OpenAI пуска интернет браузър като конкурент на Google Chrome

OpenAI е близо до пускането на уеб браузър, задвижван от изкуствен интелект, който ще се конкурира с доминиращия на пазара Google Chrome на "Алфабет".
Браузърът ще бъде пуснат през следващите седмици и има за цел да използва изкуствен интелект, за да промени коренно начина, по който потребителите сърфират в мрежата. Той ще даде на OpenAI по-директен достъп до крайъгълния камък на успеха на Google - потребителските данни.
Ако бъде приет от 400-те милиона активни седмични потребители на ChatGPT, браузърът на OpenAI може да окаже натиск върху ключов компонент от рекламния кран на конкурента Google. Chrome е важен стълб на рекламния бизнес на "Алфабет", който представлява близо три четвърти от приходите му, тъй като Chrome предоставя потребителска информация, за да помогне на Alphabet да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, а също така дава на Google начин да насочва трафика от търсене към собствената си търсачка по подразбиране.
Как ще работи
Браузърът на OpenAI е проектиран да поддържа някои потребителски взаимодействия в рамките на ChatGPT-подобен чат интерфейс, вместо да кликва към уебсайтовете.
Браузърът е част от по-широка стратегия на OpenAI за вплитане на услугите си в личния и професионалния живот на потребителите, каза един от източниците.

"Гугъл" обеща да спре проследяването за персонализирани реклами
Водена от предприемача Сам Алтман, OpenAI преобърна технологичната индустрия с пускането на своя чатбот ChatGPT в края на 2022 г. След първоначалния си успех, OpenAI се сблъска с ожесточена конкуренция и търси нови области на растеж.
През май OpenAI заяви, че ще навлезе в хардуерната област, плащайки 6.5 милиарда долара, за да купи io - стартъпът за ИИ устройства от бившия главен дизайнер на "Епъл"Apple Джони Айв.
Според източниците, уеб браузърът би позволил на OpenAI директно да интегрира своите продукти с AI агенти, като Operator, в процеса на сърфиране, което ще позволи на браузъра да изпълнява задачи от името на потребителя.

"Гугъл" представи нов "агент" с изкуствен интелект, който сам ползва сайтове
Достъпът на браузъра до уеб активността на потребителя би го превърнал в идеалната платформа за ИИ "агенти", които могат да предприемат действия от тяхно име, като например резервации или попълване на формуляри, директно в уебсайтовете, които използват.
Силна конкуренция
OpenAI има много работа - Google Chrome, който се използва от повече от 3 милиарда души, в момента държи повече от две трети от световния пазар на браузъри, според фирмата за уеб анализи StatCounter. Safari на "Епъл" изостава значително с 16% дял. Миналия месец OpenAI заяви, че има 3 милиона плащащи бизнес потребители за ChatGPT.

Други стартиращи компании с изкуствен интелект, като The Browser Company и Brave, обявиха браузъри, задвижвани от ИИ, способни да извършват действия от името на потребителя тази година. Perplexity, добре финансиран стартъп, известен със своята търсачка, също пусна своя ИИ браузър Comet в сряда.
Ролята на Chrome в предоставянето на потребителска информация, която помага на "Алфабет" да насочва рекламите по-ефективно и печелившо, се оказа толкова успешна, че Министерството на правосъдието поиска продажбата му, след като американски съдия миналата година постанови, че компанията майка на Google държи незаконен монопол в онлайн търсенето.

Британският антитръстов регулатор започва проверка за сливане на "Майкрософт" с OpenAI
Браузърът на OpenAI е изграден върху Chromium, собствения код на браузъра с отворен код на "Гугъл", съобщиха двама от източниците. Chromium е изходният код за Google Chrome, както и за много конкурентни браузъри, включително Edge и Opera на Microsoft.
Миналата година OpenAI нае двама дългогодишни вицепрезиденти на "Гугъл", които бяха част от първоначалния екип, разработил Google Chrome.
Ръководител на OpenAI свидетелства през април, че компанията би се заинтересувала от закупуване на Chrome, ако антитръстовите органи успеят да организират продажбата. "Гугъл" не е предлагала Chrome за продажба. Компанията заяви, че планира да обжалва решението, според което държи монопол.
OpenAI реши да създаде свой собствен браузър, а не просто "плъгин" върху браузъра на друга компания, за да има по-голям контрол върху данните, които може да събира, каза един източник.