Гимназии ще обучават ученици да създават и управляват дронове от 2026 г.

Професионалните гимназии ще имат правото да обучават ученици как да създават и управляват дронове от учебната 2026/2027 година по нов държавен образователен стандарт. Проект за него е публикуван за обществено обсъждане по предложение на министъра на образованието Красимир Вълчев.
По него училищата ще могат да обучават по професията "Безпилотни летателни апарати" както новоприети осмокласници (от септември 2026 г.), така и навършили 16 г. и придобили право за явяване на държавни зрелостни изпити или хора със завършено средно образование (от 1 януари 2026 г.). Освен завършването на съответната степен на образование (основно или средно) от кандидатите ще се изисква и медицински документ, който доказва, че професията, по която желае да се обучава, не му е противопоказна.
Стандартът се въвежда чрез наредба на образователното министерство (МОН) и описва подробно знанията и уменията, необходими за придобиването на професионалната квалификация. Сред тях са:
- разпознаване елементите и структурите на аналогови и цифрови електронни схеми;
- свързване на електронни и електрически елементи в базови конфигурации;
- създаване и структуриране на програмен код;
- монтаж и поддръжка на електронни системи;
- прилагане на основни техники за запояване и свързване на електрически вериги;
- диагностициране на неизправности в електронни системи;
- изграждане на безпилотни летателни апарати;
- монтаж на навигационни, комуникационни и сензорни модули;
- програмиране и интеграция на системи за управление;
- извършване на полетни тестове с различни типове дронове;
- работа със софтуер за симулация и мисии;
- управляване на дронове чрез радио, Wi-Fi или друг вид безжична комуникация;
- конфигуриране на канали за видеострийминг и предаване на данни и др.

Дрон с размерите на комар - най-новото китайско изобретение
Завършилите специализираното обучение и издържалите изпитите за придобиване на професионалната квалификация по професията "Безпилотни летателни апарати" ще могат да изграждат, програмират, управляват и поддържат дронове и други безпилотни платформи за граждански, индустриални или изследователски цели, се казва в проектонаредбата на МОН.
Професията изисква прецизност, отговорност, аналитично мислене и способност за адаптация към бързо развиващите се технологии в областта на роботиката, електрониката и изкуствения интелект, пишат от просветното министерство.