Еврокомисията е поискала обяснения от Франция за глоби на български шофьори

Европейската комисия е поискала обяснения от Франция, след като български превозвачи се оплакаха, че шофьорите им са глобявани в противоречие с правилата, установени с т. нар. "Пакет Мобилност".
Законодателният пакет, който България оспори в Съда на ЕС, влезе в сила през 2020 г. и наред с друго изисква шофьорите на тирове да се връщат на всеки три седмици по месторегистрация на превозното средство, независимо, че може да правят курсове в други части на Европа. Европейският съд отмени само задълженията за връщането на камионите на осем седмици, срещу което България се беше обявила като дискриминационно.

Пакет "Мобилност" противоречи на Зелената сделка, показва оценка на Еврокомисията
Идеята зад законодателството беше освен да се гарантира правото на почивка на шофьорите и да се подобри пътната безопасност, да се вземат мерки срещу дъмпинговото наемане на водачи от Източна Европа, което ощетява по-високо платените им западни колеги.
Какъв е проблемът?
Еврокомисията се е задействала, след получаването на сигнали от Съюза на международните превозвачи България, че шофьорите на българските тирове се глобяват на пътя, без да се направят изискуеми проверки или да се съобразят с показанията на водачите, че са почивали в друга европейска държава.
Според юристконсулта на Съюза Тодор Вергов европейското законодателство не задължава шофьорите да се връщат в България, като те могат да почиват и другаде. Съюзът няма данни френските власти да са искали съдействие и от българските, за да се установи дали шофьорите действително спазват европейските изисквания за работно време.
Вергов съобщи пред "Дневник", че Съюзът е представил доказателства за поне 35 случая на неправомерно налагане на глоби във Франция, като каза, че проблемът продължава поне от година и половина. Според него проверките на френската полиция са ориентирани изключително към тирове с българска регистрация.
"Въпросът вече опира до това коя фирма колко ще издържи, ако работи във Франция", каза той, като уточни, че налаганите глоби варират между 3500 и 5000 евро. |
По данни на съюза за година и половина поне половината от проверените във Франция български шофьори са били глобявани за неспазване на условието за връщане у дома на три седмици. Той поясни, че глобите се налагат с административен акт, който не позволява те да се оспорват пред съда, а наказателното постановление, което би направило възможно завеждане на дело, пристига най-често след повече от година.
Въпреки това в съюза имат информация за успешни частни дела от румънски шофьори, към която подобна практика е прилагана по-рано.
"През последните две години българският международен транспортен сектор беше подложен на сериозен административен натиск, включително системни проверки на територията на Франция и неправомерни глоби, наложени на български шофьори. Тези действия предизвикаха тревога в целия бранш и доведоха до подаване на десетки жалби, включително завеждане на съдебни дела", се казва в позиция на организацията, изпратена до "Дневник".
Какво установи Еврокомисията?
Европейската комисия потвърди пред "Дневник", че е направила проверка по сигналите и е изпратила искане за разяснения до френските власти.
"Комисията установи контакт с френските органи и поиска разяснения по въпросните практики за правоприлагане, за да се гарантира, че европейското законодателство се прилага последователно и по хармонизиран начин във всички държави членки. Сега Комисията очаква отговор от Франция", съобщи европейски служител.
В отговор до съюза на превозвачите Европейската комисия потвърждава, че проверките за спазването на почивките на шофьорите трябва да се правят във фирмите, които са ги наели, а не чрез чести проверки на пътя, каза европейски служител пред "Дневник".
Презумпцията е че документацията за работното време се държи в офисите на фирмите и тахографите не са достатъчни, за да се докаже как е организирано то.
От френските власти са поискани разяснения, за да се "гарантира, че европейското законодателство се прилага последователно и по хармонизиран начин във всички държави членки", съобщиха източници от Комисията.
От Съюза на международните превозвачи потвърдиха, че са получили писмо от Еврокомисията, в което се уверява, че тя "остава ангажирана със спазването на принципите на вътрешния пазар и няма да допуска превозвачите да бъдат обект на непропорционални или незаконни мерки за правоприлагане".