Обсъждането на законопроекта за предучилищното и училищното образование (видео)

Обсъждането на законопроекта за предучилищното и училищното образование (видео)

Въвеждането на мандатност на училищните директори, изучаването на религия в клас и промяната в статута и приема на математическите гимназии се оказаха най-спорните теми в дебата по правителствения законопроект за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Образователното министерство се отказа от предлаганото многократно през годините въвеждане на мандатност на училищните директори. Сега длъжността е безсрочна. Вместо това то предлага ежегодна атестация на тяхната работа и на тази на учителите, която - по думите на министър Красимир Вълчев (ГЕРБ) пред депутатите - "има повече предимства".
По този въпрос мнението му се сблъска с това на акад. Николай Денков ("Продължаваме промяната"). Той е основен вносител на законопроект за изменение на същия закон и също обсъждан днес в комисията.
В него той предлага въвеждането на мандатност, като един директор не може да управлява повече от два мандата от по четири години. Той каза, че предложенията на министерството за системата дават възможността тя да бъде "овладяна" политически в рамките на една година.
Въвеждането на задължително-избираем предмет "Добродетели и религии" беше втората точка на "сблъсък" между участници в дискусията. Подкрепа за проекта изразиха както от Светия Синод на Българската православна църква, така и представители на неправителствена организация, включваща и представители на протестантската общност в България.
Според акад. Денков и законопроекта му обаче мястото на религията е сред идеологиите и идеите и тя трябва да бъде сложена там, където ѝ е мястото.
Забраната за телефоните в час - предвидена в законопроекта на правителството - пък провокира остра реакция от представители на ученически организации, които я определиха като невъзможна за изпълнение.
Учители и директори обаче се съгласиха, че тя е абсолютно необходима и някои дори признаха, че в момента учителите се чувстват не само безпомощни пред задачата да овладеят класовете и да наложат дисциплина, "чувстват се уплашени и резултатите са плачевни", по думите на директор.
Обсъждането на законопроекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование ще продължи през септември, след лятната ваканция на депутатите. Тази вечер те не приеха трите законопроекта на първо четене с намерението да бъде създадена работна група, която да има достатъчно време, за да детайлизира всички промени.
Гледайте заседанието на комисията.