Тръмп сключи сделка с Япония, в която намали митата за САЩ

Президентът на САЩ Доналд Тръмп сключи търговска сделка с Япония, която намалява заплахата му с високи мита върху вноса на автомобили и спестява на Токио други наказателни мерки върху стоките в замяна на пакет от $550 млрд. японски инвестиции и заеми, обвързани със САЩ.
Това е най-значимата от поредица сделки, които Тръмп е сключил, откакто обяви мащабните глобални мита през април, коментира "Ройтерс". В Белия дом президентът заяви, че преговарящите от Европейския съюз ще бъдат във Вашингтон в днес.

ЕС готви "търговската базука" срещу САЩ, надеждата за митата изтлява
Търговският оборот е бил близо $230 млрд. през 2024 г., като Япония е отчела търговски излишък близо $70 млрд. Япония е петият по големина партньор на САЩ в търговията със стоки, показват данни на Бюрото за преброяване на населението на САЩ.
- За ключовия автомобилен сектор на Япония, който представлява повече от една четвърт от износа към САЩ, съществуващите мита от 25% се намаляват на 15%.
- Няма да има никакви ограничения върху вноса на автомобили в САЩ.
- Митата, които трябваше да бъдат наложени върху други японски стоки от 1 август, ще бъдат намалени до същото ниво от 15%.
- Сделката не включва японски износ на стомана и алуминий, които са обект на 50% мито.
- Не е включено споразумение за бюджетите за отбрана.
- Подобрява се достъпът до японския пазар за американски стоки, включително автомобили, ориз и други селскостопански продукти.
- Япония ще запази съществуващите си мита върху вноса на американски селскостопански продукти и ще поддържа система за минимален достъп до пазара, която ограничава количеството ориз, което купува от чужбина, включително САЩ. Споразумението "не е пожертвало" японското селско стопанство, заяви премиерът Шигеру Ишиба.
- Инвестицията от $550 млрд. е горната граница на инвестициите в заеми и гаранции, които японските държавни банки и агенции ще предоставят на компаниите, за да им помогнат да изградят устойчиви вериги за доставки в ключови сектори като фармацевтиката и полупроводниците.
"#МисиятаЕЗавършена", написа в X водещият търговски преговарящ на Япония Рьосей Аказава след срещата в Белия дом във вторник. Ишиба, за когото местните медии съобщиха, че скоро ще подаде оставка след тежкото поражение на изборите в неделя, приветства сделката като "най-ниските мита сред страните, които имат търговски излишък със САЩ".
"Току-що подписах най-голямата ТЪРГОВСКА СДЕЛКА в историята с Япония", написа Тръмп в своята платформа Truth Social. "Това е много вълнуващо време за САЩ и особено заради факта, че ще продължим винаги да имаме отлични отношения със страната Япония", добави той.

Сделката е "по-добър резултат" за Япония, отколкото потенциално би могъл да бъде, предвид по-ранните едностранни заплахи на Тръмп с високи мита, каза Кристина Клифтън, старши икономист в Commonwealth Bank of Australia в Сидни. Казутака Маеда, икономист в изследователския институт "Мейджи Ясуда", заяви: "С 15% митническа ставка очаквам японската икономика да избегне рецесия."
Съобщението изстреля нагоре основния японски индекс Nikkei до над 3% - до най-високото му ниво за една година, воден от акциите на автомобилни производители, като на Toyota се повишиха с повече от 14%, а на Honda - с близо 12%.

МВФ ще промени прогнозата си за икономиките в следващите дни
Ентусиазмът на финансовите пазари се разпространи и върху акциите на южнокорейските производители на автомобили, тъй като сделката с Япония подхрани оптимизма, че Южна Корея също може да сключи подобна сделка. Йената леко се повиши спрямо долара, докато фючърсите върху европейските и американските акции се повишиха.
Но американските автомобилни производители сигнализираха за недоволството си от сделката,. Тя намалява митата върху вноса на автомобили от Япония, но остава 25% мито върху вноса от техните заводи и доставчици в Канада и Мексико.

"Всяка сделка, която налага по-ниско мито за японски внос с практически никакво американско участие, отколкото митата, наложени за произведени в Северна Америка превозни средства с високо американско участие, е лоша сделка за американската индустрия и американските автомобилни работници", каза Мат Блънт, който ръководи Американския съвет за автомобилна политика, представляващ General Motors, Ford и Stellantis (собственик на Chrysler).
- Автомобилите са огромна част от търговията между САЩ и Япония, но почти цялата тя е еднопосочна - към САЩ, факт, който отдавна дразни Тръмп. През 2024 г. САЩ са внесли превозни средства и автомобилни части на стойност над $55 млрд., докато малко над $2 млрд. са били продадени на японския пазар от САЩ.
- Япония е най-големият инвеститор в Съединените щати. Заедно с пенсионния гигант GPIF и японските застрахователи страната има около $2 трлн. инвестирани на американските пазари.
- Освен това данните на централната банка на Япония показват, че преките японски инвестиции в САЩ са били $1.2 трлн. в края на 2024 г., а потоците от японски преки инвестиции в Северна Америка са възлизали на $137 млрд. миналата година.
В реч по-късно в Белия дом Тръмп изрази и нов оптимизъм, че Япония ще сформира съвместно предприятие с Вашингтон, за да подкрепи газопровод в Аляска, отдавна желан от неговата администрация. "Сключихме една сделка... и сега ще сключим още една... защото сформират съвместно предприятие с нас в Аляска, както знаете, за втечнен природен газ (LNG)", каза Тръмп пред конгресмени в Белия дом. "Те са готови да сключат тази сделка сега."
Помощниците на Тръмп работят трескаво за сключване на търговски сделки преди крайния срок 1 август, който Тръмп няколко пъти отлага под натиск от пазарите и интензивно лобиране от индустрията.
Тръмп обяви рамкови споразумения с Великобритания, Виетнам, Индонезия и спря битката с мита на принципа "око за око" с Китай, въпреки че подробностите все още предстои да бъдат уточнени с всички тези страни.