Над 15 загинаха след дерайлирането на фуникуляр в Лисабон, има и чужденци

Над 15 загинаха след дерайлирането на фуникуляр в Лисабон, има и чужденци

Над 15 загинаха след дерайлирането на фуникуляр в Лисабон, има и чужденци
X @mundo_vivo
Най-малко 15 са вече загиналите, около 18 - ранените, след като фуникулярът Glória, ползван от много туристи, дерайлира и се разби, съобщи говорител на спешната медицинска помощ пред репортери.
Самоличността и националността на жертвите още не са известни. Според властите обаче има и чуждестранни граждани. "Глория" е едно от най-използваните от туристи превозни средства в португалската столица и те се редят на опашки, за да заемат някое от 43-те му места.
"Това е трагичен ден за нашия град. ... Лисабон е в траур, това е трагичен, трагичен инцидент", каза пред репортери Карлош Моедаш, кмет на португалската столица, цитиран от "Ройтерс" и местни медии.
Кадри от мястото показват как жълтият фуникуляр, подобен на трамвай, който превозва хора нагоре и надолу по стръмен склон в португалската столица, е разрушен, а спасители изваждат хора от останките.
Инцидентът е стнанал в 20:05 ч. българско време (18:05 местно) според полицията. Ранените са хоспитализирани в различни точки на Лисабон.
Свидетелка на инцидента разказа пред SIC, че е видяла как превозното средство се спуска "неконтролируемо" по стръмния склон, докато не се сблъска със сграда. "Удари се в сграда с брутална сила и се срути като картонена кутия; нямаше спирачки", каза жената, предава испанският "Ел Паис".
Линията, открита през 1885 г., свързва центъра на Лисабон с "Байро Алто" (Горния квартал), известен с оживения си нощен живот. Това е една от трите линии на фуникуляра, управлявани от общинската компания за обществен транспорт Carris, и се използва както от туристи, така и от местни жители.
Двата ѝ вагона са прикрепени към противоположните краища на товарен кабел, като сцеплението се осигурява от електродвигатели на двата вагона.
Последната поръчка за ремонт на четирите линии в града - Gloria, Santa Justa, Lavra и Bica - е възложена от Carris през август 2022 г. на външни изпълнители. Според в. "Публику" работници неколкократно се оплакали от "лошта поддръжка" на "Глория" от страна на консеционера.
Последният ремонт по "Глория" е бил през 2024 г., каза по-късно Carris. "Месечните и седмичните програми за поддръжка и ежедневните проверки бяха стриктно спазвани", твърди компанията.