Да те оставя ли да паднеш от пиедестала?

Да те оставя ли да паднеш от пиедестала?

Романът "Нокомис" е ретроспекция, оформена като изповед, адресирана от анонимната повествователка до нейната духовна учителка.
ICU Publishing
Романът "Нокомис" е ретроспекция, оформена като изповед, адресирана от анонимната повествователка до нейната духовна учителка.
Ревюто е препубликувано от рубриката "Откритията на младите" на "Литературен вестник".

"Нокомис" от Катерина Стойкова

ICU Publishing, 2024
Бих искал да започна настоящата рецензия не с коментар върху съдържанието на книгата, а с оценка на нейната корица, дело на художничката Люба Халева - творец с богат опит в илюстрирането и оформлението на книги, носител на наградата "Христо Г. Данов" в категория "Изкуство на книгата" и наградата "Златна четка", с която е удостоена на фестивала "Пловдив чете".
Композицията: зелен фон, целият изписан, тук-таме из писмото се подават пиктограми - кочан царевица, птица, стрели, лула. На този фон изпъква основният елемент - монолитна бяла маска, също изписана. Една женска фигура я крепи на ръцете си във въздуха, докато друга благоговейно я милва.
Образът на маската, издигната и почитана от двете женски фигури, представлява идеалната визуална метафора за въпросите, измъчващи анонимната повествователка в романа на Катерина Стойкова "Нокомис". Как да постъпим с разобличения кумир, към когото така силно сме се привързали? Дали не е за предпочитане да му помогнем да закрепи своята маска, да поддържаме илюзиите, за да може животът ни да продължи постарому, без сътресения?
Романът е дебютът на поетесата в жанра на прозата. Тя е известна на читателите със стихосбирките си, сред които "Как наказва Бог" и "Американски деликатеси" - творби, които, също като "Нокомис", имат силно изразена автофикционална жилка - в тях биографията на автора се преплита с художествената измислица.
Докато преживява вътрешна криза, анонимната главна героиня, българка, живееща в Щатите и принадлежаща към средната класа, попада под омаята на харизматична възрастна дама - духовна учителка и основателка на общност. С нейна помощ и подкрепа се измъква от екзистенциалната дупка, в която е изпаднала. В романа главната героиня се обръща към тази жена единствено със звателната форма на нейния сан в общността: "бабо" - титлата на водача.
Учителката се представя за потомка на коренното население на Северна Америка, по-конкретно на племето хопи, в чиито учения и философия посвещава своите последователи от общността. Съдбите на героините се преплитат по такъв начин, че двете жени стават взаимозависими една от друга: мъдрата учителка, без чиито съвети и одобрение не може да се живее, и нейният верен, изпълнителен чирак, на когото учителката разчита във всичко.
След четири години чиракуване героинята получава правото на свой ред да предава наученото и с благословията на своя духовен водач решава да основе общност в България, която се радва на забележителен успех. По стечение на обстоятелствата обаче тя разбира, че жената, на която се възхищава, е самозванец, а ученията ѝ - плод на плагиатство.
Нокомис" е ретроспекция, оформена като изповед, адресирана от анонимната повествователка до нейната духовна учителка. В нея са примесени укор, гняв, но също съжаление и благодарност към компрометирания кумир. Преди всичко изповедта е опит от страна на героинята да осмисли миналото, може би дори да се помири с него. Този подход има своите минуси. Ретроспекцията неминуемо се осъществява за сметка на непосредствеността.
Колажът от случки и събития, с които сме въведени във вътрешната драма на главната героиня, вече са получили своята анотация от нея, дестилирани са до поучителни сентенции. На читателя му остава единствено да ги попие. Духовният водач е услужливо разобличен още в самото начало - за нас няма опасност да се излъжем, както героинята някога се е излъгала.
Терзанията, предизвикани от разкритието, смесените чувства по отношение на кумира и разлъката между двете жени, до която в крайна сметка се стига - всички те са предадени с необходимия емоционален заряд и тежест, но е жалко, че Стойкова толкова рядко използва хумора в своето произведение. И то при положение, че ѝ се удава. Комичният лайтмотив за страха на българина от простудяващи течения и реакцията на духовната учителка при първия ѝ сблъсък с панелен блок в Бургас по време на посещението ѝ в България искрено развеселяват. Приятно разнообразие и колорит внасят портретите на членове от американската и българската лъже-хопи общност.
Като цяло обаче повествованието е фокусирано като лазер върху основната тема: отношението между двете главни героини, което води до една доста малокръвна наративна периферия. Самото учение получава твърде малко внимание - за него само се загатва, представя се откъслечно, с отделни понятия, които остават неразяснени. Това предизвиква недоумение у читателя, който се чуди каква би могла да е притегателната сила на едно такова учение, в което се борави с понятия като Духа, кръгли думи и колелото на решенията.
Ковид-19 се споменава на едно-единствено място, но съвсем между другото, без някакъв интерес повествованието да се ангажира с това значимо събитие. Странно - човек би казал, че пандемията, която сериозно възпрепятства редица дейности, изискващи физическо присъствие, в т.ч. провеждането на сектантски семинари, би имала по-голям отзвук в книга с подобна тематика.
Ако основната цел на "Нокомис" е постигането на катарзис за главната героиня, то тя е изпълнена. По пътя към него са залегнали актуални и важни проблеми: демагогията на самозванците и нашата податливост към нея, присвояването и експлоатацията на чужда културна идентичност и отговорността към истината. Катерина Стойкова влиза в достойна схватка с тях. Единствено остава едно желание у нас да видим кумира в цялата му прелест, преди да бъде разкрит, за да може някак и ние читателите да бъдем омаяни от него, а сетне от все сърце да споделим разочарованието и огорчението на героинята, когато той се олюлее и падне от пиедестала си.