Колко струва - защо Комисията за защита на потребителите още няма платформа за цените

Колко струва - защо Комисията за защита на потребителите още няма платформа за цените

Мария Филипова е предложена за зам.-омбудсман
Мария Филипова е предложена за зам.-омбудсман
Комисията за защита на потребителите е готова със създаването на портал, на който трябва да бъдат показвани цените на стоки и услуги, предоставяни от големите търговци на хранителни и нехранителни стоки с оборот над 10 млн. лв. Той обаче все още не е активен, за което комисията, оглавявана все още от Мария Филипова, обвинява Националния статистически институт. Това посочва институцията в отговори на въпроси на "Дневник". Името му ще бъде kolkostruva.bg, а порталът е създаден съвместно с държавната "Информационно обслужване".
Създаването му бе заложено в последните промени на Закона за въвеждане на еврото в България. В текстовете, свързани с него, обаче никъде не се споменава НСИ, а от самия институт обясниха за "Дневник", че той няма никакъв ангажимент към тази платформа и начина, по който тя ще работи.

Какво гласи законът

Според приетите текстове, които бяха подкрепени от управляващото мнозинство и от депутатите от "Демократична България" с идея засилване на конкуренцията, Комисията за защита на потребителите трябваше да изготви списък от стоки и услуги от голямата потребителска кошница, чиито цени големите търговци да публикуват ежедневно на сайтовете си. Кои ще бъдат стоките и услугите комисията трябва да прецени и опише в насоки към търговците.
Ако например сред тях КЗП прецени да вкара кашкавала, големите търговци, които го продават, трябва ежедневно да публикуват цената на всеки вид кашкавал, който продават - марка по марка, име и тегло на разфасовката. Ако в различните магазини на веригата продуктите се продават на различни цени, трябва да бъде дадена информация за цените във всички търговски обекти.
Търговците трябва да публикуват въпросната информация до 7 ч. всяка сутрин на своите сайтове, откъдето КЗП да я взима и да я "налива" в своя портал. В случай че търговецът няма сайт, той трябва ежедневно да изпраща информацията до КЗП.
Това им задължение влезе в сила от 8 август и ще продължи до 8 август догодина. В срок до 8 октомври обаче глоби на търговците няма да бъдат налагани.
Към момента търговците не изпълняват това си задължение, защото все още КЗП не е публикувала списък на стоките и услугите от голямата потребителска кошница, за които търговците да имат задължение за публикуване на цените. Това обясни в понеделник и зам.-председателят на една от най-големите бизнес асоциации - Българската стопанска камара, Станислав Попдончев. Така на практика търговците не могат да започнат да отговарят на заложените към тях изисквания.
В отговори на въпроси на "Дневник" КЗП посочва, че е разработила "подробни указания за търговците, в които е разписано каква информация за цените и в каква форма следва да предоставят на КЗП за публикуване в ценовия портал". Тя обаче твърди, че "доколкото списъкът съдържа стоки, които се наблюдават от НСИ, одобрението му от националната статистика е ключово условие за стартирането на портала".
Защо КЗП има нужда от НСИ в случая не се разбира.
Конфронтацията на КЗП със статистически институт се случва месец след подобен сблъсък между Комисията за защита на конкуренцията и НСИ. Тогава НСИ отказа да предостави на КЗК данни за цените. Директорът на НСИ Атанас Атанасов обяснява това със законодателството, тъй като в Закона за статистиката и европейския регламент за статистиката в Европа се забранява предоставянето на индивидуални данни по какъвто и да било повод.
КЗП посочва, че в момента НСИ е изразил "своето категорично писмено неодобрение", поради което указанието не може да бъде предоставено на търговците, а това е пречка и порталът, създаден съвместно от КЗП и "Информационно обслужване", да започне работа.
"След поредната му редакция от КЗП списъкът чака одобрението на НСИ", посочва КЗП, въпреки че никъде в текстовете в закона статистическият институт не е страна по казуса.
От НСИ коментираха пред "Дневник", че те нямат ангажимент да определят кои да бъдат стоките във въпросната платформа - КЗП били дали на НСИ преди седмица примерен списък, за който институтът им е върнал становище с методологични съвети като уеднаквяване на мерни единици, количества стоки и конкретизация.
Ние не можем да ги задължим да изпълнят нашите съвети. Това е техен ангажимент. Приехме да ги консултираме. Върнали сме нашето становище и оттогава нямаме нищо от тях.
За този портал Филипова спомена още в началото на юни, когато все още се възмущаваше, че веригите не предоставят на КЗП данни за цените на своите стоки и услуги. Тогава обаче идеята бе порталът да се обновява всяка седмица, а цените в него да бъдат осреднени. Когато в парламента се заговори за идеята той да е ежедневен и да показва цените по веригите в реално време, зам.-министърът на финансите Методи Методиев допусна, че ако данните се подавали всеки ден, администрирането на въпросния сайт от КЗП би било твърде сложно.
Сагата с цените започна още от пролетта по инициатива именно на КЗП и Мария Филипова, които искаха данни от търговските вериги за цените им. Те не им ги предоставяха, а Мария Филипова се възмути, че продължават да не го правят и въпреки призива на лидера на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. Впоследствие в темата се включиха и Националната агенция за приходите, чийто арсенал от служители започна да обикаля и малките магазинчета из България, за да проследява цените на основни стоки и услуги, както и Комисията за защита на конкуренцията със своя нов председател - Росен Карадимов. Всичко това резултира в увеличаване на правомощията на КЗП и КЗК с промените в Закона за въвеждане на еврото.