Комисията за защита на конкуренцията и в Столичната община.
На въпрос защо климатиците са с толкова висока единична цена изпълнителният директор на Столичния електротранспорт отговори: "По принцип автоклиматиците са по-скъпи". Той отказа коментар на намерените от Симеон Ставрев в "Амазон" подобни охлаждащи устройства за 805 евро с мотива, че не е проверявал ситуацията на пазара и не е запознат.
Евгений Ганчев каза още, че обществената поръчка е открита - всеки може да я види,. Той напомни, че в кабините на ватманите през лятото температурите достигат над 50 градуса.