България е насочила разследването на инцидента със самолета на Фон дер Лайен към Русия

Българските власти са информирали Европейската комисия, че инцидентът със самолета на Урсула фон дер Лайен вероятно е предизвикан от Русия. Това съобщи говорител на председателя на еврокомисията, след като в. "Файненшъл таймс" съобщи за намеса в GPS сигнала на летището в Пловдив. Системата за позициониране се използва обичайно за водене на самолети при кацане.
Според вестника машината с Фон дер Лайен е кръжала около час над Пловдив в неделя, докато пилотите решили да кацнат по карти вместо насочвани по GPS. "Файненшъл таймс" също пише, че случаят е потвърден пред тях от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение".
Еврокомисията потвърди инцидента, но препрати за подробности към българските власти за основания и доказателства за връзката на Русия.
"Българските власти подозират, че намесата е организирана от Русия, и това е информацията, която сме получили от тях", каза говорителят. |
Тя каза, че това е единственият инцидент по време на обиколката на председателя из Източна Европа, която започна в петък от Латвия и Финландия и продължава в понеделник в Литва и в Румъния.
По данни на комисията проблемът със сигнала е бил насочен срещу летище Пловдив и е възможно да е засегнал и други полети освен чартъра на Фон дер Лайен.
"Свикнали сме с враждебното поведение на Русия, но това само ще засили решимостта да подобрим сигурността си, както и подкрепата ни за Украйна", заяви говорител на Фон дер Лайен в понеделник. |

Фон дер Лайен от България: Путин няма да се промени и няма да спре
Според нея инцидентът в Пловдив само потвърждавал спешността на мисията на председателя из държавите, съседни на Украйна, по време на която той се случи.
В. "Файненшъл таймс" пише, че след като е кръжал един час пилотът е кацнал по хартиени карти, докато Министерски съвет съобщава, че кацането е било осъществено по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане поясняват от правителството.
От тям не коментират основанията да предполагат руска връзка при заглушаването на сигнала.
Намесата във воденето на самолети и кораби е проблем, който зачести след началото на войната в Украйна. Той засяга основно държавите от Прибалтика, но случаи бяха съобщавани и над Полша. Разследвания в Германия свързаха проблема с Русия, а ЕС санкционира няколко компании, базирани в Калининград, за предизвикването на подобни инциденти.

За Германия смущенията на GPS сигнала над Балтика се причиняват от Русия
През март 2024 г. проблем с GPS сигнала имаше със самолета на британския министър на отбраната Грант Шапс, когато е прелитал в близост до Калининград на връщане от Полша.
През юни 13 държави писаха до Европейската комисия с искане да се вземат мерки на европейско ниво. В понеделник неин говорител съобщи, че се работи по план за действие, като не изключи в резултат да има промени в настоящите инструкции за кацане на гражданските самолети. По подобен план работи и Международната организация за гражданска авиация ИКАО.
Макар GPS воденето да е най-често използваният метод при кацане, съвременните самолети имат и други системи, които позволяват позиционирането му спрямо приемащото летище и позволяват безопасно приземяване и при загуба на сигнала.