Сливане с Вятъра

Сливане с Вятъра

Стиховете на Владимир Луков носят силата на казаната дума, на дълго носената идея, на вречеността в една кауза.
"Пропелер"
Стиховете на Владимир Луков носят силата на казаната дума, на дълго носената идея, на вречеността в една кауза.
Ревюто е препубликувано от "Портал Култура".

"Усамотени стихове" от Владимир Луков

"Пропелер", 2024
Усамотените стихове на Владимир Луков ни напомнят отново, че писането е самотно занимание. В тези 42 стихотворения поетът говори много често за самотата. Той използва нерядко думи и изрази като "сам", "винаги сам", "самотник-сетен", "в самотата си самотен", "самотата е предпочитана" или "самотни се втурваме". Това сродява стиховете му с тези на класиците символисти, макар те все пак да се отличават с един съвременен стил и с актуалния си ракурс. Оттук и изводите на поета, че "смисълът е ялов", а "ти си в тежък смут от себе си", което го доближава до екзистенциалните и хуманистични търсения, които никой век не разреши.
Тук обаче е скрит един оксиморон, едно сдвояване на противоположности - смисълът на тези стихове сякаш противостои на заглавието на книгата. Тази поезия на усамотеността носи и чувство за вселенска общност и общение, тя е усамотено общуване.
Кога сме най-слети с вятъра, с природата, с вселената? Това не е еднократно състояние, може би няколко пъти в живота си: когато сме още съвсем малки деца, когато сме влюбени, когато поезията изповядва най-истинското ни Аз...
Но тази слятост би могла да е и ежедневно състояние... В едно от стихотворенията на Луков долавяме как всичко изразява себе си без каквото и да е усилие, защото просто живее своето собствено състояние. Заобикалящото ни просто съществува, хедонистично и жизнеутвърждаващо. Тази философска и екзистенциална симбиоза между самотността и изповедността на общението ражда и невероятната метафора за "самотния изповедник":
Изповедникът
Кому,
кому да изповядаш себе си,
когато всичко изповядва себе си
И Вишната сама... - самичка във цъфтежа си.
И Вятърът самин... - самичък във цъфтежа ѝ.
И Котката сама... - самичка уж, на Слънце.
И Слънцето само... - самичко на Небето.
И Утрото само... - тъй както кукурига
възторжено само... в сърцето на петела...
И Той самин-самичък... Той, който се надвиква
Със другите петли - сами в самите себе си
А ти самин-самичък поете с тази песен,
в която си на всичко самотен изповедник
Всичко заобикалящо ни в този свят Владимир Луков назовава с главна буква. Всичко е важно и значимо в тази вселена от думи, а мислите и думите са всъщност вибрации. Или "Всичко е език!", както твърди и голямата френска психоаналитичка и сподвижница на Жак Лакан Франсоаз Долто. Ще припомня и думите на Мери Попинз от едноименната книга на Памела Травърз: "... това, което неизбежно се случва с всички пораснали бебета. Когато им поникнат зъбки и станат на около годинка, те престават да разбират езика на вятъра, слънчевия лъч, дърветата, звездите, скореца - уви, както всички възрастни".
Създателят на психодрамата Якоб Леви Морено нарича този период на слятост на малкото дете с майката, с всичко обкръжаващо го и вселената "Първа Вселенска идентичност". Да, с порастването си като че ли губим част от сетивата си. Дали закърняват? И тъкмо тогава се явява поетът - поет като Владимир Луков - който може да съживи сетивата ни за света.
Но кога идва времето на усамотените стихове? Дали с възрастта? С някое дълбоко белязало ни преживяване? Или просто защото ни е потребно все пак да се съберем, да се сговорим със себе си. Точно тази сговорчивост, това сдобряване със себе си ще ни даде най-съкровените преживявания. И тъкмо тук се раждат най-умиротворените стихове, тук, където е възможен само шепотът Ето го и смълчаването на Владимир Луков:
Понякога
Да се смълчиш като дърво,
притихващо пред буря,
когато Тишината в себе си за себе си
е шепот непонятен...
и шепот тъй понятен!...
Два шепота, в които ти трябва да повярваш.
Тази поезия на шепота ни избавя от кресливостта на ежедневието. Шепотът между две сведени една към друга глави, шепотът на отронената дума, на молитвата и на вселенската тишина Шепотът, който е тъй понятен и толкова непонятен. Не познавам друга поезия, която изразява така лаконично вселенската тайна и същевременно усетите за нейното разгадаване.
Умиротвореността и смълчаността на Владимир Луков обаче не означават безстрастие. Неговите стихове носят силата на казаната дума, на дълго носената идея, на вречеността в една кауза:
Расте заблудата в полите на Балкана.
Непокореният. От времена за времена.
Противникът на всякакви лъжи.
***
Макар нагоре да пълзят мъгли
и дъждове надолу да се стичат
като реки и ручеи искрящи,
заблудата е тук и тя расте
в самите тъмни гънки на Балкана
И Катерачът на поета все ще напредва по слънчевия лъч нагоре към върха.
Катерач
Свидетел за това е Той самият -
смълчаният и смръщен стар Балкан.
С мълниите гневни върху Него.
Със Слънцето във зимния си блясък.
И с този Катерач - сред озареност -
по слънчев лъч напредващ към Върха си...
А ето и авторовото "Съкровено":
Да тръгнеш, но да не прекрачваш прага си
Отсам прозореца самичък да проправяш пътя си.
И той самият да те следва като твоя Ариадна,
която нишката за връщане назад не е изпрела.
И на кълбо не я навивала.
Нито е помисляла за връщане.
А и сам за съкровена твоя цел да не помисляш.
А само да вървиш. Но не и туй да е целта ти.
(Целта е край. Целта, постигната, погубва.)
Този ескиз е като картина на Рене Магрит, посвоему сюрреалистичен, но и надвременен като антична колона. Ариадна на Луков не помисля за връщане отново в своята Итака. Поетът знае, че не целта е важна, а пътят, по който вървим. Стига да можем да го извървим не просто като географско преместване в пространството, т.е. без да прекрачим прага си. Затова и тук не поетът следва нишката на Ариадна, а нишката следва пътя. Затова и нишката за връщане все още не е изпредена. Тази своеобразна обратимост на мита е всъщност посланието на поета, че той е демиургът, той е творецът на своя път и свят.
В стиховете на Владимир Луков има една особена задъханост и синкопичност. Може би защото чувствата са така напористи, че ритъмът ги ограничава. Душите са оголени, сърцата - открити, авторът не се бои от тази уязвимост, напротив, тъкмо тя е неговата сила и опора:
Сърцатият
Време е в ефирните си дрехи да се видим.
И да поседнем в самота със себе си.
Преди...
преди да се прегърнем за сбогуваме
А пътьом, ако трябва, и без дрехи да останем.
С души оголени и със сърца открити
като разтворена пред нас любима книга,
която я четем - дори когато
не я разгръщаме за прочит
Време е...
Зорницата е в синия си връх.
Но трябва като Нея да сме сигурни,
че няма от какво да се срамуваме...
А ако има то нека да го поверим на Огъня.
Сърцатият... Навреме... За изгаряне...
Преди преди да се сбогуваме...
Апотеоз на тези усамотени стихове и на тяхното вселенско звучение е стихотворението "Самотен минувач":
Луната тази нощ е пълноока...
И някак си меланхолично гледа
къде какво наоколо се стеле
и кой снове насам натам из него.
Скъсяват се минутите и става хладно.
Самотен минувач с отчаяна походка
напредва тъй по дирята, която
в мига напред, а и назад
чертае неговият разум...
И лунната му сянка тъй го следва.
И сигурно затуй в нощта Луната
с едно око безпаметно го гледа...