Лоялността към марката "Тесла" рухнала след решението на Мъск да подкрепи Тръмп

Лоялността към марката "Тесла" рухнала след решението на Мъск да подкрепи Тръмп

Лоялността към марката "Тесла" рухнала след решението на Мъск да подкрепи Тръмп
Reuters
"Тесла" (Tesla) в продължение на години имаше повече лоялни клиенти в САЩ от всяка друга голяма автомобилна марка, но лоялността ѝ се е сринала, откакто главният изпълнителен директор Илон Мъск подкрепи президента Доналд Тръмп миналото лято, според данни от изследователската фирма S&P Global Mobility, споделени ексклузивно с "Ройтерс".
Данните показват, че лоялността на клиентите на "Тесла" е достигнала връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са си купили друга автомобил "Тесла", според анализ на S&P на данните за регистрация на превозни средства във всички 50 щата.
Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започнал рязко да спада през юли, показват данните, когато Мъск подкрепи Тръмп след опит за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.
Процентът достигнал дъното си от 49.9% миналия март, малко под средното за индустрията, след като Мъск стартира целящото да съкрати бюджета на Тръмп "Министерство на правителствената ефективност" и започна да уволнява хиляди държавни служители.
Процентът на лоялност на Tesla в САЩ оттогава се е повишил до 57.4% през май, последния месец, в който са налични данните на S&P. Това го поставя отново над средното за индустрията ниво и приблизително същото като "Тойота", но зад "Шевролет" и "Форд".
Анализаторът на S&P Том Либи нарече "безпрецедентно" да се види как лидерът в лоялността на клиентите пада толкова бързо до средните за индустрията нива. "Никога не съм виждал толкова бърз спад за толкова кратък период от време", каза той.
"Тесла" и Мъск не отговориха на исканията за коментар.
В понеделник "Тесла" предостави на Мъск 96 млн. акции на стойност около 29 млрд. долара, ход, целящ да задържи милиардера предприемач начело, докато той се бори със съдебно решение, което анулира първоначалното му споразумение за заплащане поради несправедливост към акционерите.
Времето на рязко спадане на лоялността към марката на "Тесла" предполага, че участието на главния изпълнителен директор в политиката е отблъснало клиентите от екологично съзнателната клиентска база на пионера в електромобилите, казаха някои анализатори. "Ако имат демократични наклонности, тогава може би обмислят други марки в допълнение към Tesla", каза Сет Голдстайн, анализатор в Morningstar.
Остаряващата моделна гама на "Тесла" също е изправена пред по-силна конкуренция от редица електромобили от традиционни автомобилни производители, включително General Motors, Hyundai и BMW. Единственият нов модел, който Tesla пусна от 2020 г. насам, Cybertruck, се оказа провал, въпреки прогнозата на Мъск за годишна продажба на стотици хиляди автомобили.
По време на конферентен разговор през април финансовият директор на "Тесла" Вайбхав Танеджа посочи "негативното въздействие на вандализма и неоправданата враждебност към нашата марка и хора", но също така каза, че е имало "няколко седмици загубено производство", когато компанията преоборудва фабриките си, за да произвежда обновена версия на най-продавания си Model Y.
Мъск по време на априлския конферентен разговор заяви, че "при липса на макроикономически проблеми не виждаме никакво намаление на търсенето".
Продажбите на автомобили Tesla като цяло падат в световен мащаб и са намалели с 8% в САЩ през първите пет месеца на 2025 г., според S&P. Продажбите са паднали с 33% през първите шест месеца на годината в Европа, където обществената реакция срещу влизането на Мъск в политиката е особено ожесточена.
Засилената политическа активност на Мъск е била "много лош момент" за "Тесла", каза Гарет Нелсън, анализатор, който следи производителя на електромобили в CFRA Research, защото се е случила точно когато компанията е изправена пред засилена конкуренция от китайски производители на електромобили и други традиционни автомобилни производители. Той каза, че основните му притеснения за Tesla са загубата на пазарен дял и "какво може да се направи, за да се поправят щетите върху марката".

Лоялността стремглаво пада надолу

"Тесла" остава лидер в продажбите на електрически превозни средства в САЩ, но е видяла как господството ѝ ерозира, тъй като Мъск миналата година се задълбочи в политиката и фокусира "Тесла" повече върху разработването на технологии за автономно шофиране, отколкото върху нови достъпни модели за хора шофьори.
Лоялността на клиентите е внимателно наблюдаван показател в автомобилната индустрия, защото е "много по-скъпо" да се вземат нови клиенти от конкурентите, отколкото да се задържат съществуващите, каза Либи от S&P.
S&P предлага едни от най-подробните данни за автомобилните покупки в индустрията, защото анализира данните за регистрация на превозни средства от всички 50 щата на база домакинство по домакинство. За разлика от данните от проучвания, тя следва действителните транзакции с превозни средства, за да проследи как потребителите мигрират между марки и модели.
От четвъртото тримесечие на 2021 г. до третото тримесечие на миналата година над 60% от домакинствата, притежаващи "Тесла", са закупили още един автомобил за следващата си покупка, показват данните. Само една друга марка - "Форд" - е регистрирала тримесечен процент на лоялност над 60% през периода и само веднъж.

Откази на клиенти

Данните на S&P разглеждат и друг аспект на автомобилния пазар: Кои марки и модели отнемат клиенти от други и кои ги губят?
Доскоро "Тесла" беше в различна категория от другите автомобилни марки по този показател. За четирите години преди юли 2024 г. "Тесла" средно е "печелила" близо пет нови домакинства за всяко едно, което е губила от друга марка.
Никоя друга марка на голям автомобилен производител не се е доближавала дори до това: луксозната марка Genesis на Hyundai е следващата най-добра, придобивайки средно 2.8 домакинства за всяко едно, което е загубила, следвана от Kia и Hyundai, които са придобивали средно 1.5 и 1.4 домакинства съответно за всяко едно, което са загубили. Ford, Toyota и Honda са губили средно повече домакинства, отколкото са печелили през този период.
Средният приток на клиенти към "Тесла" започна да намалява през юли 2024 г., заедно с процента на лоялност. От февруари "Тесла" печели по-малко от две домакинства за всяко едно, което губи от останалата част от индустрията, най-ниското си ниво досега, според данните. А те "ясно показват, че нетната миграция към "Тесла" се забавя", каза Либи.
Данните показват, че марките, които сега привличат повече клиенти на "Тесла", отколкото губят от "Тесла", включват Rivian, Polestar, Porsche и Cadillac.
Лоялността към марката "Тесла" рухнала след решението на Мъск да подкрепи Тръмп
Reuters
Брайън Мълбъри, мениджър на портфолио от клиенти в инвеститора на "Тесла" Zacks Investment Management, заяви, че не е загрижен за дългосрочните печалби на Tesla, защото очаква огромни печалби от плановете ѝ да управлява роботизирани таксита и да лицензира технология за автономно шофиране на други автомобилни производители.
"Тесла" стартира малък тест на роботизирани таксита в Остин през юни, като предлагаше превоз на внимателно подбрани фенове и интернет личности, но услугата не е достъпна за широката общественост. Ако "Тесла" успее да разшири технологията, каза Мълбъри, "има аргументи, че Tesla вече няма нужда да продава автомобили и камиони".