AmCham: Новите разходи за рециклиране на битова техника са до 5 пъти над европейските

На живо
Заседанието на Народното събрание

AmCham: Новите разходи за рециклиране на битова техника са до 5 пъти над европейските

Сред възможните последствия по отношение на крайната цена за потребителите е повишение с поне 10% на най-евтините електроуреди, които са и сред най-масово продаваните (тъй като таксата се начислява на база на теглото на уреда, а по-голямата част от пералните машини, например, са с една и съща маса, независимо от крайната им цена).
Сред възможните последствия по отношение на крайната цена за потребителите е повишение с поне 10% на най-евтините електроуреди, които са и сред най-масово продаваните (тъй като таксата се начислява на база на теглото на уреда, а по-голямата част от пералните машини, например, са с една и съща маса, независимо от крайната им цена).
Американската търговска камара в България (AmCham) изпрати писмо до премиера Росен Желязков и министъра на околната среда Манол Генов, в което сигнализира, че поскъпването на продуктовите такси за оползотворяване на битова техника е непрозрачно и необосновано. Предупреждава, че това е неблагоприятно както за бизнеса, така и за крайните потребители, сравнява таксите в България и в другите страни от ЕС и предлага как системата да заработи по-справедливо. Преди сдружението на американския бизнес в България със становища срещу вдигането на таксите излязоха и други бизнес организации, между които Българската стопанска камара, Българската асоциация на електрониката и електротехниката, Асоциацията на производителите на домакински електроуреди и други. Министерството на околната среда им отговори, че не може да вземе отношение, тъй като "лицензионните възнаграждения се определят от всяка отделна организация по оползотворяване в зависимост от необходимите разходи за изпълнение на нормативно определените им задължения". Сега AmCham дава предложения как държавата би могла да регулира тези отношения. Следва пълният текст на писмото, което е изпратено до властите на 3 юли, но съдържанието му става публично известно днес.
Уважаеми г-н министър председател,
уважаеми министър Генов,
Сред основните приоритети на Американска търговска камара в България е полагане на постоянни усилия за подобряване и развитие на инвестиционния климат и на бизнес средата у нас чрез конструктивен диалог с българските и европейските институции. В своята публична дейност винаги сме се водили от актуалното европейско и българско законодателство, от достоверни анализи и данни, както и от писани и общоприети принципи на работещата пазарна икономика - каквато е българската.
Обръщаме се към Вас, в резултат на диалога в общността на двустранните индустриално-търговски камари у нас, както и след сигнали от наши членове за нарушаване на принципите на пазарната икономика и на регламентираната по нормативната рамка конкуренция. С оглед на събраната информация сме на позиция,
че устойчивото икономическо развитие у нас и конкурентоспособността на България, като част от ЕС и от световни вериги на доставки, е под натиск.
По-конкретно: адресираме Ви, защото наши членове са изправени пред драстично увеличение на таксите за своите членове в размер от 700% до 900% (8 до 10 пъти) от страна на лицензираните колективни организации по оползотворяване на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО). Наш член дори посочва, че средното увеличение за цялата продуктова гама е в размер от 13 пъти.
Този акт буди недоумение както от липсата на аргументация за необходимостта му, така и от начините на неговото изпълнение, сред които бихме посочили липсата на прозрачност, едновременното решение на три от четирите организации по оползотворяване на ИУЕЕО и липсата на диалог.
Сред групата от засегнати бизнеси са компании, които внасят и произвеждат домакински електроуреди, топлообменно оборудване, фотоволтаични системи, ИТК оборудване, осветителни тела, и други.
Сред възможните последствия по отношение на крайната цена за потребителите е повишение с поне 10% на най-евтините електроуреди, които са и сред най-масово продаваните (тъй като таксата се начислява на база на теглото на уреда, а по-голямата част от пералните машини, например, са с една и съща маса, независимо от крайната им цена).
След проучване при доставчици за размера на средните разходи за управление на отпадъците от електрическо и електронно оборудване в Гърция, Румъния, Хърватия, Австрия, Унгария, Португалия, Испания, Полша, Чешка република, се доказва, че от първи юли 2025 г. новите разходи за рециклиране, които ще заплащат вносителите и производителите в България ще бъдат между два и пет пъти по-големи от тези в Европейския съюз. Моля, вижте сравнителните таблици в Приложение 1 (в края на текста).
Веригите на доставки изграждат системи от взаимоотношения, базирани на правото, взаимния интерес, доверието и стремежът към създаване на ползи на всички участници. Напълно очакван резултат от едновременното драстично повишаване на лицензионните възнаграждения от страна на организациите по оползотворяване на ИУЕЕО да доведе до тяхното предаване нагоре и надолу по веригата, като най-често сочат историческите данни, потърпевши ще са крайните потребители. Не е изключено и в самите вериги на доставки, при комбинация с други методи и фактори (като напр. отложени плащания и т.н.) доставчиците или потребителите на засегнатите стоки и услуги от различните стопански субекти да търсят различни начини да компенсират прекомерното увеличение на тези лицензионни възнаграждения и да доведат до допълнително изкривяване на пазара и загуба на конкурентоспособност.
Редица публични източници показват, че няма никакви обективни пазарни и икономически причини за подобно увеличение, като:
  • Няма промяна в продуктовата такса определена от страна на държавата, която е основа за формиране на лицензионните възнаграждения на организациите по оползотворяване.
  • Годишната инфлация е ниска и е сред критериите за искането на извънреден конвергентен доклад от ЕЦБ и ЕК за приемане на България в еврозоната.
  • Стабилни ценови нива на пазара на труда, суровините и горивата в страната, независимо от геополитическата ситуация с войната на Русия в Украйна и 12-дневната война на Израел срещу Иран (което дори доведе до спад на цените на петрола на световните пазари в краткосрочен план).
Нещо повече - това увеличение се планира да се случи в периода на присъединяване на България към еврозоната. Възможното напрежение в засегнатия бизнес, както и у крайните потребители е ненужно за постигането на тази цел, към която редица правителства са полагали усилия и която е приоритет на Вашето правителство.
Затова и бихме направили две конструктивни предложения, които да обсъдим с Вас и експертите от МОСВ по темата:
1. Продуктовите такси в България, определени съгласно Наредбата за продуктовите такси да бъдат изравнени със средните разходи за оползотворяване на ЕЕО в ЕС - това ще е нужният и лиспващ все още критерий в аргументацията на организациите по оползотворяване на ИУЕЕО. По този начин ще бъде категорично ясно, че продуктовите такси по наредбата са определени по разходо-ефективен начин и не е налице икономическо основание лицензионните възнаграждения на организациите по оползотворяване на ИУЕЕО да бъдат с по-високи и аргументирани размери.
2. Създаване на система за ефективен контрол, като се прехвърли контрола по изпълнение на задължението за заплащане на продуктови такси от задължените лица от МОСВ към НАП и Агенция "Митници".
За съжаление, в момента такъв контрол не се осъществява и МОСВ споделя, че няма ресурс да прави такива проверки. А това е от значение за качественото отчитане на ефективността на системата за ИУЕЕО и постигане на целите по рециклиране. Възможно решение в тази посока би било въвеждането на задължение към търговците във фактурите и върху етикетите на продуктите да отбелязват платената продуктова такса, каквато е практиката в редица държави членки.
Затова молим за скорошна среща с Вас и с Вашите екипи, на която да обсъдим назряващата кризисна ситуация и да намерим справедливо, устойчиво и взаимноизгодно решение на проблема в интерес както на бизнеса, така и на цялото общество.
С уважение: Иван Михайлов
главен изпълнителен директор на
Американската търговска камара в България.
Приложение 1: СРАВНЕНИЕ НА РАЗМЕРА НА ЗАПЛАЩАНАТА ПРОДУКТОВА ТАКСА В СТРАНИ-ЧЛЕНКИ НА ЕВОРПЕЙСКИЯ СЪЮЗ:
Цел: сравнение на размера на държавната продуктова такса в България и средните разходи за управление на отпадъците от електрическо и електронно оборудване Обхват: Гърция, Румъния, Хърватска, Австрия, Унгария, Португалия, Испания, Полша, Чешка република.
Източник: данни за цените на организациите за отговорност на производителите от тези страни.
AmCham: Новите разходи за рециклиране на битова техника са до 5 пъти над европейските
Amcham Bulgaria
Примери:
AmCham: Новите разходи за рециклиране на битова техника са до 5 пъти над европейските
Amcham Bulgaria
В резултат на това сравнение и данни става ясно, че от 01.07.2025 г. новите разходи за рециклиране, които ще имат вносителите и производителите в България, ще бъдат между 2 и 5 пъти по-големи от тези в Европейския съюз.